در نشست خبری برنامه «کارویا» مطرح شد؛

سرمایه مردم در «کارویا» بیمه می‌شود/ رونمایی از پوستر

نشست خبری و رونمایی از پوستر برنامه تلویزیونی «کارویا» با حضور مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از عوامل برنامه برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ - 08November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر برنامه تلویزیونی «کارویا» با حضور علی وحدت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، احمد شفیعی تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «کارویا»، مهدی مهرنیا کارگردان مسابقه، علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و داور مسابقه، فاطمه جعفری بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سهام‌یاب و داور مسابقه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست یکی از تیزر‌های برنامه تلویزیونی «کارویا» که از امشب ۱۷ آبان‌ماه، هر هفته دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳ و تکرار آن چهارشنبه‌ها و شنبه‌ها ساعت ۸:۳۰ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود، پخش شد.

با حداقل ۵۰۰ هزار تومان روی طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنید

در ادامه علی وحدت گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، وظیفه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد و در این راستا خدمات متنوعی مثل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و... را به آن‌ها ارایه می‌دهد. صندوق باید برای ابزار‌های تامین مالی نیز نوآوری داشته باشد به همین دلیل از ظرفیت‌های موجود در دنیا مثل تامین مالی جمعی که در کشور ما شکل نگرفته و نادیده گرفته شده بود، استفاده کردیم. تلاش شد که با همت افراد حرفه‌ای این کار طرح تامین مالی جمعی را اجرایی کنیم به همین دلیل از همه ظرفیت‌های موجود در بخش تولید کمک گرفتیم.

وی درباره معنای تامین مالی جمعی بیان کرد: به تامین مالی توسط عامه مردم با پول‌های جزیی برای تامین مالی طرح‌ها، تامین مالی جمعی می‌گویند، فرابورس برای اجرای این هدف مکانیزمی را طراحی کرده و به شرکت‌هایی مجوز داده بود که متاسفانه فراگیر نشد به همین دلیل صندوق نوآوری و شکوفایی برای شکل‌گیری و عمومیت یافتن این طرح، تدبیری اندیشید که سرمایه مردم را بیمه کند؛ بدین صورت که اصل سرمایه مردمی که پول‌شان را در این مسابقه سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیمه شود تا مورد استقبال عموم قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره شیوه اجرایی این مساله خاطرنشان کرد: مسابقه تلویزیونی به نام «کارویا» برای قالب این مساله طراحی شد. در این مسابقه بیش از ۲۰ طرح که عموما از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه می‌شوند، خود را در این مسابقه محک می‌زنند. فرایند طولانی ارزیابی برای طرح‌های موجود انجام شده است و برگزیده‌ها در «کارویا» مورد داوری قرار می‌گیرند، بعد از پایان هر مسابقه نیز سایت سرمایه‌گذاری باز می‌شود و شهروندان می‌توانند با حداقل ۵۰۰ هزار تومان روی طرح‌های موجود سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه مردم در «کارویا» بیمه می‌شود/ رونمایی از پوستر

این مدیرعامل تاکید کرد: طرح‌های موجود در مسابقه «کارویا» پیشنهاد سود‌های متنوعی دارند و چنانچه طرح صعودی پیش رفت، به میزان سودی که پیش‌بینی شده است، مبلغ مورد نظر به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد و اگر به هر دلیلی طرح از نظر فنی یا اجرایی به مشکلی برخورد، صندوق نوآوری اصل پول را بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی به سرمایه‌گذار برخواهد گرداند. امیدوارم این روند باعث شود که سرمایه‌گذاری جمعی و مشارکت مردم روی تامین مالی طرح‌های فناوری در کشور ترویج یابد.

او در پایان اظهار کرد: از تیم تلویزیونی که حرفه‌ای و پرتلاشی بودند، تشکر می‌کنم، از صداوسیما ممنونم که علاقه‌مندانه کمک کرد. از همه داوران، مشاوران و گروه‌هایی که برای به ثمر رسیدن این برنامه تلاش کردند، قدردانی می‌کنم، همچنین از فرابورس ایران که پلتفرم تامین مالی را به شرایط مسابقه متصل کرد، ممنونم.

امیدوارم شاهد فصل‌های آینده «کارویا» باشیم

در ادامه علی ناظمی بیان کرد: چیزی که برنامه «کارویا» را از سایر برنامه‌های مشابه، متفاوت می‌کند این است که ما در این مسابقه یک فرایند سرمایه‌گذاری را خارج از کار تلویزیونی و صحبت‌های تئوری برای تشویق حضور مردم در بخش تولید، انجام می‌دهیم. در این برنامه مردم واقعا سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای اولین بار از سوی صداوسیما پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: فرایند تامین مالی جمعی بسیار پیچیده و سخت است برای مثال کل تامین مالی جمعی در سال ۲۰۲۰ در دنیا ۱۱۵ میلیارد دلار بود که بیش از ۹۰ درصد آن صرفا از طریق تامین مالی بدهی انجام شده است یعنی سهم تامین مالی مشارکتی و چیزی که ما امروز در برنامه «کارویا» مشاهده می‌کنیم، کم‌تر از پنج درصد است. ۸۰ درصد این رقم نیز صرفا در سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا انجام می‌شود و دیگر کشور‌ها سهم بسیار کمی دارند. همچنین کل تامین مالی در حوزه منا ۱۲ و نیم میلیارد دلار بوده است. به طور کلی می‌توان گفت که برنامه «کارویا» ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی جمعی در حوزه منا را به دوش می‌کشد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان تاکید کرد: هیات معاونت صندوق نوآوری و شکوفایی همت و جسارت جدی‌ای برای شکل‌دهی برنامه «کارویا» داشت، زمانی که ضبط برنامه شروع شد ما تنها چهار نمونه تامین مالی داشتیم و پذیرفتن این فرایند نیازمند همت والا، نگاه تخصصی و دلسوزانه، اکوسیستم نوآوری، تولیدی و تامین مالی کشور بود. امیدوارم که تامین مالی جمعی توسعه پیدا کند و در آینده «کارویا»‌ی ۲ و ۳ را پس از شنیدن نقد‌ها و مطرح کردن اشکالات، شاهد باشیم.

«کارویا» از تعامل میان چند سازمان شکل گرفت

در ادامه نشست احمد شفیعی تهیه‌کننده مسابقه «کارویا» بیان کرد: برنامه «کارویا» تجربه متفاوت و تحولی در برنامه‌های اقتصادی صداوسیماست که ۳ فاکتور مهم آن را با دیگر مسابقه‌های تلویزیونی متمایز می‌کند؛ اول واقعی بودن برنامه است، شرکت‌کننده‌های برنامه شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که مراحل مختلفی را طی کرده‌اند، مجوز‌ها را گرفته‌اند، کسب و کار دارند و در مزیت‌های اقتصادی کشور فعال هستند. ما در این برنامه به سراغ کسانی که صرفا ایده خوب دارند، نرفته‌ایم.

وی ادامه داد: داوران برنامه «کارویا» در فضای استارت‌آپی فعال هستند و نظرشان از نظر کارشناسی دقیق است. ما در برنامه‌سازی از آوردن چهره‌ها و بازیگران فاصله گرفتیم که شاید کار را ساده‌تر می‌کرد، اما و درنهایت مشاهده کردیم که نظرات داوران و کارشناسان برنامه از نظر فنی حتی برای دانشجویان بسیار راهگشا و منطقی است.

سرمایه مردم در «کارویا» بیمه می‌شود/ رونمایی از پوستر

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: در برنامه‌سازی عرف این است که یک گروه تلویزیونی برنامه‌ای را سفارش می‌دهد، تولید می‌شود و با مناسباتی روی آنتن می‌رود، اما «کارویا» این روند را طی نکرد، از ابتدا تعاملی میان چند سازمان شکل گرفت که نکته و محور اصلی برنامه شد. صندوق نوآوری در این مساله پیش‌قدم بود و بار فنی برنامه مثل ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را روی دوش داشت، از طرف دیگر سازمان هنری و رسانه‌ای اوج به ما در تسهیل ارتباط با سازمان صداوسیما و نظارت روی محتوای برنامه بسیار کمک کرد که جای تشکر دارد. سازمان صداوسیما و شبکه یک سیما نیز برای پخش هرچه بهتر برنامه توجه ویژه‌ای داشتند.

شفیعی تاکید کرد: فرابورس نیز بستر تامین مالی جمعی را فراهم کرد و با بیمه‌ای که صندوق نوآوری برای سرمایه‌های مردم دارد، امیدواریم که این مساله پس از پخش برنامه روی روال درست خود پیش رود. ما به عنوان گروه برنامه‌ساز وظیفه خود می‌دانیم که پس از پخش چند قسمت، گزارش‌هایی را از سرمایه‌های جمع‌شده اعلام کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: برنامه «کارویا» مانند بسیاری از برنامه‌های اقتصادی صرفا بحث کارشناسی و ارایه راهکار به مردم نیست بلکه برنامه‌ای تعاملی‌ست که حین آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آن، برای مردم امیدبخش است و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری روی محصولات مختلف تشویق می‌کند تا هم سرمایه در گردش شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند و هم سرمایه‌های خرد مردم را برنامه سرمایه‌گذاری در مزیت‌های اقتصادی کشور و محصولات مورد نیاز ما هدایت کند.

«کارویا» حاصل ماه‌ها تلاش است

در ادامه فاطمه جعفری بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سهام‌یاب و داور مسابقه گفت: برنامه «کارویا» حاصل ماه‌ها تلاش و یک سال فکر و زحمت بوده است و امیدوارم که اهداف عالی آن یعنی جذب سرمایه از طریق مردم، بحث تامین مالی جمعی و ارزش‌آفرینی برای کشور حاصل شود. این برنامه تامین مالی جمعی برای شرکت‌هایی است که بیشتر در حوزه دانش‌بنیان فعال هستند، است و اگر بخواهیم از اقتصاد نفت‌محورمان گذر کنیم و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان رویم، باید سرمایه‌گذاری جمعی را فرهنگ‌سازی کنیم.

وی در پایان مطرح کرد: یکی از مسائلی که شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه با آن درگیر هستند بحث تامین مالی است که از طرق مختلفی تامین می‌شود، شاید بسیاری از شرکت‌های کوچک یا متوسط نتوانند تسهیلات کلانی را دریافت کنند، اما بحث تامین مالی جمعی بسیار جذاب است و می‌توانند با آن رشد کنند، مردم نیز می‌توانند از شیرینی مشارکت در مسائل اقتصادی و نقش‌آفرینی در توسعه یک شرکت بهره‌مند شوند. امیدوارم که برنامه «کارویا» به اهداف خود برسد و تاثیر خوبی در اقتصاد کشور ما داشته باشد و شرکت‌های خوبی توسعه یابند.

«کارویا» برنامه‌ای برای کسانی که برای کارشان رویایی دارند

در ادامه مهدی مهرنیا کارگردان مسابقه بیان کرد: «کارویا» برنامه‌ای‌ست برای کسانی که برای کارشان رویایی دارند و می‌خواهند در این مسیر قدم بگذارند. داوران ما خیلی درست و منطقی سعی کردند که پای این دوستان را از آسمان بگیرند و به زمین آورند تا ریشه‌های‌شان در زمین رشد کند. ما در «کارویا» سعی کرده‌ایم به شعور و خواسته مخاطب‌مان احترام بگذاریم و فارغ از هرگونه ابتذال برنامه‌ای جذاب بسازیم.

سرمایه مردم به صورت خودکار بیمه می‌شود

در ادامه علی وحدت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره شرکت‌های حاضر در برنامه گفت: شرکت‌های حاضر در برنامه «کارویا» شرکت‌های کوچک و متوسط هستند، ممکن است که بعضی از آن‌ها پیش از این تسهیلات گرفته باشند. تاکیدمان بر این بود که شرکت‌های حاضر در برنامه از ایده عبور کرده و محصولی را تولید کرده باشد یا برای توسعه محصول خود در این برنامه شرکت کرده‌اند و حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شوند. نزدیک به ۷۰۰ طرح در ثبت‌نام اولیه به دست ما رسید.

سرمایه مردم در «کارویا» بیمه می‌شود/ رونمایی از پوستر

وی درباره سرمایه‌گذاری مردم نیز تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مردم در این برنامه فرایند ساده‌ای دارد؛ همه مبالغی که مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند به صورت خودکار بیمه می‌شوند و علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های برنامه «کارویا» می‌توانند پس از پخش هر قسمت از برنامه وارد سایت caroya.tv شوند و اطلاعات مورد نیاز‌شان برای سرمایه‌گذاری را دریافت کنند. این اولین بار است که ما می‌توانیم زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا مردم عادی پول‌شان را در زمینه فناوری و دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند.

هر فرد حقیقی می‌تواند حداکثر پنج درصد از سرمایه شرکت‌ها را تامین کند

علی ناظمی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا درباره سود طرح‌ها و سقف سرمایه‌گذاری مردم توضیح داد: زمان طرح‌های منتخب در برنامه از ۶ ماه تا یک سال است، سود طرح‌ها از ابتدا مشخص است، اما سود آن برآوردی‌ست. ما در سود و زیان مشارکت می‌کنیم، ممکن است میزان سود بیشتر یا کم‌تر باشد، حسابرسی دقیق و مشخصی انجام می‌شود و درنهایت سود محاسبه شده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود، اصل پول نیز در هر شرایطی حفظ می‌شود. همچنین هر فرد حقیقی می‌تواند حداکثر پنج درصد از سرمایه شرکت‌ها را تامین کند.

ناظمی همچنین در پایان بیان کرد: آن چیزی که مخاطبان در طول زمان برنامه مشاهده می‌کنند، چیزی نیست که در کل برنامه اتفاق می‌افتد بلکه بخش‌های برگزیده آن خواهد بود. قرار شده است تا بحث‌های داور‌ها با هر تیم در فضای مجازی منتشر شود و اگر سرمایه‌گذار نیاز دارد که تحلیل عمیق‌تری از این سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند گزارش کسب و کار، سوال و جواب‌ها را روی سایت برنامه ببیند.

در پایان نشست، تیزر دیگری از برنامه پخش و تندیس آن از سوی احمد شفیعی تهیه‌کننده برنامه به علی وحدت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی تقدیم شد. پوستر برنامه تلویزیونی «کارویا» نیز با طراحی... به رونمایی درآمد.

مسابقه تلویزیونی «کارویا» محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و تولیده شده در استودیو نوبین است که در آن بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا طرح‌های برتر شناسایی و مورد حمایت مردمی قرار گیرند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار