تجلیل از ۴۷ دانش‌آموز در جایزه ملی بنیاد فرهنگی البرز

ارشدی به تشریح جزئیات «همایش ملی دانش‌آموزی شصتمین سال جایزه البرز» پرداخت و گفت: امسال جایزه البرز از ۴۷ دانش‌آموز سراسر کشور تجلیل به‌عمل می‌آورد.
کد خبر: ۵۵۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ - 01November 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «همایش ملی دانش‌آموزی شصتمین سال جایزه البرز» با حضور حیدر ارشدی دبیر کل جایزه برگزار شد.

ارشدی در این نشست به تشریح روند جایزه البرز پرداخت و با بیان اینکه این جایزه که مرسوم به نوبل ایرانی است، قدیمی‌ترین جایزه کشور است که توسط حسین‌علی البرز بنیان گذاشته شده است، اظهار داشت: این جایزه تاکنون به صدها نفر از شخصیت‌های علمی کشور اهدا شده است.

وی به اهمیت جایزه البرز در ایجاد انگیزه‌های علمی اشاره و تاکید کرد: هدف جایزه البرز ارتقا فرهنگ کشور از طریق تجلیل از برترین‌های علمی است. زنده‌یاد البرز سه ویژگی کاهش آلام بشری، ارتقا زندگی انسانی و اعتلای نام ایران در مجامع بین‌المللی را اهداف این جایزه برشمرده بودند که تاکنون محور فعالیت‌ها بوده است که در۶۰ سال پیش به‌عنوان چشم‌انداز قرار داده بودند.

دبیر کل جایزه البرز با تاکید بر اینکه این جایزه دارای نیم‌قرن قدمت و تنها جایزه علمی کشور است که متکی بر وقف و بدون وابستگی دولتی است، خاطرنشان کرد: فرایند جایزه البرز یک اتفاق منحصربه‌فرد است و هیچ هزینه‌ای را برای شرکت‌‌کنندگان ندارد که به‌عنوان نوبل ایرانی شناخته شده است.

ارشدی خاطرنشان کرد: مجموعه جایزه البرز از سال ۱۳۴۲ شمسی که این بنیاد تاسیس شده است در اجرای نیت واقف تاکنون به بیش از سه هزار دانشجو وام اشتغال داده است، تصریح کرد: مبدأ وام دانشجویی در کشورمان زنده‌یاد البرز بوده که به عنوان وام شرافتی یاد می‌شد.

وی از برگزاری شصتمین سال جایزه البرز در سال جاری خبر داد و افزود: در دهه گذشته ۹ همایش ملی و هشت همایش استانی که موجب اهدای جوایز به دانشمندان، دانشجویان و طلاب شده بود، برگزار شده است.

دبیر کل جایزه البرز در توضیح بخش دانش‌آموزی جایزه البرز گفت: هرساله دو همایش دانش‌آموزی در این بنیاد برگزار می‌شود و در همایش‌های ابتدا سال از برترین‌های علمی در سطح دانشجو، طلاب و دانشمندان تجلیل می‌شود که امسال دراین خصوص از ۶۰ شخصیت تجلیل به‌عمل آمد؛ همچنین مراسم بعدی ما جایزه البرز ۱۴۰۱ است که در نیمه آبان سال‌جاری برگزار خواهد شد و در این مراسم از دانش‌آموزان مقطع متوسطه رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم انسانی، فنی حرفه‌ای و کار دانش که اطلاعاتشان به دبیرخانه ارسال کرده بودند، تقدیر می‌شود.

ارشدی به انتشار فراخوان این رویداد در خردادماه اشاره و با بیان اینکه بخش‌نامه آن از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، افزود: طی دو ماه فرصت ثبت‌نام، تعداد یک هزار و ۵۵۴ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم، در سامانه جایزه البرز ثبت نام کردند. با پایان مهلت ثبت‌نام، بارگذاری مدارک انجام پذیرفت و نهایتاً فرایند بررسی و توانمدسازی و آزمون افراد برای اولین‌بار راه‌اندازی شد و چهار آزمون تعاملی به‌عمل آمد تا امتیازات آزمون‌ها به نتایج تحصیلی اضافه و یک اتفاق فرایندمحور حاصل شود.

وی سند بنیادین تحول آموزش و پرورش را مبنای جایزه البرز دانست و تاکید کرد: آیین اهدای جوایز دانش‌آموزی با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف صبح یکشنبه ۱۵ آبان از ساعت ۹ صبح در هتل ارم تهران با حضور دانش‌آموزان برگزیده برگزار می‌شود و در آن از ۴۷ دانش‌آموز با اهدای گواهی جایزه البرز و جوایز نقدی تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

دبیر کل جایزه البرز در تشریح جوایز این رویداد گفت: در بخش‌ دانش‌آموزی در سال ۱۴۰۱ دو تا سه برابر رشد جوایز را داشتیم؛ لذا در بخش متوسطه اول رقم جایزه هر نفر ۲۰ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم رقم جایزه هر نفر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که جمعاً یک میلیارد تومان تقدیم به ۴۷ دانش‌آموزان خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها