حضور حداکثری، اقتدار ملی/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اخلاق انتخاباتی مثال‌زدنی در انتخابات ۱۴۰۰

چند هفته‌ای بیش‌تر از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌گذرد؛ انتخاباتی که با وجود حاشیه‌های کم و زیاد مشخص کرد پیروز نهایی نظام جمهوری اسلامی و مردمان آن هستند.
کد خبر: ۴۶۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰ - 04July 2021

اخلاق انتخاباتی مثال زدنی در انتخابات ۱۴۰۰گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: ۲۸ خرداد ماه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برگزار شد. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با کسب اکثریت آرا به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد و در ماه مرداد نیز قرار است تا کار خود را در قامت رئیس‌ جمهور ایران شروع کند.

علی‌رغم تلاش رسانه‌های معاند جهت متنشج کردن فضای انتخاباتی کشور و همچنین تلاش منافقین داخلی، انتخابات ۱۴۰۰ به بهترین نحو انجام شد؛ انتخاباتی که خیلی‌ها مشارکت مردم را در آن به دلیل نارضایتی‌ها از دولت، حداقلی می‌دانستند، اما در نهایت پس از برگزاری این انتخابات میزان مشارکت مردم نزدیک به ۵۰ درصد اعلام شد و مردم نشان دادند که با وجود مشکلات معیشتی فراوان، اما همچنان پا کار نظام و رهبر خود هستند و این پیوند ناگسستنی است.

پیامد‌های مثبت انتخابات ۱۴۰۰

موفقیت دیگری که در پی انتخابات اخیر حاصل شد، احترام دیگر نامزد‌ها به نتیجه انتخابات و حمایت از رئیس‌جمهور منتخب جهت سربلندی نظام جمهوری اسلامی بود. علی‌رغم این که دشمنان در تکاپوی بسیج کردن مردم علیه نظام بودند و قصد داشتند تا مردمی که کاندید مورد نظر آن‌ها در انتخابات راه پیدا نکرده و یا پیروز انتخابات نشده را تحریک کنند تا در انتخابات رای ندهند و یا دست به اعتراض بزنند، اما تمامی مسئولین و نامزد‌های رد صلاحیت‌شده یا شکست خورده در انتخابات با دعوت همگان به صبر و حمایت از رئیس‌جمهور منتخب سناریو‌های معاندین را شکست دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی اخیرشان به رفتار‌های صحیح مردم و نامزد‌ها در قبل و بعد انتخابات اشاره داشتند و بیان کردند: در مناظره‌ها تنوع سلایق مشاهده شد، در عین حال همه نامزد‌های محترم بر خلاف القاء دشمن در این مسئله هم‌نظر بودند که مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد و بن‌بستی وجود ندارد البته یکی می‌گفت راه‌حل من درست است و دیگری می‌گفت راه‌حل من.

ایشان افزودند: در مناظره‌ها، بعضی کاندیدا‌ها از مواضع انقلاب دفاع کردند و با ادب و رعایت‌های لازم شرعی سخن گفتند، ولی برخی، بداخلاقی‌هایی کردند که مایه تأسف است.

بداخلاقی‌های انتخاباتی در آمریکا

ایشان با یادآوری رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و فحاشی نامزد‌ها علیه یکدیگر، افزودند: آمریکایی‌ها سرمشق‌های خوبی نیستند بنابراین در مسائل سیاسی باید با رعایت ادب و جهات اخلاقی و شرعی و بدون اهانت و تهمت، سخن گفت نه اینکه از شیوه‌های فحاشی و اهانت آمریکایی‌ها و ترامپ استفاده کرد.

حضرت امام خامنه‌ای با اشاره به سخنان یک مقام آمریکایی درباره انتخابات کشورمان، گفتند: انتخابات آمریکا در چشم همه دنیا مفتضح شد حالا همان مفتضحین بعد از چند ماه زبان درآورده و از انتخابات ایران ایراد می‌گیرند در حالی‌که آن‌ها با آن افتضاح، دیگر نباید یک کلمه راجع به انتخابات حرف بزنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تقدیر از برخورد خوب مسئولان و دیگر نامزد‌های انتخابات با رئیس‌جمهور منتخب گفتند: بعد از انتخابات و پیروزی نامزد مقبول مردم با رأی خوب و درصد بالای آراء، مسئولان تراز اول و سایر نامزد‌ها بسیار خوب برخورد کردند و با دیدار با رییس جمهور منتخب، تبادل نظر و پیام تبریک، طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور را نشان دادند.

ایشان با مقایسه این رفتار متین با درگیری‌های پس از انتخابات آمریکا، خداوند را به دلیل وجود این نعمت در کشور شکر گذاری کردند و افزایش این جهت‌گیری‌ها را خواستار شدند.

انتخابات گذشته آمریکا درحالی برگزار شد که نامزدها، ادبیات اولیه سخن گفتن با یکدیگر را بلد نبودند و جز اتهام‌پراکنی و اهانت به یکدیگر هیچ برنامه مدونی برای مردم جامعه خود نداشتند، این نماد دموکراسی عُریان غرب بود، لذا صاحبنظران، احزاب و جریانات مختلف سیاسی، در ایران با عبرت گرفتن از چهره پلید آمریکا برنامه‌ریزی کردند تا انتخابات ۱۴۰۰ الگوی ارزش‌های اسلامی، اخلاق انقلابی، عقلانیت سیاسی و مشارکت فعال مردمی باشد.

در همین انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا نیز شاهد بودیم که یکی از نامزدی پس از این که نتوانست پیروز انتخابات شود با تحریک هواداران خود به اعتراض در مقابل کاخ‌سفید و اعلام این‌که در انتخابات تقلب شده است، چگونه چند ماهی آمریکا را در آشوب فرو برده بود.

سلامت انتخابات از موضوعات مهمی است که رابطه مستقیمی با کیفیت انتخابات دارد و از جمله در مشارکت نقش تعیین کننده ایفا می‌کند. سلامت انتخابات متشکل از اجزائی است که یک جزء آن «اخلاق انتخاباتی» است؛ این مهم هم نامزد‌ها را شامل می‌شود و هم جریان‌ها و افراد حامی آن‌ها را.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار