معاون قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیر عامل:

برنامه واردات ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا به تولیدکنندگان داخلی آن ضربه می‌زند

کریمی‌نیا در واکنش به نقل قول منتشر شده از مقامات وزارت بهداشت در مورد واردات واکسن کرونا آن را ضربه به دانشمندان داخلی خواند.
کد خبر: ۵۱۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷ - 20April 2022

برنامه وارادات ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا به تولیدکنندگان داخلی آن ضربه میزندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمد کریمی‌نیا معاون‌ عملیات قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیر عامل در گفت‌وگویی رادیویی در واکنش به نقل قول منتشر شده از سوی مسئولان بهداشتی کشور مبنی بر سفارش واردات ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا اظهار داشت: در صورتی که این خبر درست باشد، ضربه سنگینی به واکسن‌سازان و دانشمندان داخلی ما وارد می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر آمار‌های خود مسئولان، تا کنون ۱۹۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده که ۵۰ میلیون دوز آن اکنون در انبار‌ها قرار دارد. این درحالیست که قرار بود تا پایان آذر حدود ۷۵ میلیون نفر دو دوز واکسن کرونا دریافت کنند که معادل ۱۵۰ میلیون دوز می‌شود. اما تا همین لحظه این عدد محقق نشده بلکه آمار‌های کنونی تازه با احتساب حدود ۳۰ میلیون نفری که سه دوز خود ار تزریق کرده اند، احتساب می‌شود.

کریمی‌نیا با اشاره به نیاز کشور در مقاطع گذشته به واردات گفت: تا حدود مرداد و شهریور پارسال الزام داشت که واکسن وارد شود. اما با توجه به توان کنونی کشور و شش مجموعه داخلی واکسن کرونا اکنون سخن گفتن از واردات آن، ضربه سنگینی به تولید کنندگان داخلی آن خواهد بود. ضمن آنکه فناوری واکسن‌های وارد شده بر پایه ویروس کشته شده است که قالب واکسن سازان داخلی ماست.

معاون‌ عملیات قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیر عامل اثربخشی واکسن‌های داخلی را خوب ارزیابی کرده و تصریح کرد: از آنجایی که واکسن‌های تولید شده در کشور به نسبت واکسن وارداتی غالبی که در کشور استفاده شده کیفیت و اثرگذاری بهتری داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سخن از صادرات واکسن کرونا زده نمی‌شود، اما همزمان مسولان از واردات آن حرف به میان میاورند، چنین سیاستی را کاری بیهوده خواند و افزود: اکنون این شش واکسن ساز علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانند نیاز کشور را در زمینه واکسن کرونا به خوبی پاسخ دهند و از آنجایی که دیگر ارز ترجیهی برای واردات دارو اختصاص پیدا نمی‌کند، منطقی آن است که به جای پرداخت یک هزینه هنگفت برای واردات واکسن، از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم. از این رو امیدواریم در برنامه اعلام شده برای واردات واکسن کرونا تجدید نظر شود.

کریمی نیا در پایان یادآور شد: همگی قالب فناوری‌های واکسن در دنیا اکنون در کشور موجود است.

براساس این گزارش، بیست و پنجم فروردین ماه امسال نقل قولی از کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر سفارش بیش از ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا منتشر شده بود که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان واردات واکسن یاد کرده بودند. این درحالیست که اکنون شش موسسه داخلی مشغول تولید واکسن کرونا هستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار