جان فدا/ بازنشر/ یادداشت

حاج قاسم را چگونه باید شناخت؟

برای تحقق مکتب و راه سپهبد شهید سلیمانی باید نقشه راهی برای تجزیه و تحلیل شخصیت وی در چهار ساحت و زمانه «انقلاب اسلامی»، «دفاع مقدس»، «جریان مقاومت» و «حکومت آخرالزمانی» فراهم آورد.
کد خبر: ۵۶۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ - 03January 2023

حاج قاسم را چگونه باید شناخت؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حسن علایی فعال؛ برای شناخت شخصیت‌هایی در تراز «حاج قاسم سلیمانی» تلاش زیادی از سوی فرهیختگان عرصه‌های مختلف لازم است. نتیجه مطالعات سطحی، هر چه باشد، مانع از دیده شدن حقیقت وجودی چنین شخصیت‌هایی می‌شود.

برای تحقق مکتب و راه سپهبد شهید سلیمانی باید نقشه راهی برای تجزیه و تحلیل شخصیت وی در چهار ساحت و زمانه «انقلاب اسلامی»، «دفاع مقدس»، «جریان مقاومت» و «حکومت آخرالزمانی» فراهم آورد.

در حقیقت شخصیت متعالی حاج قاسم در این چهار مقطع شاکله اساسی خود را یافته است و بی‌شک شناخت هر یک از این ابعاد به تنهایی نشانگر چهره حقیقی سردار سلیمانی نخواهد بود.

حاج قاسم در ساحت و زمانه انقلاب اسلامی

سردار سلیمانی از جمله افرادی بود که به نهضت و قیام امام با همه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایش اعتقاد و ایمان راسخ داشت. آشنایی حاج قاسم با نهضت امام خمینی به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ زمانی که با حجت‌الاسلام کامیاب (از روحانیان مشهد) در ارتباط بود.

آشنایی سردار سلیمانی با وی، که در ایام ماه مبارک رمضان جهت تبلیغ به کرمان می‌آمد، پربرکت بود و حاج قاسم را با موج نهضت امام خمینی آشنا کرد و زمینه‌های شناخت روحانی بزرگوار دیگری به نام آیت‌الله سید علی خامنه‌ای را برایش فراهم کرد.

سردار سلیمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهت حفاظت از انقلاب و دستاوردهایش راهی کردستان شد تا با ضدانقلاب مبارزه کند. پایگاه و مقر اصلی حاج قاسم برای مواجهه با ضدانقلاب و جدایی‌طلبان در کردستان، مهاباد بود.

حاج قاسم در ساحت و زمانه دفاع مقدس

جنگ تحمیلی که جهت شکست و نابودی انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی طراحی شده بود، با وجود همه پشتیبانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بستری شد برای تثبیت هرچه بیشتر نظام نوپای جمهوری اسلامی و جهانی شدن آوازه و پیام انقلاب اسلامی.

این، تمام ثمرات جنگ نبود بلکه در هنگامه پرخطر هشت سال دفاع مقدس، یکی از الطاف و برکات الهی که رشد، بلوغ و بالندگی نیرو‌های انقلابی و پیرو امام بود خود را نمایان کرد. کسانی که به ندای امام در آغاز انقلاب لبیک گفته بودند، با آغاز جنگ کوله‌بار خود را برای صیانت از انقلاب و دستاوردهایش بستند و راهی جبهه‌های جنگ در غرب و جنوب کشور شدند. حاج قاسم یکی از این رویش‌های بی‌بدیل دفاع مقدس است که تاریخ این سرزمین نمونه‌اش را به خود ندیده است.

سردار سلیمانی از پاسداران سپاه کرمان و مربی پادگان آموزشی قدس بود و مدت‌ها قبل از نبرد طریق‌القدس، اندیشه تشکیل یگان رزم مستقل جنوب شرق کشور را در سر داشت. این فرصت چندی بعد، هم‌زمان با طراحی عملیات فتح‌المبین به دست آمد.

وی تیپ ۴۱ ثارالله (ع) را تشکیل داد. تیپ ۴۱ ثارالله (ع) در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان حضور موفقی داشت.
بعد از عملیات رمضان، تیپ ۴۱ ثارالله (ع) با گسترش سازمان رزم به یکی از لشکر‌های قدرتمند سپاه تبدیل شد. عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ نقطه اوج عملکرد رزمندگان این لشکر بود.

حاج قاسم سلیمانی در کنار سایر فرماندهان از رویش‌های بلند انقلاب اسلامی است که استعداد شگرفشان در صحنه و عرصه دفاع مقدس بروز و ظهور تام و تمام یافته است.

حاج قاسم در ساحت و زمانه مقاومت اسلامی

هم‌زمان با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام و مردم مقاوم ایران اسلامی در دوران هشت ساله جنگ، جریان مقاومت اسلامی متأثر از فرهنگ دفاع مقدس در برخی از کشور‌های غرب آسیا مثل لبنان که پایگاه استعماری کشور‌های غربی شده بود، جان گرفت.

مجاهدان و مبارزان مسلمان با الگوگیری از رزمندگان اسلام حرکت جهادی خود را علیه اشغالگران آغاز کردند. پس از پیروزی ایران در دفاع مقدس، امید زیادی در اردوگاه جریان مقاومت و کشور‌های اسلامی پدید آمد. استکبار جهانی پس از ناامیدی از راهکار‌های سیاسی به راهکار تحریم و فشار اقتصادی، ایجاد تنش، جنگ داخلی و تجاوز روی آورد.

تحریم و فشار اقتصادی حداکثری و کم‌سابقه علیه جمهوری اسلامی به بهانه تلاش ایران برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای، تجاوز متعدد به غزه و جنوب لبنان، اشغال کامل عراق پس از تجاوز صدام به کویت، حضور نظامی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، به آشوب کشیدن کشور سوریه و عراق و حاکمیت گروه‌های تکفیری و حمله همه‌جانبه ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به یمن از این دست برخورد‌های خشن و جنگ سخت بود.

در این وانفسا، نیروی قدس به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی عزم خود را جزم کرده بود که به هر قیمتی که شده با اقدامات جنایتکارانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی مقابله کند. چنین بود که نقش بی‌نظیر و تاریخی سپاه قدس به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی موجب سرخوردگی و شکست ترفند‌های دشمنان شد.

حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک استراتژیست تراز اول جهانی، با تجربه ارزشمندی که از دوران هشت سال دفاع مقدس اندوخته بود، با استعانت از امداد الهی و قدرت بسیج نیرو‌های مردمی کشور‌های منطقه، هم‌زمان فرماندهی جبهه‌های مقاومت در عراق و سوریه و لبنان و غزه و یمن را برعهده داشت. فرماندهی که ژنرال‌های پنج ستاره تجاوزگران و سیاست‌مداران کهنه‌کار را به استیصال و درماندگی واداشته بود.

نتیجه این درماندگی و شکست این بود که بالاترین مقام کشوری که داعیه مبارزه علیه تروریسم را داشت و سایر کشور‌ها را به این بهانه مورد تاخت و تاز قرار می‌داد، دستور ترور و حذف فیزیکی حاج قاسم را صادر کرد تا نامش به‌عنوان یک دولت تروریست و جنایتکار برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شود.

حاج قاسم در ساحت و زمانه حکومت آخرالزمانی

وقتی به مجموعه روایات و اخباری که درباره ویژگی‌ها و شرایط حکومت آخرالزمان و یاران امام زمان (عج) نقل شده مراجعه و به موضوع مسلَّم «رجعت» که از ضروریات فقه و فرهنگ شیعی است، توجه کنیم، در می‌یابیم که افرادی با مشخصات و ویژگی‌های حاج قاسم، ظرفیت و شایستگی رجعت و نقش‌آفرینی در حکومت جهانی امام مهدی (عج) را دارند.

ایمان، طهارت و تقوا، علم و معرفت الهی، معنویت، بصیرت، قدرت روحی و صبر و شکیبایی، روحیه شهادت طلبی، سادگی و بی‌پیرایگی، جدیت در کار و تلاش روزانه، ساده زیستی، ولایت‌مداری، انضباط و روحیه تشکیلاتی، اتحاد و انسجام و برادری، روحیه حماسی و سلحشوری و عدالت پیشگی، مجموعه‌ای از خصلت‌ها و صفات یاران حضرت مهدی (عج) است که آن حضرت را در پیشبرد اهداف نهضت جهانی و حکومت آخرالزمانی کمک خواهند کرد.

زمانی که این صفات و خصلت‌ها که مرور می‌شود، چهره درخشان، نورانی و باصفای حاج قاسم را به یاد می‌آوریم. امید واثق داریم که حاج قاسم سلیمانی از آن دسته مؤمنانی خواهد بود که در آخرالزمان رجعت کرده و پای در رکاب امام مهدی (عج) دوباره دین خدا را یاری خواهد کرد.

به امید برخورداری از حق شفاعت شهیدان به‌ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه)

پانوشت:

آنچه خواندید چکیده‌ای از مقاله‌ای جامع بود که با کسب اجازه از نویسنده خلاصه‌ای از آن ارائه شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار