سردار ناظر:

نباید به دفاع مقدس با بی‌توجهی نگریست

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: دفاع مقدس گنجی است که نباید آن را از دست داد و با بی‌توجهی به آن نگریست. برای هر اتفاق دفاع مقدس می‌توان کتاب نوشت.
کد خبر: ۴۸۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ - 03November 2021

نباید به دفاع مقدس با بی‌توجهی نگریستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست نهایی شورای سیاست‌گذاری انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

سردار محمدقاسم ناظر معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست اظهار داشت: سیاستگذاری جلسه مبتنی بر اهدافی است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدی دنبال آن است. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک نهاد است و باقی استادان در مقام اجرایی هستند. کسانی که مطالب را جمع می‌کنند، آن را تبدیل به کتاب می‌کنند و در بازارعرضه می‌کنند، مهم هستند. تشویق صاحبان آثار در حوزه دفاع مقدس و مقاومت باید صورت بگیرد. این ارتباط نباید از دست برود. موارد و موضوعات مختلف که مستلزم نگاه پژوهشی هستند باید بررسی شوند.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاراتی به بحث کتاب داشتند. ارتباط میان هویت ملی و دینی ما که در دفاع مقدس به هم مرتبط می‌شوند، نشان‌دهنده موضوع حساسی هستند که باید به آن توجه شود. ارتباط هویت ملی و تاریخی با دفاع مقدس آن است که مخاطبین دفاع مقدس با هویت ما بیشتر به هم مرتبط شوند.

وی اظهار کرد: دفاع مقدس گنجی است که نباید آن را از دست داد و با بی‌توجهی به آن نگریست. برای هر لحظه اتفاق دفاع مقدس می‌توان کتاب نوشت. فیلم‌های حوزه دفاع مقدس هر کدام مربوط به یک شهید یا مادر شهید است یا فیلم «چ» که تماشاچی را جذب کرد که تنها مربوط به سه روز است.

سردار ناظر افزود: از وظایف شورای سیاستگذاری این است که از نویسندگان استفاده بیشتری کند. ما باید در رسانه‌ها این‌ها را معرفی کنیم که این وظیفه شورای سیاستگذاری است. در برنامه‌هایی مانند سیم آخر که درمورد شهدا و دفاع مقدس سؤال می‌پرسد، از این طریق مردم را مجبور به مطالعه در مورد دفاع مقدس بکنیم. در فضای مجازی مباحث مربوط به مطالعه کتاب باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درمورد ظرفیت‌هایی که برای رونق کتاب باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت: درمورد ظرفیت‌های موجود در وزارت ارشاد، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ظرفیت‌هایی که در ارتش و سپاه و سیاری از مکان‌های دیگر وجود دارند، باید برنامه‌ریزی کنیم، آنها را شناسایی کنیم و ببینیم که هرکدام و هر کجا چه ظرفیت‌هایی دارند و برای بحث رونق کتاب از این ظرفیت‌ها باید استفاده بیشتری بکنیم.

وی افزود: در زمینه محتوا موضوعاتی که انتخاب می‌شوند، باید اثرگذار باشند و در خوانندگان تحولات جدیدی را ایجاد کنند به طوری که آنها مطالب جدیدی را بیاموزند، از آنها مطلع باشند و ذهن آنها با این مطالب آشنا باشند و هنگامی که این مطالب را می‌خوانند به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند.

سردار ناظر در رابطه با راه‌های جذب مخاطب در حوزه کتاب دفاع مقدس افزود: جذابیت مطالب دفاع مقدس به وسیله کتاب، فضای مجازی و فیلم به مخاطبان منتقل می‌شوند و مهم آن موضوعاتی هستند که انتخاب می‌کنیم تا روی مخاطب اثرگذار باشیم. ما باید راه‌هایی را پیدا کنیم تا بفهمیم که چه باید انجام دهیم تا مخاطبین به ما نزدیک‌تر می‌شوند، بیشتر به ما توجه می‌کنند و از این مطالب استفاده می‌کنند و آنها را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. فضای بازار کتاب دفاع مقدس را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که تأثیر آن، فروش آن و مخاطبین آن در جامعه بیشتر شود و دارای اهمیت شود و افراد دنبال آن بگردند.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از تمام ظرفیت‌هایی که درمورد معرفی کتاب هست باید استفاده کنیم وبه آنها توجه کنیم. شورای سیاستگذاری باید فعال‌تر شود. رویکردهای بنیاد حفظ آثار و سیاست‌هایی که دنبال می‌شوند، در جهت ارتقای کیفی موضوعات این کتاب‌ها است.

وی در پایان پیشنهاد کرد: شورای سیاستگذاری به سالی یک بار جلسه یا دو بار جلسه اکتفا نکند و کمیته کارگروه‌ها باید فعال‌تر عمل کنند و فصل به فصل جلسه بگیرند که از این طریق نکات بیشتری به دست می‌آید که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار