یادداشت/

بهداشت روان در دوران کرونا و پسا کرونا

بهداشت روان در دوران کرونا و پسا کرونا نیازمند یک مدیریت اورژانسی در حوزه روانشناسی و مشاوره در جهان است و اثری که کرونا بر بهداشت روان جامعه گذاشته است پیش بینی می‌شود مسائلی در جامعه به بار آورد که نیازمند ایفای نقش بیشتری توسط مشاوران و روانشناسان در دوران کرونا و پساکرونا با طرح‌های یاورانه در سطح جامعه باشد.
کد خبر: ۴۹۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۱ - 12December 2021

بهداشت روان در دوران کرونا و پسا کروناگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ علیرضا حمیدی‌فر جانشین معاونت اجتماعی فرماندهی کل انتظامی کشور؛ در زندگی پسا کرونایی نقش مشاوران و تکنولوژی بسیار مهم است، از آنجایی که مشاوران با ذهن و روان افراد جامعه سروکار دارند و زندگی توسط تکنولوژی در عصر حاضر مدیریت می‌شود، تلفیق این دو باعث خواهد شد آسیب‌های زندگی در بحران کرونا و پسا کرونا کمتر شود.

در دوران کرونا در بخش بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها بخش‌هایی خاص مخصوص بیماران کرونایی در نظر گرفته شد و حتی سبک زندگی افراد مبتلا تغییر کرد. از این رو، برای عبور از این بحران انتظار می‌رود روانشناسان و مشاوران کشور به صورت اورژانسی پروتکل و طرح درمانی ویژه‌ای را برای بهداشت روان افراد جامعه ارائه نمایند و این جز وظایف انجمن‌های روانشناسی و مشاوره کشور است.

ورود کرونا و شروع بحران در ارزش‌های فرهنگی و اصولی تاثیر گذاشته است و سازمان‌هایی که بودجه‌های فراوانی برای ارزش‌های فرهنگی سرمایه گذاری کرده بودند آسیب دیدند. به عنوان مثال، در حوزه فرهنگی در زمینه کنسرت و سینما چه برنامه‌هایی تدوین شده است؟ در حوزه اقتصادی، روانشناسان چه کمکی کرده اند تا بتوانند اختلافات زوجین و والد - فرزند ناشی از عامل اقتصادی خانواده که براثر کرونا بر خانواده‌ها تحمیل شده است، کاهش یابند و یا برای افرادی که در مدیریت خود در این بحران ضعف دارند و در صدد اقدام به خودکشی هستند چه برنامه‌هایی طراحی شده است؟

براساس مطالعات چندین سال پیش می‌بایست آماده چنین بحرانی می‌بودیم و نیز انتظار برای کووید ۲۰ را نیز داشته باشیم و با ورود این ویروس که باعث آسیب‌های اجتماعی اقتصادی به خصوص در قشر آسیب پذیر شد باید حرکتی کنیم تا اقشار آسیب پذیر جامعه ناشی از گرانی و عوامل اقتصادی کمتر آسیب ببینند و تاب آوری افراد جامعه را بالا ببریم. انتظار می‌رود روانشناسان و مشاوران جامعه به قانون مجلس شورای اسلامی ورود نمایند و قوانینی را که باعث افزایش آسیب‌های روانی افراد جامعه می‌شوند، تغییر دهند و به لحاظ حرفه‌ای و دانشی و پروتکل‌های اخلاقی به گونه‌ای عمل کنند که از اقشار آسیب پذیر حمایت نمایند.

بیشترین تغییر در حوزه تکنولوژی در سبک زندگی کرونایی ایجاد شده است. بدین صورت که همایش‌ها به صورت ویدئو کنفرانس و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ بنابراین روانشناسان و مشاوران نیز از فناوری‌ها (IT) استفاده کنند و طرح‌های جدید داشته باشند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار خانواده از جمعیت جامعه کنونی سوگوار مرگ عزیزانشان هستند که بدون حضور در مراسم یا دیدن چهره عزیران متوفی براثر کرونا سوگواری ناقصی را انجام داده اند؛ این مسئله در بهداشت روان جامعه مشکلات ایجاد می‌کند.

بهداشت روان در دوران کرونا و پسا کرونا نیازمند یک مدیریت اورژانسی در حوزه روانشناسی و مشاوره در جهان است و اثری که کرونا بر بهداشت روان جامعه گذاشته است پیش بینی می‌شود مسائلی در جامعه به بار آورد که نیازمند ایفای نقش بیشتری توسط مشاوران و روانشناسان در دوران کرونا و پساکرونا با طرح‌های یاورانه در سطح جامعه باشد.

متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره می‌بایست چندین طرح و بسته روانشناختی تهیه کرده و بین افراد فقیر جامعه که دسترسی به خدمات مشاوره‌ای و درمان بالینی ندارند توزیع کنند. یا بسته‌های حمایتی شامل برورشور با هدف کاهش ترس و هراس در جامعه و افزایش بهداشت روان در جامعه، در انجمن‌ها و اتاق فکر روانشناسان طراحی شود. همچنین لازم است تا در آموزش مشاوران و متخصصان امر تقسیم وظایف صورت گیرد تا از مشکلات آتی جامعه پیشگیری و راهکار‌هایی با رویکرد راه حل محور در جامعه ارائه شود تا سلامتی بقیه افراد حفظ گردد.

وظیفه این همایش‌ها و کنفرانس‌ها است که سیاست‌های لازم را طراحی و اجرا نمایند. بدین صورت که در هر بخش درمانی بیمارستان‌ها یک روانشناس و مشاور مستقر شود و بسته‌های آموزشی بهداشت روان در بین عموم جامعه توزیع گردد تا مردم با آگاهی و بینش برای حفاظت از سلامت روان خود اقدام کنند. اگر روانشناسان با تمرکز بالایی در جامعه به کار گرفته شوند حتی افراد معلول نسبت به نقص عضویی که دارند به پذیرش می‌رسند و دنبال فرصت یابی شغلی هستند و با شناسایی استعداد افراد خاص در زمینه‌های خاص، موفقیت افراد تضمین شده است.

در حوزه روانشناسی و مشاوره انتظار می‌رود سیاست‌های روانی - اجتماعی طراحی و عملیاتی شود که در تاریخ بهداشت روان دوران کرونا و پساکرونایی ثبت و قابل اندازه گیری باشد. در حوزه پیشگیری و بهداشت روان، روانشناسان و مشاوران دوره کنونی باید کار برجسته، فوق العاده و شایسته‌ای انجام دهند، که آیندگان از آن‌ها به نیکی یاد کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار