سردار شهید «جعفر حیدریان» فوتبالیستی که بر سکوی شهادت ایستاد

سردار شهید حیدریان از فرماندهان دلاور شهید استان قم در عملیات فتح‌المبین است که روز دوم فروردین سال ۶۱ در منطقه تپه چشمه به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۱۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ - 23March 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، عملیات فتح‌المبین از جمله عملیات‌های دفاع مقدس بود که به طور مشترک توسط سپاه و ارتش انجام شد.

در عملیات فتح المبین، رزمندگان قمی در قالب گردان اباذر از تیپ هفت، ولی عصر (عج) دزفول از لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدا (ع) در منطقه تپه چشمه به فرماندهی شهید جعفر حیدریان به نبرد علیه دشمن متجاوز پرداختند.

شهید حیدریان سابقه درخشانی در دفاع از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب دارد؛ اوایل پیروزی انقلاب اسلامی وقتی سنندج میدان تاخت و تاز ضدانقلاب قرار گرفت، گروهی از پاسداران قم به فرماندهی شهید حیدریان به آن منطقه اعزام شدند.

جمعی از نیرو‌های ارتش در باشگاه افسران سنندج محاصره شده بودند و نیرو‌های جعفر توانستند محاصره را شکسته و وارد باشگاه شوند. اما چیزی نمی‌گذرد که با حمله مجدد ضدانقلاب، باشگاه بار دیگر به محاصره درمی آید و به مدت نوزده روز آن‌ها در محاصره می‌مانند. آنان در این مدّت از کمبود غذا و آب در رنج بودند و برای رهایی از محاصره تمام تدابیرشان را به کار می‌بندند.

سرانجام با استقامت نیرو‌های تحت امر فرمانده شهید جعفر حیدریان محاصره باشگاه شکسته می‌شود و شهر سنندج و جاده سنندج- مریوان با فرماندهی شهید محمد بروجردی از سپاه، شهید صیاد شیرازی از ارتش و دلاوری‌های جعفر و همرزمان او، از لوث وجود ضدانقلاب پاکسازی می‌شود و جمعی از نیرو‌های شهید حیدریان در این درگیری‌ها به شهادت می‌رسند.

در سال ۱۳۶۰ جعفر مأموریت پیدا می‌کند این بار در جبهه جنوب در مقابل متجاوزان عراقی بایستد. قبل از اعزام در زادگاهش سخنرانی می‌کند و با بیان شیوا و پرصلابتش از انقلاب دفاع می‌کند و اهداف تجاوز عراق را به کشور اسلامی تبیین می‌نماید. بعد از این سخنرانی، ۱۵۰ نفر از جوانان غیور روستای «فردو» به همراهی جعفر به جبهه اعزام می‌شوند و در محور تپه چشمه در کنار او با متجاوزان بعثی می‌جنگند.

شهید جعفر حیدریان در عملیات فتح المبین فرماندهی محور تپه چشمه را به عهده داشت، اما روز دوم فروردین سال ۶۱ در این عملیات تیری به پایش اصابت کرد و در راه انتقال به پشت جبهه، به شهادت رسید و در گلزار شهدای شیخان قم به خاک سپرده شد.

دوکوهه شاهد سخنرانی شهید حیدریان در سال ۱۳۶۰ بود که در حضور شهید صیاد شیرازی و جمعی از رزمندگان نیرو‌های مسلح با خدای خود عهد و پیمان بست که برای بیرون راندن متجاوزان از کشور اسلامی، تا آخرین نفس بجنگد.

شهید بروجردی با شنیدن خیر شهادت جعفر می‌گوید: «جعفر در کردستان چه حماسه‌ها آفرید و چه رشادت‌ها از خود نشان داد، چطور می‌شود او را نشناخت؟»

شهید جعفر حیدریان فرزند رضا متولد دهم خرداد سال ۱۳۳۵ در روستای فردو شهر کهک قم بود. این شهید بزرگوار در ۱۰ سالگی پدرش را از دست داد و مسئولیت سرپرستی خانواده را بر عهده گرفت. او در اوقات فراغت از کار و تحصیل، در درس اخلاق آیت‌الله مشکینی شرکت می‌کرد.

شهید حیدریان، چون از کودکی با نام امام خمینی (ره) و مبارزات سیاسی ایشان آشنا بود، در راه اندازی تظاهرات مردم قم در دوران انقلاب، نقش مؤثری داشت و با سخنرانی‌های آتشین، جوانان قم را به کوه انفجار علیه سلطنت پهلوی مبدّل ساخت. او با اینکه در تظاهرات قم دستش شکسته بود، شب و روز نداشت. هر جا حرکت جدیدی علیه رژیم ستمشاهی بوجود می‌آمد، جعفر از جمله طراحان آن بود.

پس از پیروزی انقلاب، در زمره تیپ حفاظت از بیت امام خمینی (ره) قرار گرفت و پس از تشکیل سپاه به عضویت این نهاد مقدّس درآمد و در واحد عملیات، در کشف خانه‌های تیمی منافقین در قم تلاش کرد. سپس در واحد آموزش نظامی، به تعلیم و آموزش پاسداران همّت گماشت.

به ادعیه و مناجات مخصوصاً دعای فرج امام زمان (عج) علاقه زیادی داشت، هر موقع خسته می‌شد یک گوشه‌ای می‌نشست و به دعا و مناجات مشغول می‌شد و تعجیل در ظهور امام زمان (عج) را از خدا می‌خواست.

نام پرآوازه شهید جعفر حیدریان در زمره جوانان فوتبالیست قم و بر بالای بزرگترین ورزشگاه استان و نیز در زمره شهدای روستای فردوی قم دیده می‌شود؛ شهید ابوالفضل حیدریان که ۱۰ سال از برادرش جعفر کوچکتر بود، بهمن ماه همان سال ۶۱ در منطقه عملیاتی رقابیه در والفجر مقدماتی بر اثر اصابت ترکش به سر و سینه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

سردار شهید «جعفر حیدریان» فوتبالیستی که بر سکوی شهادت ایستاد

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار