کارشناس حوزه افغانستان:

طالبان باید درباره کشتار شیعیان پاسخگو باشد

روحی صفت گفت: طالبان باید درباره حادثه تررویستی مسجد شیعیان پاسخگو باشد.
کد خبر: ۴۸۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸ - 09October 2021

طالبان باید درباره کشتار شیعیان پاسخگو باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن روحی صفت» کارشناس حوزه افغانستان در گفت‌وگویی ضمن تحلیل پشت پرده انفجار مسجد شیعیان افغانستان، اظهار داشت: این مسئله فاجعه‌ای غم بار برای مسلمانان جهان بود؛ بعد از تصرف کابل توسط طالبان چنین اقداماتی صورت گرفت و این گروه مسئولیت هرگونه ناامنی را باید بر عهده بگیرد.

وی افزود: چندی پیش یکی از مسئولان طالبان اعلام کرد که داعش در افغانستان زمینه و نفوذی ندارد و در این رابطه بزرگ نمایی شده است؛ در حالی که پس از چند روز که از این سخنان گذشت، شاهد این حادثه غم بار بودیم.

روحی صفت با اشاره به محکومیت این حادثه تروریستی توسط ایران و چند کشور مسلمان، گفت: زمان آن رسیده که طالبان توضیح دهد با جمع آوری اسلحه‌های مردم که برای ایمن سازی افغانستان در دست شان بود، چگونه این حادثه رخ داده است؟!

وی با اعلام اینکه همه منتظرند تا طالبان توضیحات لازم را درباره این حادثه اعلام کند، تصریح کرد: در گذشته هر اتفاقی رخ می‌داد، مسئولیت آن با امریکا قلمداد می‌شد، ولی امروز که افغانستان خالی از نیرو‌های امریکایی است، مسئولیت متوجه گروه حاکم است.

برخی تحلیلگران معتقدند چنین اتفاقاتی برای مشروعیت بخشی به طالبان رخ می‌دهد تا همگان اعلام کنند برای رفع داعش باید متوصل به طالبان شد؛ ولی چنین اقدامی به هیچ عنوان انسانی نیست.

روحی صفت گفت: مردم افغانستان در سال‌های گذشته شرایطی رنج آور را تحمل کردند و انتظار می‌رود این آمال با پایان اشغال امریکایی‌ها خاتمه یابد، ولی حوادث اخیر خلاف این باور را نمایان می‌سازد.

 کارشناس حوزه غرب آسیا در این مصاحبه کوتاه رادویی خاطرنشان کرد: نمی‌توان امیدی به آینده افغانستان داشت؛ چراکه تغییر حکومت و فراگیر شدن یک حاکمیت با وجود همه اقوام و مذاهب انتظار می‌رود.

در این صورت همه بازیگران صحنه افغانستان احساس خواهند کرد که در حکومت این کشور شریک هستند و در صلح و ثبات و امنیت مشارکت دارند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار