سردار رئوفی نژاد در نشست خبری اعلام کرد

گرامیداشت روز دزفول باحضور سران کشوری و لشکری در شهرهای کشور/ اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خرمشهر آزاد نمی‌شد

رئیس ستاد بزرگداشت روز مقاومت و پایداری، روز دزفول گفت: اگر در روزهای اول جنگ، دزفول خالی از سکنه می‌شد، خوزستان سقوط می‌کرد و توسط دشمن بعثی به تصرف در می‌آمد.
کد خبر: ۴۶۹۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ - 23May 2015

گرامیداشت روز دزفول باحضور سران کشوری و لشکری در شهرهای کشور/ اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خرمشهر آزاد نمی‌شد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار "عبدالمحمد رئوفینژاد" رئیس ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری، روز دزفول در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: مقاومت مردم دزفول زمینهسازی پیروزی عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر بود.

وی افزود: اگر در روزهای اول جنگ، دزفول خالی از سکنه میشد، خوزستان سقوط میکرد و توسط دشمن بعثی به تصرف در میآمد. دزفول در دوران دفاع مقدس 2610 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

سردار رئوفی نژاد بیان کرد: در بمباران شهر دزفول 120 کودک زیر یک سال به شهادت رسیدند. همچنین 120 کودک یک تا 10 ساله نیز به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: به همین مناسبت برنامههای مختلفی در روز مقاومت و پایداری دزفول در شهرهای مختلف برگزار میشود. روز چهارم اردیبهشت در تهران، با سخنرانی "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار اجتماعات نیروی زمینی سپاه مراسمی برگزار خواهد شد. همچنین در این روز برنامهای با حضور سرلشکر فیروزآبادی در دزفول و برنامهای دیگر با حضور سرلشکر محسن رضایی در اهواز برگزار خواهد شد.

فرمانده لشکر 7 ولی عصر(عج) ادامه داد: همچنین به این مناسبت برنامهای دیگر باحضور سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مشهد برگزار میشود.

سردار رئوفی نژاد تاکید کرد: در هشت سال دفاع مقدس، مردم از جای جای ایران اسلامی در جبهههای نبرد حضور یافتند و نقش آفرینی و افتخار آفرینی کردند.

وی ادامه داد: در گوشهای از هر کشور یا فرزندان آن شهر در جبهه بودند یا پشتیبانی و تدارکاتشان در حماسه آفرینی رزمندگان نقش داشت اما دزفول به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کل جنگ اثرگذار بود.

فرمانده لشکر 7 ولی عصر(عج) با بیان اینکه این روز را از 2 زاویه میتوان مورد بررسی قرار داد، گفت: بعد نخست، دفاع با نگاه به جغرافیای دزفول است و بعد دیگر معنویت و اعتقادات مردم دزفول است.

سردار رئوفی نژاد بیان کرد: در طراحی دشمن، 6 لشکر باید در محور خوزستان عمل میکردند که 2 لشکر فقط مختص دزفول بودند. آنان ماموریت داشتند، دزفول را دور بزنند و خوزستان را به تصرف دربیاورند و از لحاظ نظامی دید آنها درست بود.

وی اظهار داشت: مردم دزفول مقاومت کردند و مانع از سقوط و تصرف خوزستان شدند که تمامی کارشناسان نظامی بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه به بحث دینداری و اعتقاد مردم دزفول اشاره کرد و گفت: اعتقاد مردم باعث شد تا از شهر دفاع کنند و این تنها دفاع از شهر نبود، بلکه دفاع از دین اسلام و انقلاب اسلامی بود. این مقاومت نیز ریشه دار است. دینداری مردم دزفول پیشینه دارد.

وی با بیان اینکه در روزگاری دزفول 40 مجهتد صاحب رساله داشت، افزود: امروز ما در دزفول محله معزیها و بیگدلیها داریم که برگرفته از نام این عالمان و مراجع است. در گذشتهای نه چندان دور، هر محله دزفول یک مرجع داشته است.

رئیس ستاد بزرگداشت روز دزفول خاطرنشان کرد: در آغاز انقلاب، آیت الله قاضی امام جمعه دزفول نقش بی بدیلی در حمایت از مبارزین انقلاب داشت. مسجد ایشان پایگاه مبارزین انقلابی بود. با آغاز جنگ، با محوریت این اسطوره که خود و خانوادهاش در شهر ماندند، مقاومت شکل گرفت. این روحانی بزرگوار حتی یک نماز جمعه را هم ترک نکرد. مردم نیز با وجود حجم زیاد موشکها، راکتها و آتش توپخانه عراق مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه طی بمباران دزفول، افراد زیادی به شهادت رسیدند، تصریح کرد: گاهی یک گلوله در بازار میخورد و 50 نفر به شهادت میرسیدند. از 2610 شهید دزفول، حدود 900 نفرشان در بمباران شهر به شهادت رسیدند و باقی در خطوط نبرد و در سازمان یگانهای رزم به شهادت رسیدند.

سردار رئوفی نژاد با اظهار تاسف مبنی بر اینکه با گذشت سالها هنوز نام و ارقام شهدا مغفول مانده است، گفت: دو روز قبل کتابی را که به تازگی به چاپ رسیده بود را مطالعه میکردم که آمار تکاندهندهای داشت.

وی افزود: 500 نفر از آنهایی که طی بمباران شهر دزفول به شهادت رسیدند، دختر و خانم بودند. کوچکترین آن یک دختر سه روزه به نام فاطمه بود و مسنترین آن خانمی 95 ساله به نام زهرا بود. در این رابطه برخی از خود دزفولیها نیز از این جانفشانیها و حماسهها خبر ندارند.

سردار رئوفی نژاد تاکید کرد: این مقاومت، مقاومت نانوشتهای است. وقتی دزفول، زیر بمباران بود، همهی نگاه مردم به آیت الله قاضی بود. کسی به ایشان گفت شما که مردم را سفارش به ماندن در شهر کردهاید باید پاسخگوی خون مردم باشید. ایشان فرمودند من به هیچکس الزام نکردهام. من اختیار خود و خانوادهام را دارم که این شهر را ترک نمیکنیم. ماندن وی باعث شد که دیگران نیز بمانند.

وی افزود: کار در شهر تقسیم شده بود. یک گروه کارشان این بود که پس از بمباران با بیل و کلنگ به کمک مردم بروند. عدهای تخصصشان این بود که زیر آواره ماندگان را نجات بدهند. عدهای دیگر آوار برداری میکردند. آیت الله قاضی تاکیدش این بود که هرجا تخریب شده است، زود آواربرداری و بازسازی شود تا روحیه مردم تضعیف نشود و شهر سرزنده بماند. این کار توسط مردم شکل گرفت.

سردار رئوفی نژاد اظهار داشت: وقتی مجروحین تخلیه میشدند جمعیتی در کنار بیمارستان کارهای امدادرسانی را انجام میدادند. اگر آن زمان بیمارستان دزفول 10 پرستار داشت، حدود 40 نفر که کار پرستاری بلد بودند، به کمک آنان میپرداختند.

فرمانده لشکر ولیعصر(عج) در دوران دفاع مقدس گفت: مقاومت در کل فرهنگ جبهه شکل گرفت و در کشور جاری شد. اگر مقاومت مردم دزفول نبود، فتح المبین و بیت المقدس شکل نمیگرفت.

وی با بیان اینکه شما یک رزمنده را نمییابید که خاطره خوشی از دزفول نداشته باشد، گفت: قبل از عملیات فتح المبین در شهر دزفول به غیر از نیروهای نظامی، بسیجی و ادوات چیز دیگری نبود و شهر به مانند یک پادگان بود که همه چیز شهر در اختیار رزمندگان بود.

سردار رئوفی نژاد گفت: اگر کسی سراغ استراحتگاه میگشت، مهمان خانه دزفولیها بود. همه چیز در اختیار رزمندگان بود. این سخن رزمندگان است. دزفول عقبه همه یگانهای رزم در عملیات فتح المبین و بعد از آن بود.

وی بیان کرد: جدای از این، دزفول خود نیز یگان رزمی داشت. هر استان و گاهی هر 3 استان یک تیپ یا لشکر داشتند و آن لشکر را پشتیبانی میکردند اما دزفول تا 4 سال نخست جنگ یک لشکر به نام 7 ولی عصر(عج) داشت که بعد از آن لشکر خوزستانیها شد.

این رزمنده دزفولی تصریح کرد: مردم این شهر در اوج آن بمباران اظهار آمادگی میکردند. کسی را داشتیم که او را از زیر آوار بیرون آوردند و وقتی بیرون آمد سر و صورتش را تکاند و گفت به امام بگویید ما هنوز هم ایستادهایم.

سردار رئوفی نژاد گفت: مقاومت دیروز دزفول، امروز در غزه و یمن به فرهنگ مقاومت تبدیل شده است. دولت جمهوری اسلامی در سال 66 لطفی کرد و به پاس مقاومت مردم این شهر لوحی را به مردم اهدا کرد و روز 4 خرداد به عنوان روز ملی مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم ثبت شد.

وی افزود: کسی به دنبال این نیست که دزفول را معرفی کند چون این شهر معرفی شده است بلکه می خواهیم فرهنگ مقاومت ترویج یابد که نماد آن دزفول است.

سردار رئوفی نژاد در ادامه با بیان اینکه ستادی جهت بزرگداشت روز دزفول فعال شده است و در طول سال برنامههایی را اجرا میکند، به برگزاری مراسمهای گرامیداشت روز ملی مقاومت و پایداری اشاره کرد و گفت: به همین مناسبت در شهرهای مختلف از جمله تهران، اهواز، دزفول و مشهد برنامههایی برگزار میشود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دو کتاب جهت رونمایی آماده شده است تا فرهنگ مقاومت که امروز موجب بیداری اسلامی شده است را ترویج بدهیم.

سردار رئوفی نژاد در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در رابطه با ساخت باغ موزه دفاع مقدس دزفول گفت: حدود 15 سال پیش کلنگ ساخت این موزه بر زمین زده شد و اکنون 2، 3 سالی است که آمادهایم تا تجهیز شود. این موزه دارای فضای باز همانند موزه دفاع مقدس کرمان و دارای فضای بسته است. این موزه تحت عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس شناخته میشود.

وی ادامه داد: اما در رابطه با پارک موزه دفاع مقدس دزفول حدود یک ماه و نیم پیش مصوبهای در شورای شهر صورت گرفت تا مکان جهت ایجاد پارک موزه دفاع مقدس شناسایی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با کتابهایی که در روز دزفول رونمایی خواهد شد، بیان داشت: یکی از کتابها عنوانش "حماسه مقاومت" نوشته احمد لطیف پور است و کتاب دیگر به نام "یزله" نوشته محمد درچین به معنای پایکوبی و خوشحالی است.

سردار رئوفی نژاد در رابطه با آمار موشک باران شهر دزفول گفت: طبق آماری که داریم این شهر 176 بار موشک باران شد به طوری که وقتی موشک زده میشد مردم تشخیص میدادند که این موشک 3، 6 یا 9 متری بوده است.

وی ادامه داد: 2500 گلوله توپ از فاصلهی دور به این شهر اصابت کرد. به طوری که انفجار و تخریبهای وحشیانهای صورت میگرفت. همچنین 331 راکت هواپیما به شهر اصابت کرد و 19 هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد.

رئیس ستاد بزرگداشت روز دزفول تصریح کرد: کارهایی در حوزه ساخت فیلم صورت گرفته است. سه فیلمنامه در حوزه سریال و سینما نوشته شده است اما ساخت آنان نیازمند تامین بودجه است. البته نماهنگها و سرودهایی را ساختهایم که جدیدترین نماهنگ با صدای صادق آهنگران با عنوان "دژ مقاوم" است که در روز 4 خرداد رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی پیرزاده
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
درود بر تمامی مردم سلحشور دزفول که در هشت سال جنگ و فشار صحنه را ترک نکردند و تا پای جان ایستادگی کردند
مهدی پیرزاده
|
-
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
درود بر تمامی مردم سلحشور دزفول که در هشت سال جنگ و فشار صحنه را ترک نکردند و تا پای جان ایستادگی کردند
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار