یاداشت/ علی شعبان

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

توسعه دولت الکترونیک در دولت سیزدهم از اولویت‌های رییس جمهور است، در این دولت، دولت الکترونیک با عنوان دولت هوشمند رنگ دیگری گرفته است و بر اساس قانون بودجه سال جاری نیز برای دستگاه‌های مختلف به یک الزام قانونی تبدیل شده و فرصت بی نظیری برای رفع عقب ماندگی‌ها در این حوزه ایجاد شده است.
کد خبر: ۵۴۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵ - 22August 2022

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- علی شعبان؛ براساس نتایح نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیک که توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور منتشر شد، 170 دستگاه و 1662 خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته است. ارزیابی در محور دولت کاربر محور امتیاز 52، دولت یکپارچه امتیاز 35، دولت مشارکتی 41 و دولت شفاف 30 به دست آمده که در ارزیابی دوره هشتم این امتیازها به ترتیب 53، 31، 36 و 29 بوده است.

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

وزارت ارتباطات با 74.17 از 100 درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 67.23 و وزارت امور اقتصاد و دارایی با 64.02 رتبه های نخست تا سوم دستگاه ها را به دست آورده‌اند و وزارت دادگستری با 13.29، وزارت امور خارجه با 18.31 و بانک مرکزی با 24.64 امتیاز سه دستگاه آخر در بین دستگاه‌های اصلی هستند.

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران  سه دستگاه برتر بین دستگاه‌های پرمراجعه اعلام شد امتیاز کیفی نهایی ارزیابی این دستگاه ها به ترتیب 98.42، 98.42 و 97.92 از 100 درصد اعلام شده است که نسبت به دوره قبل افزایش داشته اند.

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران از برترین ها بین تمام دستگاه های اجرایی در شاخص های دولت الکترونیک و هوشمند اعلام شده است و نیز سازمان ملی استاندارد، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حج و زیارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، رتبه های 4 تا 10 را در این شاخص ها به دست آورده اند.

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

برترین‌های شفافیت را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری در رتبه نخست و شرکت ارتباطات زیرساخت در رتبه دوم و بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی در رتبه سوم این شاخص قرار دارند.

موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به عنوان دستگاه هایی که بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشتند معرفی گردیده اند.

در بخش الکترونیکی شدن خدمات نیز، 21 درصد خدمات شامل 350 خدمت کاملا الکترونیکی شده و 1014 خدمت که 61 درصد خدمات است به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می شود و 116 خدمت که 7 درصد خدمات است به ذات الکترونیکی نمی شود و هنوز برای 183 خدمت که 11 درصد خدمات است اقدامی برای الکترونیکی شدن آنها انجام نشده است.

توسعه دولت الکترونیک، اولویت‌ دولت سیزدهم

در بخش دیگر به اقدامات انجام شده برای پنجره واحد خدمات اشاره شده است : 59 درصد دستگاه ها هنوز پنجره واحدی ندارند و 25 درصد دستگاه ها نیز با کمتر از 30 درصد خدمات راه اندازی کرده اند و 16 درصد دستگاه ها نیز با 30 درصد خدمات پنجره واحد خود ارائه کرده‌اند.

بر این اساس، شاخص‌ها با توجه به نیازمندی‌ها و فناوری‌های جدید تغییر پیدا کرده است. این شاخص‌ها بر اساس قوانین جاری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مجلس به صورت الزامات رعایت می‌شود و دارای پیچیدگی و پویایی است که با تحولات به روز می شود.

منبع: درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها