یادداشت/ محمد دیندار:

مختارنامه مانند روضه‌ای نمایشی است که پخش هر ساله‌اش توجیه‌پذیر است

سریال مختارنامه مانند یک روضه نمایشی است که پخش آن هر سال در ایام محرم، نه تنها اشکالی ندارد بلکه کماکان تماشاگران بسیاری پای آن می‌نشینند.
کد خبر: ۵۳۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ - 30July 2022

مختارنامه مانند روضه‌ای نمایشی است که پخش هر ساله اش توجیه پذیر استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - محمد دیندار، نویسنده و فیلمساز؛ در سال‌های اخیر پخش سریال مختارنامه در ایام محرم از شبکه‌های مختلف با واکنش‌های مختلفی روبرو بوده و برخی این نقد را وارد کرده اند که تکرار هر ساله آن ممکن‌ است برای تماشاگر تکراری و خسته کننده باشد.

حتی برخی از عوامل این سریال ازجمله برخی بازیگران چنین انتقادی به این تکرار وارد کرده اند، اما محمد دیندار، نویسنده، محقق و کارگردان کشورمان نظری متفاوت دارد.

مختارنامه مانند یک روضه نمایشی است که پخش آن هر سال در ایام محرم نه تنها اشکالی ندارد بلکه کماکان تماشاگران بسیاری پای آن می‌نشینند. البته خیل تماشاگرانی که هنوز این سریال را در شهر‌ها و روستا‌ها می‌بینند فاقد تریبون‌ لازم برای اظهار نظر و تایید هستند و در این فضا تصور این است که تکرار این اثر مطلوب مردم نیست، در حالی که حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

همانطور که پخش روضه یا تعزیه در هر سال از شبکه‌های سیما تکراری به نظر نمی‌رسد، پخش تنها اثر سریالی فاخر با موضوع عاشورا نیز تکراری نیست. کمااینکه در دنیا آثار نمایشی وجود دارند که بیش از ۵۰ سال است هر شب به روی صحنه می‌روند و یا آثار تلویزبونی زیادی در شبکه‌های مختلف جهان پخش مکرر دارند. ضمن اینکه با توجه به تعدد شبکه‌های سیما این تکرار اجباری برای تماشایش برای بیننده به تماشایش ایجاد نمی‌کند و هر تماشاگری حق انتخاب برای دیدن یا ندیدنش را دارد.

ابن صحبت‌های من البته به معنای آن نیست که مختارنامه اثر کامل و بدون نقدی است و برای تلویزیون و مردم کفایت می‌کند. بلکه ما در خصوص حماسه عاشورا همچنان به آثاری کامل‌تر و فاخر‌تر و جدیدتر نیازمندیم که امیدواریم در این خصوص نیز شاهد تلاش و تولیدات دیگری باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار