توجه یک گروه ایده‌پردازی به همزمانی ماه رمضان و نوروز

دبیر کارگاه ایده‌پردازی مائده از ارائه طرح‌هایی با محوریت بانوان برای روز‌هایی خبر داد که ماه مبارک رمضان همزمان با نوروز خواهد بود.
کد خبر: ۵۷۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ - 05February 2023

توجه یک گروه ایده‌پردازی به همزمانی ماه رمضان و نوروزبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیا توجه کرده اید که چهارمین روز از نوروز سال آینده با نخستین روز از ماه مبارک رمضان مصادف خواهد بود؟ یعنی در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم که مشغول دید و بازدید‌های نوروزی هستیم و با توجه به تلاقی این دو مناسبت مذهبی و ملی، طبیعی است که رنگ و بوی برنامه‌های این روز‌ها از ویژگی‌های خاصی برخودار باشد. مثلا نهم ماه مبارک رمضان برابر با ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران و فردای آن روز که دهم ماه مبارک رمضان و مصادف با سالروز وفات حضرت خدیجه است، روز طبیعت یا همان سیزده به در خواهد بود.

نکته دیگر این که ماه مبارک رمضان با نوروز در سه سال با هم تلاقی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که اول فروردین سال ۱۴۰۳ با دهم ماه رمضان برابر خواهد بود که وفات حضرت خدیجه است یا دوازدهم فروردین همان سال مصادف با ۲۱ ماه رمضان و سالروز شهادت امیرمومنان (ع) خواهد بود. بنا بر این دست اندرکاران برنامه‌های فرهنگی و مذهبی از هم اکنون تلاش می‌کنند تا این تلاقی‌ها را به گونه‌ای مدیریت کنند که هم مناسبت‌ها آنگونه که شایسته است برگزار شود و هم نوروزی به یاد ماندنی داشته باشیم.

در سال ۱۴۰۴ هم اگر به خواست خدا عمری باشد، نخستین شب از نوروز مصادف با دومین شب از احیای ماه مبارک رمضان و شب شهادت امیرمومنان (ع) خواهد بود و روز جمهوری اسلامی ایران با اول ماه شوال که عید فطر است، همزمان خواهد شد.

حالا خبر رسیده گروهی ایده پرداز که دغدغه همین موضوع را دارند، دست به کار شده و با ایجاد یک کارگاه ایده پردازی تلاش می‌کنند تا طرح‌ها و نظراتی را برای این مناسبت‌ها اجرایی کنند. «مرتضی نظرزاده» دبیر کارگاه ایده‌پردازی مائده در گفت‌وگویی اظهار داشت: کارگاه ایده پردازی رسانه‌ای مائده، با موضوع تلاقی ماه مبارک رمضان و عید نوروز در ۲ روز گذشته برگزار شد که در این کارگاه برای ایده پردازی تولیدات رسانه‌ای با محوریت بانوان برگزار شد و در مجموع ۳۰ نفر از بانوان توانمند در حوزه ایده پردازی حضور داشتند.

نظرزاده افزود: از ۳۰ ایده مطرح شده تقریبا ۲۰ ایده برای طرح در رسانه‌ها همچون صدا و سیما قابل قبول است و آقای حامد مروت نژاد مدیر شبکه ۲ سیما برای اجرای تعدادی از این ایده‌ها اعلام آمادگی کرد تا در ماه مبارک رمضان شاهد اجرای آن‌ها باشیم. البته با توجه به این که تا سه سال تلاقی ماه رمضان و نوروز را خواهیم داشت، برخی از طرح‌ها که عملیاتی‌تر هستند را امسال و بقیه را برای سال‌های دیگر ارائه خواهیم کرد.

دبیر کارگاه ایده‌پردازی مائده از همکاری مجموعه رسانه‌ای محبوبه برای برگزاری این کارگاه سخن گفت و افزود: برخی مراکز مانند مرکز رسانه‌ای سپهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، شبکه زامیر وابسته به موسسه دخترانه ماوی از موسسه اوج و شبکه سه سیما نیز درخواست داده اند تا این طرح‌ها را اجرا کنند. ما تلاش می‌کنیم تا با ارسال این ایده ها، فرایند رسانه‌ای شدن آن‌ها طی شود.

به گفته این فعال فرهنگی این کارگاه آموزشی - ایده پردازی با حضور اساتیدی همچون محمدرضا امامقلی، مدیرکل حوزه هنری استان قزوین، مستندساز و استاد ایده پردازی و مریم پیکاری، سرپرست مؤسسه تصویر شهر، مجری و تهیه کننده برگزار شده است و سرفصل‌های موضوعی ایده پردازی، اصول ایده پردازی، اصول بارش فکری در ایده پردازی و موارد دیگر ارائه شده است.

دبیر کارگاه، با اشاره به لزوم و توجه به ایده پردازی به عنوان یک اصل در تولیدات رسانه‌ای گفت که نهاد‌ها و مراکز اندکی به ایده پرداز، به عنوان یک نقش اساسی و عنوان شغلی نگاه می‌کنند و بیشتر تولیدات بر اساس خلاقیت تهیه کننده و عوامل اجرایی کار است.

در این کارگاه همچنین سه نفر از مربیان فعال در حوزه ایده پردازی برای پرورش ایده‌ها و جهت دهی شرکت کنندگان حضور داشتند. در پایان کارگاه نیز داوری ایده‌ها، با حضور مدیر شبکه ۲ سیما برگزار شد. همچنین در جلسه داوری، ایده‌ها توسط گروه‌ها ارائه شد و نکات مهمی از طرف هر گروه ارائه شد.

کارگاه ایده پردازی مائده، به همت گروه فرهنگی رسانه‌ای فادیا و با همکاری بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و مجموعه رسانه‌ای محبوبه برگزار شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار