یادداشت/ رحیم محمدی

رزمایش‌های ایران مانعی برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در روز‌های گذشته با انجام رزمایش‌هایی مانع از ایجاد تغییر در ژئوپلیتیک منطقه قفقاز شدند.
کد خبر: ۴۸۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱ - 03October 2021

رزمایش‌های ایران مانعی برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقازگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ روز‌های گذشته شاهد اظهار نظر‌ها و اقداماتی از سوی دولتمردان و مسئولان جمهوری آذربایجان در خصوص جمهوری اسلامی ایران، تردد رانندگان کشورمان به سمت ارمنستان و نیز برگزاری رزمایش ارتش و سپاه در مناطق مرزی کشورمان با جمهوری آذربایجان، بودیم.

اقدامات و تحرکات مسئولان کشور آذربایجان، واکنش‌های منفی را علیه این کشور به دنبال داشته است.

دولتمردان و مسئولان این جمهوری استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق که عمر استقلال زیادی هم ندارد، بعد از پشتیبانی و حمایت‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه در جنگ اخیر این کشور با ارمنستان که منجر به پیروزی آن‌ها شد، تصور کردند جمهوری اسلامی ایران نیز همانند ارمنستان مجبور می‌شود تا در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود آورد؛ در حالی که ظاهرا آن‌ها فراموش کردند ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از نیرو‌های مسلح خود نه‌تنها طی جنگی نابرابر و جهانی، هشت سال نه‌تنها ایستادگی کردند، بلکه توانستند در پایان این جنگ ناخواسته و تحمیلی، پیروز میدان شوند.

علاوه بر این، انتقال تجربه این جنگ تحمیلی به مردم سوریه و عراق باعث شد تا آن‌ها هم طی نبرد‌های سنگین خود با نیرو‌های تکفیری، آن‌ها را مجبور کردند تا شکست‌های سنگینی را متحمل شوند و البته انتقال این تجربیات به عراق و سوریه ختم نشد چرا که با انتقال مفاهیم برگرفته از دفاع مقدس، حزب الله لبنان و نیز گروه‌های مقاومت فلسطینی و حتی یمنی موفق شدند در برابر دشمنان قدرتمند خود یعنی ارتش رژیم صهیونیستی و مزدوران عربستان سعودی و امارات متحده عربی چیره شوند.

حال ملتی که نیرو‌های مسلح آن توانسته علاوه بر پیروزی در جنگ جهانی هشت ساله خود با دولت‌های شرقی و غربی و حتی عربی منطقه، مفاهیم مقاومت در برابر ظالمان را به سایر ملل مسلمان منطقه صادر کند و آن‌ها با استفاده از همین مفاهیم بر دشمنان خود فایق آمدند، آن‌قدر قدرتمند هست که از مواجهه با مزدوران رژیم صهیونیستی و کسانی که آلت دست اردوغان شده‌اند، هیچ هراسی ندارند.

اما آنچه باعث شد تا نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در جوار مرز کشورمان با جمهوری آذربایجان اقدام به برگزاری رزمایش کنند، تحرکاتی است که رژیم صهیونیستی در این کشور آن هم علیه ایران انجام می‌دهد تا با تحریک تصمیم‌گیرندگان در جمهوری آذربایجان، جنگی بین دو کشور صورت بگیرد و آن‌ها هم بتوانند در این رهگذر به منافع خود دست یابند.

در این بین، دولت‌های آذربایجان و ترکیه در صدد آن بودند تا در اقدامی نظامی تنها راه ارتباطی ایران با ارمنستان را قطع کنند که با اقدام به‌موقع نیرو‌های مسلح کشورمان و هشدار‌هایی مبنی بر اینکه تغییر ژئوپلیتیک منطقه را تحمل نمی‌کنند، از طرحی که پیش‌بینی کرده بودند، منصرف شدند.

به عبارت دیگر، جمهوری آذربایجان و ترکیه قصد داشتند در پوشش رزمایش سه برادر (جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستا‌ن) به استان «سیونیک» ارمنستان حمله کرده تا به نخجوان وصل شوند و بدین شکل ارتباط ایران را با شمال و قفقاز قطع کنند. این اقدام باعث می‌شد تا ترکیه به دریای خزر وصل شود که تحقق آن باعث می‌شد زمینه حضور ناتو در دریای خزر و تهدید مرز‌های شمالی کشور فراهم شود که در نتیجه این اقدام، ارتباط ایران هم از کریدور شمال به جنوب (چابهار ـ گرجستان) و هم از غرب به شرق قطع می‌شد؛ اما این اقدام آن‌ها به واسطه اشراف اطلاعاتی نیرو‌های مسلح کشورمان و به واسطه برگزاری رزمایش و استقرار یگان‌ها و تجهیزات دفاعی بسیار در نوار شمالی کشور، ناکام ماند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار