یادداشت/

امام موسی کاظم (ع)؛ نمادی از صبر و بردباری در برابر مصائب

امام هفتم شیعیان با صبری مثال زدنی نسبت به تداوم مکتب شیعه جعفری اهتمام ورزیدند.
کد خبر: ۵۷۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸ - 15February 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ امام موسی کاظم علیه السلام در سال ۱۲۷ هجری قمری در روستای ابوا، حد فاصل میان مکه و مدینه دیده به جهان گشودند. سال‌های نخست زندگی ایشان مصادف با انحطاط قدرت بنی‌امیه و نهایتا آغاز امامت بنی عباس در جهان اسلام بود. در همان دوران قیام نفس زکیه از سوی برخی شیعیان شکل گرفت که البته به دستور منصور دوانیقی به شدت سرکوب شد. امام موسی کاظم علیه السلام در سال ۱۴۸ هجری قمری و در پی شهادت پدر بزرگوارشان امام صادق علیه السلام به امامت رسیدند.

دوران امامت ایشان مصادف با خلافت چند تن از خلفای عباسی و از سویی برخی قیام‌ها و حرکات شیعیان علیه دستگاه عباسی بود. قیام‌هایی که مورد تایید ائمه‌ی اطهار نبوده است. تنها روش و طریقی که امامان هدی جهت مبارزه پیش می‌گرفتند، ایجاد نهضت‌های علمی و مکاتب فکری بوده است. امام محمد باقر العلوم و امام جعفر صادق علیهما السلام از بنیانگذاران اصلی این مکتب بوده اند.

امام موسی کاظم علیه السلام نیز با صبر و شکیبایی مثال زدنی این راه و طریق را ادامه دادند و اهتمام ورزیدند تا جنبش علمی شیعه‌ی جعفری از راه خود منحرف نشود. همانگونه که ذکر شد در دوران پر افت و خیز انتقال قدرت اموی به عباسی بسیاری از جنبش‌های به ظاهر علوی شکل گرفت که مورد تایید ائمه اطهار نبودند.

پیروان برخی از این جنبش‌ها پس از مرگ سردمداران اصلیش، به مسیر اصلی هدایت یعنی ائمه‌ی اطهار چنگ می‌زدند. به عنوان مثال پیروان عبدالله افطح پس از مرگ او هیچ راه و مسیری روشن‌تر از امامت امام موسی کاظم علیه السلام نیافتند و به سمت آن امام همام گرویدند. ضمنا عبدالله افطح برادر امام موسی کاظم و فرزند امام جعفر صادق (ع) بود که برای مدتی ادعای امامت کرد و پیروانش در تاریخ اسلام با نام افطحیان شناخته می‌شدند که البته چنانچه ذکر شد بعد‌ها به امامت امام کاظم علیه السلام ایمان آوردند.

قیام فخ، تاسیس حکومت ادریسیان در مغرب و قیام یحیی ابن عبدالله از جمله وقایع و رخداد‌های مهم دوران امامت امام کاظم علیه السلام است که هیچ کدام مورد تایید ایشان نبوده است.

امامت امام کاظم علیه السلام مصادف با خلافت چهار خلیفه‌ی عباسی است: منصور، مهدی، هادی و هارون الرشید. در تمام این مدت ایشان چهار بار حبس و زندان را متحمل شدند. گاه این حبس‌ها به صورت رسمی و در زندان بود و گاه به شکل حبس خانگی صورت می‌پذیرفت.

مدرسی طباطبایی معتقد است که نهاد وکالت در زمان امامت امام موسی ابن جعفر علیه السلام شکل گرفت. وکلای ایشان از مصر تا بغداد و کوفه و مدینه مستقر بودند و شیعیان را هدایت می‌کردند و وجوهات و نذوران ایشان را دریافت می‌داشتند.

اکثر فرزندان آن حضرت من جمله امام رضا علیه السلام، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت حسین ابن موسی (ع)، بی بی حکیمه خاتون (س) و ... در خاک ایران مدفون هستند و به قولی ایران میزبان این خاندان مطهر بوده است.

امام موسی کاظم علیه السلام در سال ۷۹۹ هجری قمری و به دستور هارون الرشید به شهادت رسیدند و در کاظمین عراق مدفون شدند.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها