دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هدف بن‌سلمان از اعدام نوجوانان شیعه/ سالانه صد‌ها نفر از شیعیان عربستانی به بهانه واهی اعدام می‌شوند

سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر در بیانیه‌ای تعداد معترضانی که در زندان‌ها منتظر اجرای حکم اعدام هستندرا ۵۳ نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۵۵۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۲ - 10November 2022

انتظار ۵۳ معترض عربستانی در زندان‌های آل سعود برای اجرای حکم اعدامگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عربستان که با اعدام‌های خودسرانه به عنوان بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان لقب گرفته است، این بار قصد دارد هشت نوجوان دیگر از این افراد را که همگی شیعه هستند، اعدام کند. رژیم سعودی حکم اعدام آنان را به صورت خودسرانه و بدون هیچ تفهیم اتهامی، صادر کرده است. در واکنش به اعدام قریب الوقوع این نوجوانان توسط رژیم آل سعود، در صفحه‌های فعالان رسانه‌ای هشتگ «اوقفوا المذبحه» (کشتار را متوقف کنید) ترند شده است.

سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر هم در روز‌های اخیر در بیانیه‌ای از صدور حکم اعدام برای ۱۵ معترض دیگر به دست مقامات قضایی عربستان سعودی خبر داد. به گفته این سازمان با صدور احکام جدید اعدام، تعداد معترضانی که در زندان‌ها منتظر اجرای حکم اعدام هستند به ۵۳ نفر می‌رسد که هشت تن از آن‌ها زیر ۱۸ سال سن دارند.

وبگاه سعودی لیکس هم از نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی درباره بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی هشدار داد. بر اساس گزارش این منبع خبری، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلاش دارد با ارائه برخی آزادی‌های نمایشی، نگاه‌ها را از وضعیت نامناسب حقوق بشری در این کشور منحرف نماید.

حکم اعدام برای نوجوانان زیر ۱۸ سال از نظر شرعی و اسلامی نیز جایز نیست و در احکام اسلامی افراد مجرم هم تا زمانی که به سن قانونی نرسند، حکم اعدام برای آن‌ها اجرا نمی‌شود، ولی رژیم سعودی برخلاف ادعای خود به اصول دینی پایبند نیست و در سال‌های اخیر نشان داده که برای از میان برداشتن مخالفان خود حتی به کودکان و نوجوانان نیز رحمی نمی‌کند.

علاوه بر این ۸ نوجوان، یک کودک ۱۳ ساله نیز به در روز‌های گذشته به اعدام محکوم شده است که صدای نهاد‌های حقوق بشری را درآورده است. این کودک در زمان دستگیری تنها ۸ سال داشته و اکنون که در زندان به سر می‌برد ۱۳ ساله است. با چنین اقدامات ضد حقوق بشری که رژیم سعودی در کارنامه سیاه خود ثبت کرده، نام خود را در راس لیست ناقضان حقوق بشر قرار داده است.

عربستان سالانه صد‌ها نفر را که عمدتا از شیعیان این کشور هستند به بهانه‌های واهی اعدام می‌کند و تعدادی از این افراد به صورت دسته جمعی اعدام می‌شوند. رژیم سعودی حتی جسد بسیاری از افراد اعدام شده را به خانواده‌هایشان نیز تحویل نمی‌دهد و در مکان‌های نامعلومی توسط نیرو‌های دولتی دفن می‌شوند و خیلی از خانواده‌ها از محل دفن قربانیان خود خبر ندارند.

از زمان روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد تعداد زیادی از افرادی که به اعدام محکوم شده‌اند از بین جوانان و نوجوانان هستند. گزارش دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در عربستان، هولناک است و سازمان‌های بین‌المللی به عربستان سعودی نامه نوشته‌اند که چنین اقدامات نقض قوانین بین‌المللی است، اما سعودی‌ها به اینگونه هشدار‌ها اعتنایی نمی‌دهند و روز به روز بر جنایات خود می‌افزایند.

هدف بن سلمان از اعدام نوجوانان شیعه

محمد بن سلمان که سودای قدرت در سر دارد و ثابت کرده که هیچ صدای مخالفی را برنمی‌تابد، در دوران ولیعهدی خود جنایات زیادی را مرتکب شده است. قتل هزاران نفر از کودکان و زنان یمنی و قتل جمال خاشقچی و اعدام صد‌ها نفر از مخالفان و رهبران شیعه پرونده‌های قطوری از جنایات بن سلمان هستند.

اعلام حکم اعدام نوجوانان شیعه پس از افشای خبر خرید بخشی از سهام شبکه اجتماعی «توئیتر» توسط عربستان انجام شد که موجی از نگرانی را در بین قانونگذارن کنگره آمریکا به همراه داشته است. بسیاری بر این باورند که عربستان با استفاده از این مسئله می‌تواند مخالفان داخلی خود را به راحتی شناسایی کرده و آن‌ها را زندانی و یا از سر راه بردارد.

مسئله دیگر این است که بن سلمان می‌خواهد با اعدام نوجوانان شیعه، مردم استان قطیف را که شیعه نشین است از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز علیه خاندان آل سعود بازدارد و نشان دهد که هر گونه اقدامی با پاسخ تند از سوی رژیم مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، بن سلمان همچنین با اعدام نوجوانان شیعه و ایجاد رعب و وحشت قصد دارد به شاهزاده‌های یاغی و مخالفان داخلی خود این پیام را بدهد که اگر قصد طغیان علیه او را داشته باشند، تیغ حقوق بشری بن سلمان آنقدر تیز است که حتی گردن آن‌ها را نیز قطع خواهد کرد.

در دوران ملک سلمان و پسرش روند اعدام غیرقانونی کودکان از سوی حاکمان سعودی افزایش یافته است و طبق آمار‌ها در طی این سال‌ها بیش از ۱۰ کودک اعدام شده‌اند درحالی که هیچ اطلاعی از روند دادرسی و محاکمه آن‌ها در دست نیست و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ اتهامی قربانی شده‌اند و این چرخه ضد انسانی تا زمانی که وهابی‌ها در راس قدرت عربستان هستند ادامه خواهد یافت و شرایط کنونی نظام بین‌الملل هم این مسیر را برای آل سعود هموار کرده است تا بعد از این به راحتی به این جنایاتشان و آن هم به طور علنی اقدام کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار