امام جمعه کازرون:

حوزه های علمیه و مساجد نباید وابسته به دولت ها باشند

امام جمعه کازرون گفت: مسجد هم به عنوان معبد هم به عنوان مرکز اجتماع مومنین، هم به عنوان مرکز رتق و فتق امور جامعه، هم به عنوان فرهنگ سرا و هم به عنوان مراکز نظامی باید جا بیفتد.
کد خبر: ۵۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹ - 27October 2015

حوزه های علمیه و مساجد نباید وابسته به دولت ها باشند

به گزارش دفاع پرس از کازرون، همایش ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج با حضور امام جمعه، فرمانده سپاه کازرون در سالن اجتماعات حوزه علمیه مکتب الصادق برگزار شد.

حجت الاسلام محمد خرسند در این مراسم با اشاره به نقش برجسته مساجد در تربیت و تعالی اظهارداشت: مسجد باید محور باشد و اساس همه برنامه ریزی ها در کشور هم باید مسجد باشد مسجد هم به عنوان معبد هم به عنوان مرکز اجتماع مومنین، هم به عنوان مرکز رتق و فتق امور جامعه، هم به عنوان فرهنگ سرا و هم به عنوان مراکز نظامی باید جا بیفتد.

وی با اشاره به مرکزیت مسجد در زمان رسول الله(ص) در همه امور بیان داشت: زمان پیغمبر هم مسجد مرکز همه فعالیت ها بوده است، پیامبر با عبور از یک در که بین مسجد و خانه بود در محل کارش که مسجد بود حاضر می شد و اگر دقت کنیم می بینیم محل ملاقات های پیغمبر ، محل مشورت، اتاق فکر و اتاق جنگ پیامبر و حتی محل وزارت خانه های رسول الله(ص) در مسجد بود.

خرسند در ادامه به ضرورت استقلال مساجد از دولت ها اشاره کرد و عنوان داشت: به همت شما مسجد باید مرکز باشد، لذا این مرکزیت در صورتی اتفاق می افتد که مسجد تشریفاتی و دولتی نشود نظر امام(ره) و مقام معظم رهبری هم همین بوده و هست که مساجد وابسته به دولت نباید باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: گرچه دولت اسلامی است اما حوزه های علمیه هم نباید وابسته به دولت ها باشند و بار حوزه ها باید بر دوش مومنین باشد و با همین وجوهات شرعی که مردم می دهند از سهم امام زمان(عج) حوزه های علمیه اداره شوند و بار مساجد هم باید بر دوش مردم باشد، مثل همین عزاداری امام حسین(ع) که خود جوش است و با گذشت 14 قرن در اوج شور و حرارت هرساله با شکوه بیشتری برپا می شود.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: مسجد باید وصل به مردم باشد این توقع نباید به وجود بیاید که دولت باید مسجد بسازد و اداره کند و هزینه های مساجد را بپردازد، در این صورت می شود مثل مساجد عربستان سعودی که دولت خودش می سازد و خودش هم اداره می کند، مفتی آن را هم دولت تعیین می کند لذا روز جمعه هم که شد از طرف اوقاف عربستان مواضع خطبا را تعیین می کنند و می گویند اینجور موضع بگیرید و حرف بزنید.

امام جمعه کازرون در ادامه افزود: بنابراین مساجد باید به همین شکل حفظ شود و سیستم های معمول اداری نباید وارد مساجد شود، البته نظم و انضباط به ویژه درخصوص مسائل مالی باید رعایت شود و موارد بطور شورایی تصمیم گیری شوند نه فردی.

وی با تاکید بر فضیلت حضور در مسجد خاطرنشان کرد: بخشی از عمر انسان که در مسجد می گذرد همچون گذران عمر در بازار و دیگر جاها نیست و در آخرت جور دیگری به ساعات سپری شده از عمرما در مسجد نگاه می کنند.

خرسند در پایان با مهم دانستن توجه به جوانان ابراز داشـت: ما باید ببینیم سئوال جوانان چیست و اجازه دهیم آن ها حرف بزنند و سئوال بپرسند در غیر اینصورت دشمن به آن ها جواب می دهد و جذبشان می کند، حتی اگر نیت کسی از ورود به مسجد الهی نباشد می توان آنان را خدایی بارآورد و البته ائمه جماعات نیز باید در مساجد محور باشند و نباید از فعالیت های مختلف کنار گذاشته شوند.

به گزارش دفاع پرس، در ادامه این مراسم، از فرماندهان پایگاه های زینبیه، فجر و انصارالحسین که در جشنواره مالک اشتر سپاه فجر استان فارس به عنوان پایگاه اسوه شهری و روستایی انتخاب شدند با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از جانب سردار غیب پرور تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار