روایت «زالی» از رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف از تلقیح واکسن نوبت سوم بالاتربردن ایمنی زایی و سیتم دفاعی بدن است و مشخصا واکسیناسیون خصوصا در نوبت سوم اثربخشی کافی را دارد و برند و مدل خاصی مد نظر نیست.
کد خبر: ۵۰۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ - 10February 2022

روایت «زالی» از رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاببه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «علیرضا زالی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در نمایشگاه سرو با نگاهی تطبیقی دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه‌های درمانی، بهداشتی، آموزشی و توسعه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه ارزیابی دستاورد‌های دانشگاه طی مقایسه‌ای (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) در این نمایشگاه مورد توجه بوده است، افزود: تمامی تصاویر حاوی شاخص‌هایی است که از بعد از انقلاب با مشارکت اساتید دانشگاه به بالاترین سطح خود رسیده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشقراولان خدمت رسانی در عرصه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت تبیین دستاور‌های انقلاب خصوصا در حوزه بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان پیشقراولان خدمت رسانی در عرصه سلامت می‌توانند از مهمترین مراکز پیشرفت و توسعه یافتگی کشور بعد از انقلاب باشند.

زالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال حاضر جمعیتی بالغ بر شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم استان تهران را تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار داده است.

وی به زیرساخت‌های اصلی دانشگاه اشاره کرد و افزود: ۸۷ مرکز جامع سلامت شهری، ۲۶۱ پایگاه سلامت و ۱۲۰ خانه بهداشت در حوزه تحت پوشش دانشگاه گوشه‌ای از زیرساخت‌های بهداشتی است که بعد از انقلاب ایجاد شده است.

زالی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه شده است، گفت: بالغ برچهار هزار تخت بستری در اختیار دانشگاه است که در سال آینده این عدد افزایش خواهد یافت.

تولید ۱۵۴ محصول سلامت محور با تلاش شرکت‌های دانش بنیان

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با در اختیار داشتن ۲۰۰ شرکت دانش بنیان ۱۵۴ محصول تجاری را در عرصه سلامت تولید می‌کند، گفت: حدود ۶۰ درصد این محصولات به اشکال مختلف در ابعاد صنعتی، نیمه صنعتی و تجاری به محصول تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: از ابتدای سالجاری تا به امروز تنها یک میلیون اعمال جراحی بزرگ در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه انجام شده است.

به گفته زالی صرفنظر از خدماتی که در پاندمی کرونا به بیماران داده شده است، ۲۵۶ هزاربیمار در قالب بستری (غیرکرونایی) در بیمارستان‌های تابعه تحت درمان قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: قریب به یک میلیون و ۱۰۰ هزار خدمت از ابتدای سالجاری تا به امروز فقط در حوزه اورژانس در دانشگاه به مراجعان داده شده است.

ارایه ۹۰۰ هزار خدمت درمانگاهی در مراکز ۲۰ گانه دانشگاه

۹۰۰ هزار خدمت درمانگاهی در سال ۱۴۰۰ توسط مراکز ۲۰ گانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ارایه شده است که رییس دانشگاه به آن اشاره کرد و از پیشرفت‌های چشمگیر دانشگاه در حوزه آموزش خبر داد.

زالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی قبل از انقلاب حتی یک مورد دانشجو در رشته ph.d نداشت، ولی درحال حاضر در ۴۸ رشته در حوزه ph.d در حال تربیت دانش آموختگان هستیم. تعداد رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی قبل از انقلاب صرفا در در اختیار دانشکده پزشکی بود و از ۱۰ مورد تجاوز نمی‌کرد، در حال حاضر رشته مقاطع تحصیلی به عدد ۲۵۶ رسیده است.

وی افزود: پیش از انقلاب تنها در چهار رشته دستیار در دانشگاه تربیت می‌شد که امروز با افتخار در ۲۶ رشته فوق تخصصی ۲۴ رشته تخصصی دستیاران در دانشگاه علوم پزشکی تربیت و خدمات منحصربه فردی ارایه می‌دهند.

رئیس دانشگاه از تربیت فلوشیب در ۴۸ رشته توسط اساتید مجرب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و تاکید کرد: این در شرایطی است که پیش از انقلاب حتی یک مورد فلوشیپ هم نداشتیم.

جایگاه ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در رتبه بندی‌های جهانی

زالی حرکت شتابان علمی دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد دانشجویان پزشکی که قبل از انقلاب مشغول آموزش بودند از ۸۰۰ نفر تجاوز نمی‌کرد و امروز اگر ورودی‌های بهمن امسال را هم در نظر نگیریم بالغ بر ۱۳ هزار و هشتصد دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال تحصیل هستند.

به گفته زالی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تمامی رتبه بندی‌های بین المللی جایگاه ممتازی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در رتبه بندی لایدن که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی دنیاست ۵۶ پله ارتقا داشته ایم و برای اولین بار در این نظام رتبه بندی به شاخص عددی پایین‌تر از ۵۰۰ دست یافته ایم، در نظام‌های رتبه بندی شانگ‌های و وبومتریکس نیز جایگاه دانشگاه ممتاز است.

توسعه علمی کشور‌ها از دالان دانشگاه می‌گذرد

وی دانشگاه‌ها را مراکز تولید علم توصیف کرد و افزود: برای افزایش تولیدات علمی باید به دانشگاه‌ها اعتماد بیشتری شود و استقلال دانشگاه‌ها در قوانین بالادستی دیده شود، هچنین امکان اجرای اختیارات در نظام‌های مدیریتی در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

زالی با بیان اینکه توسعه علمی از دالان دانشگاه‌ها می‌گذرد، تاکید کرد: برای دستیابی به جایگاه ممتاز علمی در منطقه، طبیعتا دانشگاه‌ها مورد توجه هستند بنابراین هر گونه حمایت از دانشگاه‌ها سرمایه گذاری تلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه از کاهش درآمد‌های اختصاصی دانشگاه در پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: طبیعتا جبران خدمات سفیدپوشان عرصه سلامت از جمله مطالبات تمامی دانشگاه‌ها است و امیدواریم تا پایان سال بخشی از این مطالبات محقق شود.

وی در بخش دیگری توضیحاتی درباره واکسن‌های کووید ارایه داد و تاکید کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی استراتژی‌های تمام کشور‌ها در واکسیناسیون باید در نوبت سوم هم لحاظ شود.

بهترین واکسن در دسترس‌ترین آن است

زالی با تاکید بر این که در کرونا بهترین واکسن در دسترس‌ترین آن است، گفت: به انتظار نشستن برای برند خاصی از واکسن به جز اتلاف وقت آورده دیگری ندارد؛ چه بسا که در این بازه زمانی مشکلات بیشتری متوجه جامعه باشد.

به گفته رییس دانشگاه هدف از تلقیح واکسن نوبت سوم بالاتربردن ایمنی زایی و سیتم دفاعی بدن است و مشخصا واکسیناسیون خصوصا در نوبت سوم اثربخشی کافی را دارد و برند و مدل خاصی مد نظر نیست.

وی چرخش بالای کرونا خصوصا در سویه امیکرون را مورد توجه و هشدار داد: در این سویه قدرت ابتلا به گونه‌ای است که باید تصمیمات به هنگام، لحظه‌ای و شناور باشد؛ چرا که باید شرایط روز ارزیابی شود و بر طبق آن ضمن تحلیل آماری روزانه و شاخص‌های هفتگی تصمیم گیری‌ها اتخاذ شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها