پخش مستند تحسین شده جورچین به مناسبت هفته کودک‌

مجموعه مستند جورچین به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی محمد دیندار به مناسبت هفته کودک هر روز ساعت ۱۸ از شبکه افق بر روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر: ۴۸۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸ - 10October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مجموعه مستند جورچین به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی محمد دیندار به مناسبت هفته کودک هر روز ساعت ۱۸ از شبکه افق بر روی آنتن خواهد رفت.

در این مستند که برای اولین بار به شکلی جامع و متنوع به موضوع صنعت هنر اسباب بازی در ایران و جهان‌ پرداخته است، چهره‌های سرشناس سینمای کودک و نوجوان از جمله مرضیه برومند، بهرام عظیمی، هادی حجازی فر و...حضور دارند.

همچنین برای اولین بار در این مجموعه با به تصویر کشیدن چگونگی استفاده از صنعت اسباب بازی در جهان برای معرفی جنگ های اول و دوم جهانی، پیشنهادهایی برای معرفی فرهنگ دفاع مقدس و عملیات‌های مهم از طریق تقویت صنعت اسباب بازی در ایران داده شده که در نوع خود جالب و بدیع است.

مجموعه جورچین که پیش از این نیز در نسخه‌ای سینمایی تهیه شده بود در سال ۹۷ و نخستین پخش خود با استقبال کم سابقه‌ای از سوی چهره‌های فرهنگی و رسانه‌های مختلف روبرو شد و در همین خصوص زنده یاد استاد دکتر اکبر عالمی در یادداشتی خطاب به محمد دیندار نوشته بود:

جورچین؛ در قرن بیست و یکم که کشورهای پیشرفته به بازی و سرگرمی بچه‌ها و نوجوانان از چندین و چند منظر فکر می‌کنند، فیلم شما تماشاگر را وادار به فکر می‌کند. یک هشدار به مدیران فرهنگی بود تا یاد آور شود که: زمانه عِوَض شده …! باید نو فکر کنیم. فیلم مستند جورچین بسیار قابل تامل و ارزشمندست.
پژوهش و ساختار بسیار خوبی دارد.
به شما صمیمانه تبریک می‌گویم.
یک مستند تأثیرگذار و واقع‌گرا که همراه با تحسین، به آن خیره شدم. (خوشبختانه ضبط کردم تا به فیلمسازان بگویم: خودتان را فریب ندهید، به خودتان راست بگویید و بدانید که هر سخن کز دل بر آید، لاجرم بر دل نشیند.)
درود برشما

همچنین محمد تقی فهیم منتقد برجسته و سرشناس کشور نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی در باره مستند جورچین از آن به عنوان مستندی که فصلی جدید در سینمای مستند کشور گشوده یاد کرد و آن را از بسیاری فیلم‌های هنر و تجربه برای اکران سینمایی بهتر دانست.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما هم در یادداشتی بر مستند جورچین نوشته بود:
فیلم مستند سینمایی جورچین ساخته محمددیندار، نویسنده، پژوهشگر، منتقد و فیلمساز با استعداد کشور، از منظر موضوعی و ساختار شکیل سینمایی حرف‌های بسیار برای گفتن دارد. استفاده ازفضاهای مناسب، گفت‌وگوهای کاربردی درجهت طرح سوال، اوضاع کنونی عروسک و عروسک سازی و ارتباط آن با صنعت انیمیشن سازی و سینما، فیلمبرداری، کارگردانی و تدوین و موسیقی مناسب، از جورچین یک اثر تماشایی و شایسته هنری و پژوهشی ساخته است. جورچین یک فیلم نمونه تخصصی کاربردی و سازنده اجتماعی است. تبریک به محمد دیندار و یارانش که هنرمندانه و متعهدانه، یک اثر شایسته سینمایی ساخته‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها