بررسی استعفای رئیس پارلمان عراق در دستور کار پارلمان این کشور

منابع رسانه‌ای عراقی از قصد رئیس پارلمان این کشور برای استعفا و بررسی درخواست استعفای او در نشست روز چهارشنبه پارلمان خبر دادند.
کد خبر: ۵۴۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ - 26September 2022

بررسی استعفای رئیس پارلمان عراق در دستور کار پارلمان این کشوربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رسانه‌های عراقی با انتشار یک سند از پارلمان این کشور، اعلام کردند که قرار است نشست آتی پارلمان عراق در روز چهارشنبه (۲۸ سپتامبر) ساعت ۱۳:۰۰ به وقت بغداد برگزار شود.

بر اساس این سند، بررسی استعفای «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و تعیین نائب‌رئیس اول آن، در دستور کار نشست روز چهارشنبه است.

شبکه المیادین نیز با انتشار این خبر نوشت که محمد الحلبوسی تصمیم داد از پست خود استعفا کند و درخواست استعفایش در نشست روز چهارشنبه آتی بررسی خواهد شد.

تصمیم الحلبوسی به استعفا در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» خبر داد که «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر موافقت کرده است تا با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند. قرار بود این هیأت یک طرح ابتکاری جدید که پاسخگوی مطالبات صدری‌ها است، به رهبر این جریان ارائه کند.

«مشعان الجبوری» از چهره‌های سیاسی سنی عراق و نماینده سابق پارلمان عراق در خصوص موضوع استعفای الحلبوسی در نشست روز چهارشنبه پارلمان، طی پستی در توئیتر اظهار نظر کرد و نوشت: «نشست چهارشنبه آتی، پارلمان برای انتخاب جایگزین حاکم الزاملی در پست نائب‌ رئیس اول پارلمان برگزار می‌شود و محسن مندلاوی جایگزین او خواهد شد».

وی افزود: «اما داستان بررسی استعفای رئیس پارلمان؛ هدف او کسب رأی اعتماد مجدد و حمایت از ائتلاف جدید او پس از رد درخواست استعفا است».

«ماجد شنکالی» نماینده عضو حزب دموکرات کردستان عراق نیز در این خصوص گفت: استعفای الحلبوسی به تجدید رأی اعتماد به او و همراهی کسانی که پیشتر به او رأی نداده بودند، منجر خواهد شد.

«حسین عرب» نماینده مستقل پارلمان عراق نیز گفت که به این استعفاء رأی مثبت نخواهد داد.

«عصام حسین» از تحلیلگران و کارشناسان عراقی نزدیک به جریان صدر، استعفای الحلبوسی را نوعی فریبکاری توصیف و پیش‌بینی کرد که فراکسیون‌های سیاسی، در نشست روز چهارشنبه، درخواست استعفای او را رد کنند و این درخواست استعفا با هماهنگی چارچوب هماهنگی طرح شده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار