مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

روشن بودن مبانی تبیین، لازمه نقش‌آفرینی در جهاد تبیین است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: در حال حاضر که جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ یک واجب فوری و قطعی اعلام شده، لازم است افراد در این عرصه؛ توانایی تبیین و تبلیغ داشته باشند چراکه هرکسی نمی‌تواند مدعی تبیین موضوعات باشد و بایستی مبانی تبیین توسط فرد تبیین کننده روشن و معین باشد.
کد خبر: ۵۷۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹ - 06February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور در جمع حلقه معرفت معتکفین مسجد فاطمیه محله امامت مشهد به شبهات و سئوالات روز آن‌ها پاسخ داد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این برنامه با بیان اینکه تقدم و تأخر موضوعات بستگی به اولویت‌ها و تکالیف دارد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس که دشمن تا پشت درب خانه‌ها آمده بود امام خمینی(ره) دفاع را در حد کفایت و تأمین نیرو برای حضور در جبهه‌ها واجب دانسته بودند منتهی از نوع واجب کفایی. در اینجا تا وقتی که جبهه نیاز به نیرو داشت افراد باید حضور پیدا می‌کردند. عدم تامین نیرو یا نرفتن به جبهه به بهانه‌ای مثل ادامه تحصیل؛ پاسخی نداشت. در همان مقطع جبهه‌ها به حضور میلیون‌ها نفر رزمنده نیاز نداشت و سایر افراد می‌توانستند به سایر کارها رسیدگی کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر که جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ یک واجب فوری و قطعی اعلام شده لازم است افراد در این عرصه؛ توانایی تبیین و تبلیغ داشته باشند چراکه هرکسی نمی‌تواند مدعی تبیین موضوعات باشد و بایستی مبانی تبیین فرد تبیین کننده روشن و معین باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه برای شهید شدن نیاز به داشتن علم است، افزود: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود که برای شهید شدن لازم است شهیدانه زندگی کرد؛ بر همین اساس شرط شهید شدن را شهید بودن می‌دانستند. بنا به تعبیر دیگر؛ شهیدانه زندگی کردن یعنی عالمانه زندگی کردن. عالمانه و منطقی فکر کردن، داشتن بصیرت و دارا بودن قوه شناخت حق از باطل از ویژگی‌های بارز شخصیتی سپهبد سلیمانی بود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک جامعه کامل نیازمند همه فنون و تخصص‌هاست، یادآور شد: بیان سیره علما و شهدا مکمل یکدیگر هستند. امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «برتر از هر نیكی، نیكی است تا جاییكه مرد در راه خدا كشته شود پس چون در راه خدا كشته شد دیگر بالاتر از آن نیكی نیست».

یوسفعلی‌زاده در ادامه درباره توأم بودن تخصص و تقوا با استناد به سخن شهید چمران مبنی بر اینکه تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را می‎پذیرم. اما می‎گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‎پذیرد، بی‎تقواست، تصریح کرد: در بخش نظری این سخن شهید چمران دارای مصداق است یعنی پذیرش کار یا مسئولیت توسط فرد یا افرادی که تخصص ندارند با این قید که خود را متقی و متعهد می‌دانند صحیح است اما در بخش عملی گاهی اوقات شاهد آن هستیم که فرد پذیرای مسئولیتی نیست بلکه او را مجبور به پذیرش مسئولیتی کرده و یا به عبارت دیگر آن فرد را منصوب می‌کنند و آن فرد نصب شده هم اعلام می‌کند که توانایی اداره پست یا سمت را ندارد اما خطاب به وی این طور گفته می‌شود به دلیل اینکه فردی توانمندتر از تو موجود نیست بایستی در این سمت بمانی.

وی با بیان اینکه در اینجا با یک چالش؛ تحت عنوان انتصابات و انتخابات روبرو هستیم، افزود: به عنوان مثال رئیس جمهور توسط مردم انتخاب می‌شود و وزرا به وسیله نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و اخذ رأی اعتماد از مجلس دارای صلاحیت برای تصدی وزارت خانه مربوطه می‌شوند اما در بدنه بعدی دولت اینطور حالت انتخاباتی وجود ندارد بلکه پست‌ها یا سمت‌هایی نظیر استانداری و فرمانداری انتصابی هستند به عبارت دیگر؛ شاید ۹۰ درصد از بدنه دولت اینطور منصوب یا انتصاب می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه بیان داشت: وقتی که مردم جامعه‌ای در انتخابات بین افرادی که حداقل خوبی‌ها و حداکثر خوبی‌ها را دارند؛ گروه حداقلی را انتخاب کنند این گروه یا هر گروه دیگر مدیران خود را بر اساس شاخصه‌های خود انتخاب یا نصب می‌کند. مبانی روشن است منتها میزان رعایت این مبانی از صدر اسلام تاکنون محل بحث بوده است.

یوسفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: جابجایی بین رسته‌ها و شغل‌ها ایرادی ندارد؛ مثلاً گاهی ممکن است که یک نظامی به ستاد منتقل شود یا اقتصاددانی به یک قسمت صنعتی؛ چراکه گاهی در بخش‌های مختلف به تخصص‌ها نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در یک وزارتخانه صدها رسته تخصصی وجود دارد، گفت: وزیر مربوطه فقط در دو رسته تخصص دارد و در سایر رسته‌ها آن تخصص لازم را ندارد که در این راستا لازم است که آن وزیر از تخصص سایر معاونین بهره بگیرد تا قسمت مربوطه تکمیل شود؛ بر همین اساس نمی‌توان ادعا کرد که چون فرد یا مدیری که همه تخصص‌های لازم را ندارد و مسئولیتی را قبول می‌کند این فرد یک فرد بی‌تقواست.

این مسئول بیان داشت: دشمن در طول ۴۴ سال حیات انقلاب اسلامی از هیچ اقدام خصمانه‌ای در جهت ساقط کردن نظام مقدس اسلامی و همچنین انحراف از اصول و مبانی از هیچ اقدام خصمانه‌ای فروگذار نبوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن اشاره به ناآرامی‌های امسال در کشور گفت: دشمنان طی ماه‌های اخیر به دنبال بهانه‌ای برای تاختن انقلاب اسلامی ایران بودند حالا اگر فوت آن دختر جوان هم نمی ‌ود باز بهانه دیگری برای هجمه یا تاختن انتخاب می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون نه دشمن به تمام خواسته‌های خود رسیده است و نه ما به صددرصد اهداف خود دست یافته‌ایم اما آنچه که مسلم است این است که یک اراده کلی در جهان برای کوتاه آمدن ما وجود داشته است و این قصه هم محقق نشده است و ما به صدها دلیل به خاطر هجمه‌های گسترده پیروز خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار