یادداشت؛

13 آبان؛ نقطه عطف تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر ایران

تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358، ضمن شکست پرستیژ ابرقدرتی آمریکا و پاک سازی آخرین وابستگان به آمریکا و قطع نفوذ و ارتباط آمریکایی ها در ایران، عملا به ماهیت مستقل و انقلابی نهضت اسلامی در ایران تبلور عینی بخشید
کد خبر: ۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶ - 04November 2013

13 آبان؛ نقطه عطف تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر ایران

خبرگزاری دفاع مقدس- شهاب زمانی: 13 آبان در کشور ما محمل پیدایش حوادث مهمی بوده است که در شکلدهی تاریخ انقلاب اسلامی نقش بزرگ و سرنوشتسازی داشتهاند. بر همین اساس تحولات سیاسی - اجتماعی ثبت شده در روز 13 آبان نقاط عطف مهمی در تاریخ ایران بودهاند و هر کدام تحولی را در تاریخ مبارزات ضد استکباری انقلاب اسلامی آفریده اند.

از این رو، یادآوری آنها در پرتو سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مناسبت های مربوط به 13 آبان که به لحاظ تحول سیاسی و انقلابی حائز اهمیت بیشتری هستند عبارتند از:

1- 13آبان 1343 و تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه:  در پی قیام 15 خرداد 1342 و اعلام مخالفت و افشاگری امام خمینی (ره)  در باره لایحه استعماری – آمریکایی کاپیتولاسیون در 4 آبان 43 ، رژیم آمریکایی شاه امام را شبانه در13 آبان دستگیر و  به ترکیه و سپس عراق تبعید کرد. این تبعید سرآغاز مرحله جدیدی از مبارزات امام و نهضت روحانیت علیه استبداد و استعمار شد و تا پیروزی انقلاب در بهمن 57 ادامه یافت.

2- 13 آبان 1357 و شهادت دانش آموزان: از جمله اقشاری که در اوج  مبارزات ملت ایران به رهبری امام علیه رژیم فاسد پهلوی شرکت می کردند، دانش آموزان مدارس بودند. در این مبارزات دژخیمان نظام طاغوت در 13 آبان 1357 دانش آموزان تهرانی را  به شهادت رساند. شهادت بیش از 56 نفر از حدود هفت هزار دانشآموز و دانشجویی که در زمین چمن  دانشگاه تهران در زمان اوجگیری انقلاب اسلامی و حمایت از انقلاب جمع شده بودند، ضمن گسترش ابعاد مبارزات و تقویت حضور هر چه بیشتر جوانان در نهضت ضد استبدادی و ضد استعماری، زمینه پیروزی انقلاب را بیش از گذشته فراهم کرد.

3- 13آبان 1358 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا: در سومین مناسبت و 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این بار نوبت دانشجویان پیرو خط امام بود که در تهران با تسخیر سفارت آمریکا که به لانه جاسوسی این کشور و محل طراحی آمریکایی ها و گروه های لیبرال علیه انقلاب تبدیل شده بود،  طعم شکست دیگری را به آنها بچشانند و مرحله نوینی از مبارزات ضد استکباری را در تاریخ انقلاب رقم زنند و مدال «انقلاب بزرگ تر از انقلاب اول» را از امام خمینی(ره) دریافت نمایند.  تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358، ضمن شکست پرستیژ ابرقدرتی آمریکا و پاک سازی آخرین وابستگان به آمریکا و قطع نفوذ و ارتباط آمریکایی ها در ایران، عملا به ماهیت مستقل و انقلابی نهضت اسلامی در ایران تبلور عینی بخشید و با به حاشیه رانده شدن گروههای لیبرال و چپگرا در اداره امور کشور و ظهور نسل جدید نخبگان اجرایی و انقلابی در ایران، نظام جمهوری اسلامی ایران، ساختار و قوام اصیل و واقعی خود را به دست آورد.

4- 13 آبان 1365 و ماجرای ایران گیت: در روز 13 آبان علاوه بر وقایع یاد شده واقعه مهم دیگری نیز روی داده که در سایه سه رویداد مذکور مغفول مانده است و آن افشای ماجرای سفر مک فارلین به تهران در روز 13 آبان 1365 است. با افشای سفر محرمانه و غیرقانونی «رابرت مک فارلین» مشاور رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا به تهران، بحران سیاسی بزرگی در آن کشور ایجاد شد که بسیاری از اعضای هیات حاکمه آمریکا را رسوا ساخت به گونه ای که محافل آمریکایی این رسوایی را با رسوایی حاصل از تقلبهای ریچارد نیکسون رییس جمهور اسبق آمریکا در ماجرای موسوم به «واترگیت» مقایسه کرده و به همین دلیل از آن به عنوان «ایران گیت» نام بردند.
با لحاظ رویدادهای فوق در روز 13 آبان، که فصل مشترک همه آنها در ارتباط با مبارزه با استکبار و عوامل آن است، این روز به عنوان روز «ملی مبارزه با استکبار» نامگذاری شد.


5- 13 آبان 1388 و خنثی سازی تلاش جریان فتنه برای مصادره ایام و ارزشهای انقلابی: جریان فتنه سبز با صدور بیانیه ای قصد داشت با سوء استفاده از حضور مردم در بزرگداشت این روز در سال 1388،  این مناسبت انقلابی را به نفع خود مصادره نمایدکه با هوشیاری مردم خنثی شد. حضور خودجوش مردم از سر غیرت دینی در پاسخ به منحرفین و نادمین از انقلاب در خیابان ها و محل های اعلام شده برای تجمع ساختارشکنانه علیه انقلاب از سوی سران و طرفداران فتنه، چنان با شکوه و با عظمت بود که ارزش ثبت 13آبان1388 در ردیف دیگر مناسبت های این روز را دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار