در نشست مدیران رسانه‌ها با سردار کارگر مطرح شد؛

دعایی: نقش روحانیت در جنگ تحمیلی مغفول مانده است/ انبارلویی: ابهامات جنگ پاسخ داده شود

نشست هم اندیشی رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس و مدیران رسانه‌های کشور پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶ - 31August 2015

دعایی: نقش روحانیت در جنگ تحمیلی مغفول مانده است/ انبارلویی: ابهامات جنگ پاسخ داده شود

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست هماندیشی مدیران رسانهها با سردار سرتیپ بسیجی "بهمن کارگر" رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

پس از صحبتهای سردار کارگر، مدعوین به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. ابتدا حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات به ایراد سخن پرداخت.

** لزوم توجه به صحت خاطرات دفاع مقدس/ نقش روحانیت در جنگ تحمیلی مغفول مانده است

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به نقش زنان و روحانیت در جنگ تحمیلی گفت: در سالهای اخیر انعکاس مطلوب و وسیعی در زمینه خاطرات زنان در جنگ تحمیلی صورت گرفت که تا حدی حق مطلب ادا شد.

دعایی ادامه داد: بسیاری از رهبرانی که جنگ را اداره کردند روحانی بودند؛ در بین آزادگان نیز حجت الاسلام ابوترابی نقش رهبری این قشر را ایفا کرد اما با این وجود بسیاری از روحانیون رزمنده گمنام هستند.

مدیر موسسه اطلاعات با ذکر خاطرهای از زندگی ساده یکی از طلاب اهل تویسرکان گفت: وی گاهی برای امرار معاش در اواخر هفته به کارگری میپرداخت و اول هفته نیز برای اداره درس و بحث به قم بر میگشت. این طلبه فداکار و متواضع سرانجام در یکی از عملیاتها به شهادت رسید.

وی بیان کرد: نقش روحانیون در جنگ تحمیلی فراتر از رد کردن رزمندگان از زیر قرآن و یا نقوش معمولی دیگر بود. آنان به شکل عملی در صحنه بودند و بسیاری نیز با لباس رزم و عمامه، گونیهای شن برای ساخت سنگر و نیز تسلیحات دیگر جابجا میکردند.



وی در پایان گفت: خاطره گویی از آن دوران امر مفیدی است و باید صحت خاطرات مورد توجه قرار گرفته و بیان خاطرات با فروتنی انجام شود.

** باید به ابهامات نسل جوان در زمینه دفاع مقدس پاسخهای قانع کننده داد

الیاس حضرتی مدیر مسول روزنامه اعتماد از دیگر مدعوین این نشست بود. وی که خود از رزمندگان جنگ بوده با بیان اینکه برای نسل جوان سوالات زیادی در این خصوص پیش میآید، گفت: باید به این سوالات پاسخهای قانع کننده داد، چرا که مهمترین رخداد کشور جنگ تحمیلی بود و به تبع برای کسانی که جنگ را ندیدهاند، ابهاماتی وجود دارد

او همچنین خواستار تصحیح ارتباط با فرماندهان جنگ شد و ذکر خاطرات از این افراد را در زمینه گسترش فرهنگ دفاع مقدس دانست.

** ابهامات درباره قطعنامه و شهدای جنگ تحمیلی از سوی متولیان پاسخ داده شود

"محمد کاظم انبارلویی" سردبیر رسالت، سومین نفر از مدعوین این نشست به ایراد سخن پرداخت. او خواستار رفع ابهامات درباره قطعنامه 598 پایان جنگ و برخی موارد مربوط به آن شد و گفت: این موضوع باید برای پرسش کنندگان تبیین شود که ما حتی اگر کوچه به کوچه در بغداد میجنگیدیم شاید به بسیاری از پیروزیها که بعد از قطعنامه بدست میآوردیم، دست نمییافتیم.

انبارلویی گفت: یکی از سوالات در این زمینه درباره تعداد شهدای جنگ است؛ این سوال برای برخی مردم وجود دارد که با توجه به تفحصهای فراوان تعداد شهدای جنگ تحمیلی چند نفر است.

او بیان کرد: نگاه ما به دفاع مقدس نگاه به گذشته است در حالی که اکنون اتفاقات مهمی در منطقه میافتد. شهدای مدافع حرم نیز نیازمند توجه بیشتر و معرفی به سطح جامعه هستند.

** ما با نسلی مواجهایم که فقط کلمه دفاع مقدس را شنیده است

محمد خدادی مدیر عامل ایرنا، دیگر سخنران این نشست، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مهمترین مناسبتهای کشور دانست و گفت: رسانهها باید به این دو موضوع اهتمام ویژه داشته و بطور جدی به آن بپردازند.

وی افزود: اکنون ما با نسلی مواجهایم که فقط کلمه دفاع مقدس را شنیده است. این موضوع باید به صورت ویژه برایشان تبیین شده و در این حوزه بطور خاص عمل کنیم. ما در موضوع جنگ تحمیلی به مردم و رزمندگان بدهکاریم.

** باید از فضای مجازی برای گسترش فرهنگ دفاع مقدس بهره برد

"محمدتقی روغنیها" مدیر مسول روزنامه ایران در ادامه با اشاره به اینکه نیازمند بازنگری در شیوه کار و نحوه ارائه محتوا و قالبها در زمینه دفاع مقدس هستیم، اظهار داشت: جوانی ما با این قضیه پیوند خورده و به این موضوع علاقمندیم و باید آن را به نسل جوان نیز تسری دهیم.

وی خواستار استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای ارتقای فرهنگ دفاع مقدس شد و گفت: استفاده از تکنولوژیهای جدید ما را در رسیدن به اهدافمان یاری خواهد کرد.

** شناساندن پیشکسوتان عرصه موشکی ایران

"آرش خلیل خانه" معاون سیاسی روزنامه قدس گفت: قهرمانان بزرگ را بشناسانیم. همچنین مدافعین حرم را خوب معرفی کنیم و برایشان بزرگداشت برگزار کنیم.

وی خواستار شناساندن پیشکسوتان پیشرفت موشکی ایران و معرفی آنان به سطح جامعه شد.

مهدی شریفی از خبرگزاری صداوسیما نیز با بیان اینکه خروجی شبکههای خارجی در دفاع مقدس آکنده از شبهه است، خواستار رفع این شبهات و ابهامات شد.

محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری نسیم نیز با اشاره به اینکه جوانان با انگیزهای در فضای مجازی و دفاع مقدس فعالیت میکنند، گفت: اینها نسلی هستند که با عدم حضور در آن زمان سعی در انتقال مفاهیم دارند که باید به آنان بها داد.

بهزاد شهبازی از خبرگزاری مهر خواستار انتقال اطلاعات و آمار صحیح از دفاع مقدس به فضای مجازی و پرداختن به شهدای مدافع حرم شد.

وحید حسین زاده مدیر دفتر تهران روزنامه خراسان دیگر مدعو این نشست بود و به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش مهمی در بیان مسائل دفاع مقدس دارد، گفت: برای نسل جوان و کودکان باید تدابیر خاص آموزشی دیده شود.

** راویان افراد اهل مطالعه هستند/ لزوم دقت در معرفی افراد حاضر در جنگ

سید عباس فاطمی مدیر عامل خبر گزاری دفاع مقدس دیگر سخنران این جلسه گفت: کسانی که در حوزه دفاع مقدس طرح مشکل میکنند باید در این زمینه نیز راهکار ارائه دهند. همه اعضای حاضر در جلسه میتوانند در زمینه گسترش و ترویج فرهنگ دفاع مقدس منشا اثر باشند.

فاطمی برخی راویان دفاع مقدس را افراد اهل تفکر و مطالعه دانست و اظهار داشت: این افراد با عشق و علاقه سعی در انتقال رشادتهای دفاع مقدس دارند.

وی اضافه کرد: در زمینه معرفی سرداران و افرادی که در جنگ حضور داشتند باید سراغ کسانی رفت که تجارب خود را به درستی به نسل جدید منتقل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار