یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

فرهنگ دفاع مقدس با هیچ معیاری قابل اندازه‌گیری نیست

«امیری» گفت: فرهنگ دفاع مقدس مالامال از ارزش‌هایی است که در قالب واژه و حرف نمی‌گنجد و با هیچ معیاری قابل اندازه‌گیری نیست.
کد خبر: ۴۹۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ - 28December 2021

فرهنگ دفاع مقدس با هیچ معیاری قابل اندازه‌گیری نیست«غلامعلی امیری» مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج اظهار داشت: بدون شک یکی از عوامل مهم و اساسی مقاومت و پیروزی در دفاع مقدس هشت ساله، نیروی انسانی است. نیروهایی متشکل از بهترین و قوی‌ترین مردان به‌ویژه جوانان عاشق و شهادت‌طلب که در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی سر از پا نمی‌شناختند.

وی اذعان داشت: مقاومت تحسین‌برانگیز جوانان برومند این سرزمین در برابر استکبار جهانی صحنه‌های بی‌بدیل و بی‌نظیری از شهادت و ایثار را خلق کرد که اگر به ضبط و ثبت و تفسیر و توضیح آن اهتمام نورزیم، به فرهنگ و تاریخ این مرزوبوم جفایی جبران‌ناپذیر روا داشته‌ایم.

امیری مطرح کرد: خلق این آثار اعجاب‌آور و حیرت‌انگیز که طبق فرمایش آن مقتدای سفر کرده، حضرت امام خمینی (ره) به‌جز در برهه‌ای کوتاه از صدر اسلام همانند ندارد، صحبت را بر همگام تمام کرده است. فرهنگ دفاع مقدس مالامال از ارزش‌هایی است که در قالب واژه و حرف نمی‌گنجد و با هیچ معیاری قابل اندازه‌گیری نیست.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: فرهنگ دفاع مقدس موجب شد دگرگونی خاصی در رزمندگان به وجود بیاید به‌طوری‌که کوچک‌ترین اعتنایی به مسائل دنیوی و مادی نداشتند. ایمان به خدا، بینش و آگاهی، ولایت‌پذیری، دنیاگریزی و ساده زیستی، دعا و نیایش، ایثار و شهادت‌طلبی، صبر و مقاومت و ... حاصل فرهنگ دفاع مقدس است.

وی گفت: ایثار و شهادت‌طلبی رزمندگان همچون نگین انگشتر دیگر اوصاف را در بر گرفته و بدان‌ها هویت بخشیده است. واژه جنگ مفاهیمی مانند کشتار، خونریزی، سفاکی و بی‌رحمی را به ذهن متبادر می‌سازد اما این مفاهیم نه‌تنها در حماسه دفاع مقدس جایگاهی نداشته بلکه برعکس، رزمندگان اسلام چنان صحنه‌هایی از اخلاص و ... از خود نشان می‌دادند که با هیچ‌یک از معادلات مادی قابل محاسبه نبود.

به گفته این مدرس دانشگاه، این رشد و کمال که عارفان بزرگی مانند امام خمینی (ره) را به تحیر واداشته بود، در سایه معنویتی حاصل شد که به‌واسطه راز و نیاز و تهجد و توکل به خدا و ارتباط روحی با ائمه معصومین (ع) به وجود آمده بود. حیف است با گذشت زمان این فرهنگ ناب به فراموشی سپرده شود.

امیری تأکید کرد: دوران هشت ساله دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، اوج افتخارات ملت ایران است. لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آینده، باید این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و استان مدنظر قرار گیرد.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از فرمایشات خود فرمودند اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روزبه‌روز تقویت کنیم. برای تبیین نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت که در جنگ متبلور شد، بیش از هر چیزی نیازمند بررسی درست دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار