گردهمایی «بانوان تاریخ‌ساز» در مشهد برگزار شد

گردهمایی «بانوان تاریخ‌ساز» در سالروز شهادت حضرت ثامن‌الحجج (ع) در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳ - 27September 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع)، جمعی از بانوان مشهدی در تشییع نمادین، حماسه زنان نوغان در زمان شهادت امام هشتم (ع) را دوباره زنده کردند.

بانوان عزادار محله نوغان مشهد صحنه دلدادگی مادران و پیشینیان خود را به امام رئوف (ع) و خاندان عصمت و طهارت (ع) و نوحه‌سرایی و سوگواری بر پیکر آن حضرت را بازسازی کردند.

این بانوان در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند پس از عزاداری در مسجد محله خود، همزمان با دسته‌ها و هیات‌های مذهبی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی حرکت کرده و رهسپار حرم مطهر رضوی شدند تا صحنه‌ای دیگر از دلدادگی به امام هشتم (ع) را به منصه ظهور برسانند.

بانوان عزادار پس از ورود به حرم مطهر رضوی و عرض ارادت به ساحت امام مهربانی‌ها وارد رواق حضرت زهرا (س) شدند و در ویژه‌برنامه «بانوان تاریخ‌ساز» سوگواره زنان نوغان که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، کنگره ۱۸۰۰۰ هزار شهید خراسان رضوی و کمیته بانوان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد به عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ این امام رئوف پرداختند.

در ابتدای این مراسم قاری قرآن کریم با تلاوت آیات روح‌بخش قرآن فضا را معطر به عطر کلام‌الله مجید کرد، سپس گروه سرود خواهران به اجرای برنامه پرداختند. در ادامه یکی از بانوان در وصف زنان قهرمان و شجاع نوغان به دکلمه‌خوانی پرداخت و زنان و دختران را به تبعیت از این بانوان شجاع دعوت کرد.

«فروغ نیلچی‌زاده» از اساتید حوزه علمیه خراسان در این مراسم در سخنانی با اشاره به جایگاه و نقش بانوان در حوادث تاریخ‌ساز اسلام اظهار داشت: یکی از نعمت‌های الهی برخورداری انسان از حضور مادر است و مادران نشانه محبت خدا روی زمین هستند.

وی ادامه داد: انسان به محض اینکه پا به این دنیا می‌گذارد از محبت مادر سیراب می‌شود و این بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال به ما انسان‌ها عطا کرده است.

این استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در واقع خداوند رافت را با مادران به نمایش گذاشت، گفت: همچنین خداوند اراده کرده است محبت بی‌منتش از طریق اولیاء الله به همه عالم برسد. 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: یکی از نعمت‌هایی که ما مشهدی‌ها از آن برخوردار هستیم وجود مبارک حضرت رضا (ع) در این شهر است، و وقتی زائری از دورترین نقاط کشور اراده می‌کند که به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شود، لطف خدا و حضرت رضا (ع) شامل حالش شده و مهمان حضرت شده است.

نیلچی‌زاده تصریح کرد: در گذشته، نوغان اسم یک روستای ناشناخته بود اما امروز نوغان یک محله شناخته شده‌ای است که زنان آن، گوی سبقت همت را از مردان ربودند و در مراسم تشییع پیکر وجود نازنین مولا امام رضاد(ع) شرکت کرده و حماسه آفریدند.

وی یادآور شد: بارها و بارها حماسه‌آفرینی بانوان مومن را در حماسه‌هایی همچون پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشاهده کردیم و امروز نیز همین فرهنگ و باور تداوم دارد.

در این مراسم به پاس قدرشناسی از مادران شهدا، از هشت مادر شهید تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار