سردار کارگر در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

ماموریت موزه‌های دفاع مقدس ترویج انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت است/ «وصیت‌خوانی» شهدا در موزه‌های دفاع مقدس انجام شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس، ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس است، گفت: اگر وصیت‌خوانی در مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس راه‌اندازی و وصیت‌نامه شهدا در این مراکز خوانده شود، شاهد تاثیرگذاری آن در ترویج دقیق فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه خواهیم بود.
کد خبر: ۵۴۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲ - 04September 2022

ماموریت اصلی موزه‌های دفاع مقدس ترویج انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت است/ وصیت‌نامه شهدا در موزه‌های دفاع مقدس برای مردم خوانده شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (یکشنبه) در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در سالن خلیج فارس این موزه برگزار شد، با تاکید به اینکه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران، امروز به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده است، به مصوبه فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مبنی بر الزام بهره‌برداری فرهنگی از موزه‌های دفاع مقدس، تحت عنوان «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس»، اظهار داشت: تعاریف موزه‌ها در جهان تغییر کرده است. در گذشته موزه مکانی برای نگهداری آثار تاریخی بود، اما امروز موزه‌ها پویا و گویا هستند برای ثبت تاریخ به‌عنوان یک گنجینه که آثار تاریخی در آن‌ها نگهداری می‌شود تا تاریخ ماندگار شود.

مقاومت اسلامی دامنه دفاع مقدس است

سردار کارگر در ادامه با بیان اینکه مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس هم بر همین منظور ساخته شده‌اند تا ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در تاریخ ماندگار شود، خاطرنشان کرد: عمده ماموریت‌ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر اساس اساسنامه مورد مصوب رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس است؛ اما طبق فرمایشات معظم‌له اگر کسی بخواهد درباره دفاع مقدس صحبتی کند، نمی‌تواند در مورد انقلاب اسلامی صحبت نکند، و همچنین «مقاومت اسلامی» که دامنه دفاع مقدس است.

وی افزود: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بر این باور بود که دفاع مقدس «قله» و مقاومت «دامنه» آن است؛ لذا همه باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

سردار کارگر در ادامه با بیان اینکه اقدامات خوبی در پنج ساله گذشته در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفته است، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این موزه، بازگشایی آن بر روی عموم مردم بود و امروز موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به یک مرکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل شده است.

موزه دفاع مقدس تهران راه‌اندازی شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با اشاره به نقش موثر مدیر عامل جدید موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حوزه ساخت مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که باید در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت بگیرد، ایجاد هماهنگی و تعامل با شهرداری و استانداری تهران است. طی مصوبه‌ای که داشتیم وظایف اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واگذار شده است؛ لذا باید موزه دفاع مقدس تهران به سرعت در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس راه‌اندازی شود؛ چرا که امروز تمامی استان‌های کشور موزه دارند اما تهران با وجود یگان‌هایی که در جنگ داشته است هنوز موزه ندارد و باید این کار در اولویت قرار گیرد.

سردار کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تکمیل دانشنامه دفاع مقدس استان تهران، به الزام تهیه و تدوین تاریخ توصیفی دفاع مقدس استان تهران اشاره کرد و گفت: مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس زمانی کارآیی مطلوب پیدا خواهند کرد که مخاطب داشته باشند؛ لذا در این خصوص باید متولیان امر مخاطب‌شناسی کنند. 

در این راستا، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: مساجد و آموزش و پرورش مهم‌ترین پایگاه و جامعه هدف هستند که مسئولان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید با تدابیری از مدیران، معلمان، روحانیون، ائمه مساجد و خانواده معزز شهدا، جانبازان و آزادگان برای بازدید از این موزه دعوت کنند.

لزوم راه‌اندازی «کرسی‌های اندیشه‌ورزی» 

وی در ادامه به راه‌اندازی «کرسی‌های اندیشه‌ورزی» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید پاتوق و محل رفت‌ و آمد پیشکسوتان دفاع مقدس باشد تا پاسخگوی سوالات جوانان و نوجوانان درخصوص دفاع مقدس باشند.

وصیت‌خوانی شهدا از خاطره‌گویی اثربخش‌تر است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه، برگزاری شب‌های خاطره در مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس را اقدامی ارزنده توصیف کرد و با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه؛ برخی مواقع خانواده را جمع می‌کنم و برای آن‌ها وصیت‌نامه شهدا را می‌خوانم، گفت: پیشنهاد می‌کنم «وصیت‌خوانی» در مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس انجام و وصیت‌نامه شهدا برای مردم خوانده شود، وصیت‌خوانی شهدا اثرات بسیار زیادی دارد و از خاطره‌گویی نیز اثربخش‌تر است.

ایجاد موزه دفاع مقدس در فضای مجازی

سردار کارگر در پایان با بیان اینکه مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای تمامی اقشار دست‌آوردی داشته باشند و مخاطبین با علایق و سلایق مختلف دست‌پر از آن خارج شوند، اظهار داشت: امروز جوانان و نوجوانان با فضای مجازی زندگی می‌کنند؛ لذا ما باید یک موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در فضای مجازی ایجاد کنیم. کشور ما در حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه تولید محتوا عقب ماندگی‌هایی دارد که حتما باید برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار