مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد:

حضرت خدیجه (س) الگویی به تمام معنا بود

حجت‌الاسلام «تولائی» با اشاره به مقام و عظمت خدیجه (س) گفت: اگر ما به دنبال یک الگوی به تمام معنایی باشیم که از همه نظر کامل باشد می‌توانیم مصداقا به حضرت خدیجه (س) مراجعه داشته باشیم.
کد خبر: ۵۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷ - 12April 2022

حجت‌الاسلام «محمدحسن تولائی» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با اشاره به مقام و عظمت خدیجه (س) اظهار داشت: اگر ما به دنبال یک الگوی به تمام معنایی باشیم که از همه نظر کامل باشد می‌توانیم مصداقا به حضرت خدیجه (س) مراجعه داشته باشیم و از آن ایمان راسخی که آن حضرت نسبت به رسالت پیامبر عظیم الشان اسلام داشتند درس بگیریم.

وی افزود: انسان اگر ایمان واقعی پیدا کرد و هدف درستی را انتخاب کرد بایستی از تمام وجودش مایه بگذارد، آن حضرت از همان نقطه آغازین بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) وقتی که از غار حرا برگشتند و جریان را بیان کردند ایمان آورد و اولین مومنه به اسلام و رسالت شد، ایمان حضرت هم نه از روی ریا و نه از روی قرابت به عنوان اینکه پیامبر شوهرش است بلکه از اعماق قلبش سرچشمه گرفته بود، به خاطر آن معرفت و شناخت کاملی که نسبت به محمد امین داشت و می‌دانست که آن حضرت هرچه بگوید واقعیت است و دروغ در ذات حضرت نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد ادامه داد: حضرت خدیجه این را عملاً اثبات کرد نه تنها ایمان ظاهری آورد، بلکه ایمانی همراه با لوازمش داشت، گاهی کسی ایمان می‌آورد و باور می‌کند، اما نسبت به آن باورش اقدامی انجام نمی‌دهد وقتی انسان باور نسبت به چیزی پیدا کرد او را ملزم به باید‌ها می‌کند. اگر گفتی من مسلمان هستم یعنی خود را در چارچوب اسلام قرار دادی و خود را در چارچوب ایمان قرار دادی.

وی افزود: وقتی انسان در چارچوب ایمان قرار گرفت، مواظبت می‌کند که چارچوب ایمان چگونه است، که مبادا پایش از چارچوب ایمان فراتر رود، لذا حضرت خدیجه (سلام الله علی‌ها) دقیقاً با ایمان آوردن به رسالت پیامبر عظیم الشأن اسلام کاملاً خود را مقید به اسلام کرد، کاملاً خود را در چارچوب اسلام قرار داد.

حجت الاسلام تولائی اذعان داشت: زنی که از همه جهات عزیز بود در زمان خودش از نظر جایگاه فردی و اجتماعی، چون ایشان از طبقات اشراف مکه محسوب می‌شدند، لذا جایگاهشان جایی با عظمتی بود. وقتی ایشان ایمان آورد به پیامبر، با تمام وجود از تمام ظرفیت‌های خودش در راستای این ایمان قدم برداشت.

وی بیان کرد: خیلی مهم است که انسان در راستای هدف و ایمانش تمام سختی‌ها و ملالت‌ها را به جان خود بخرد، سرزنش‌ها را به جان خود بخرد، فشار‌ها را تحمل کند، جمله‌ای به زبان نیاورد گله‌ای نکند. حضرت خدیجه (سلام الله علی‌ها) ایمان عملی خود را اثبات کرد و تمام دارایی‌های خود را تمام از عزت خود و جایگاه خود را صرف ترویج اسلام کرد ایمان باید کامل باشد که با آن همه فداکاری و ایثار لحظه‌ای، کلمه‌ای اعتراض نکند.

مسئول نهاد رهبری این دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مخلصین کسانی هستند که به جایی رسیدند و جایگاهی رسیدند از نظر ایمان که شیطان دسترسی به آن‌ها ندارد، آن‌ها را با دسایس خود نمی‌تواند گمراه کند، وقتی انسان در مرحله مخلصین رسید تمام هستی را برای خدا می‌بیند و برای خود انسان کامل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به قرآن مراجعه کنید شیطان می‌گوید من قسم میخورم به عزت توی خدا که همه مردم و همه انسان‌ها را گمراه کنم. اگر کسی به جایگاه مخلصی رسیده باشد ورود شیطان به او بسیار سخت است و نمی‌تواند در آن‌ها رخنه کند.

وی اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) به این مرتبه از مقام رسیده بود که شیطان نمی‌توانست او را با گرفتاری‌ها، مشکلات، سختی‌ها و ملالت‌ها و سرزنش‌ها او را یک قدم برگرداند و یا انحرافی در مسیرش ایجاد کند، در یک کلام ام المومنین حضرت خدیجه (س) الگوی بسیار بزرگی است که خوب است ما از او درس بزرگی بگیریم که ایمان ما پوشالی نباشد.

حجت الاسلام تولائی افزود: ان‌شاءالله خدای متعال به همه ما این توفیق را عنایت کند، در امروزی که فرمایش حضرت آقا و رهبری در جهاد تبیین بایستی مورد توجه قرار دهیم این است که موضوع جهاد تبیین به حسب زمان متفاوت است، یک زمانی انسان در موقعیتی قرار می‌گیرد که بایستی مسائل اقتصادی را، مسائل سیاسی و مسائل دیگر را تبیین کند. به حسب اینکه انسان در سرگذشت اهل بیت عصمت و طهارت نگاه می‌کند می‌بیند که آن‌ها جهادشان بر حسب موضوعات آن روز کاملاً ملموس بوده ایست.

وی بیان کرد: اگر زینب کبری (س) در حادثه عاشورا نبود، حتماً آن سرگذشت شهادت حضرت سیدالشهدا و اهل بیتش به انحراف کشیده می‌شد و حضرت تمام قد ایستاد که نگذارد و با تبیین و با همه وجودش دفاع کرد از حریم اهل بیت عصمت و طهارت که اگر زینب (س) نبود ممکن بود قضیه کربلا را به انحراف بکشانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار