دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

استفاده اغتشاشگران از الگوی «گرگ تنها» در فتنه ۹۸

در فتنه بنزینی سال ۱۳۹۸، اغتشاشگران برای تجمع و حمله، از الگوی «گرگ تنها» پیروی می‌کردند که در آن افراد به‌صورت لحظه‌ای و گسترده بدون اینکه از قبل شبکه‌سازی شوند، در یک جا تجمع می‌کردند و با پیدا کردن یکدیگر به صورت دسته جمعی به محلی حمله کرده و دست به تخریب و غارت می‌زدند.
کد خبر: ۴۸۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷ - 18November 2021

استفاده اغتشاشگران از الگوی «گرگ تنها» در آبان ۱۳۹۸گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دو سال پیش بود که دولت دوازدهم در اقدامی بدون اطلاع قبلی، اقدام به افزایش ناگهانی قیمت بنزین کرد تا بخشی از درآمد‌های کشور را بدین ترتیب تأمین کند؛ هرچند که این اقدام با تصمیم رئیس دولت (حسن روحانی) صورت گرفت، ولی وی در رابطه با اقناع‌سازی افکار عمومی هیچ تلاشی انجام نداد و حتی وقتی بعضی شهر‌ها با ناآرامی‌هایی مواجه شدند و اعتراض‌هایی در نحوه اطلاع‌رسانی بیان شد، رئیس دولت دوازدهم در کمال خونسردی ادعا کرد که روز جمعه (یک روز بعد از اجرای طرح افزایش قیمت حامل‌های سوختی) از این موضوع مطلع شده است.

این شیوه دولت در افزایش قیمت بنزین موجب شد تا عده‌ای اغتشاشگر به بهانه افزایش قیمت‌ها به خیابان‌ها آمده و دست به تخریب اموال عمومی، تیراندازی، ایجاد راه‌بندان، حمله به انبار‌های نفت و غلات و... بزنند و خسارات زیادی را به کشور وارد کنند.

این اقدام در راستای طرحی بود که دولت آمریکا و عربستان سعودی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند؛ طبق طرحی که به نام «عنکبوت» و «نمرود» توسط دولت‌های مورد اشاره دنبال می‌شد، آن‌ها برای رسیدن به هدف خود، دو راهکار را در نظر گرفته بودند؛ ابتدا فشار اقتصادی به مردم در قالب افزایش تورم، رکود و بیکاری و هم‌زمان فشار سیاسی به‌منظور سلب آسایش روانی مردم آن هم به اشکال مختلف.

اقدامات آن‌ها به شکلی بود که از قبل برای ایجاد اغتشاش و درگیری در شهر‌های کشورمان برنامه‌ریزی و شبکه‌سازی کرده بودند و برای اینکه برنامه‌های خود را با موفقیت پیش ببرند، عده‌ای را آموزش داده بودند؛ دلیل این ادعا نوع عملکرد اغتشاشگران در تخریب و غارت اموال عمومی است. این افراد در حمله به مراکز عمومی مثل بانک‌ها و فروشگاه‌ها با پوشاندن چهره خود، ابتدا دوربین‌های مداربسته را تخریب می‌کردند و حتی محل ذخیره‌سازی تصاویر دوربین‌ها را نیز با خود می‌بردند تا شناسایی نشوند.

علاوه بر این، در حمله به پمپ بنزین‌ها قطعات پنهانی که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود نداشت را تخریب می‌کردند و در حمله به بانک‌ها گاوصندوق را به شیوه‌ای که آموخته بودند، باز می‌کردند که این‌ها نشان از برنامه‌ریزی و ارائه آموزش‌هایی بود که عده‌ای از قبل فرا گرفته بودند و اعتراض به گرانی بنزین فرصتی را برای آن‌ها مهیا کرد تا به «کف خیابان» آمده و به اجرای نقشه‌های از پیش طراحی شده بپردازند.

اغتشاشگران برای تجمع و حمله، از الگوی «گرگ تنها» پیروی می‌کردند که در آن افراد به‌صورت لحظه‌ای و گسترده بدون اینکه از قبل شبکه‌سازی شوند، در یک جا تجمع می‌کردند و با پیدا کردن یکدیگر به‌صورت دسته جمعی به محلی حمله کرده و دست به تخریب و غارت می‌زدند؛ لذا به واسطه این اقدامات «به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه نظامی و انتظامی حمله شد و ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیر دولتی، ۱۸۳ خودروی انتظامی و هزار و ۷۶ موتورسیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند.»

آمار فوق که آماری رسمی از وقایق آبان ۱۳۹۸ است، بیانگر میزان خسارات مادی است که در آن روز‌ها به تعدادی از شهر‌های کشور وارد شد و در کنار آن باید آمار جانباختگان و مصدومان را هم اضافه کنیم. در واقع اجرای نابخردانه و سوال‌برانگیز طرح افزایش قیمت حامل‌های سوختی و اعتراضات و اغتشاشاتی که متعاقب آن شکل گرفت، خسارت‌های بسیاری را به مردم و کشور تحمیل کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار