کارگاه تخصصی «تاریخ شفاهی» دفاع مقدس در قم برگزار شد

کارگاه تخصصی آشنایی با ثبت تاریخ شفاهی، خاطره نویسی و تدوین در مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸ - 29November 2021

کارگاه تخصصی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، کارگاه تخصصی آشنایی با ثبت تاریخ شفاهی، خاطره نویسی و تدوین در سالن آمفی تئاتر مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار شد.

در این کارگاه، «امیرمحمد عباس نژاد» نویسنده، پژوهشگر و کارشناس حوزه تاریخ شفاهی در سخنانی اهم نکات پیرامون ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان اسلام را مورد تاکید قرار داد.

داشتن انگیزه قوی برای مصاحبه گر، اولویت بندی مباحث تاریخی مصاحبه، ثبت دقیق مشخصات شناسنامه‌ای راوی و زمان، مکان، شرایط و نوع صوتی یا تصویری بودن مصاحبه، رعایت فاصله جلسات، خوب گوش کردن، ثبت جزییات دوران کودکی راوی، پژوهش پیرامون شخصیت وی، جمع آوری اسناد، توجه به لحن راوی، زبان بدن و هیجانات و عواطف بدون در نظر گرفتن جایگاه و مسئولیت راوی و در نظر گرفتن اینکه تاریخ شفاهی حاصل دیده هاست نه شنیده‌ها و خوانده ها، از جمله نکات مطرح شده در این کارگاه بود.

«عباس نژاد» با انتقاد از برخی کتاب‌های مطرح حوزه دفاع مقدس، عنوان کرد: برخی کتاب ها، دچار شعارزدگی شده و گاهی پیوستگی و شفافیت لازم را ندارد و شخصیت داستان در صفحاتی از کتاب، گم می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که خاطرات باید ولو در حد یک سطر، ارزش افزوده داشته باشد، افزود: در ثبت تاریخ شفاهی به فرهنگ اسلامی ایرانی و اینکه دفاع مقدس بخشی از فرهنگ عاشورایی ماست، باید توجه داشت.

عباس نژاد گفت: اگر نام شهیدی در کتاب تاریخ شفاهی آورده می‌شود، لازم است حتما در عبارت کوتاهی در پاورقی، شهید معرفی شود.

در این کارگاه، جمعی از اعضای انجمن نویسندگان دفاع مقدس استان قم، نمایندگانی از مراکز حفظ آثار دفاع مقدس نیرو‌های مسلح، و فعالان مردمی حوزه ایثار و شهادت حضور داشتند.

به گفته «سید حسین حسن زاده» مدیر مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس استان قم، کارگاه مزبور سومین کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی است و پیش از این، دو کارگاه ویژه بانوان و جهاد کشاورزی برگزار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار