نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

نمایشنامه «دوست ممد» منتشر شد

«امیر‌خانی» از چاپ نمایشنامه «دوست ممد» توسط سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و انتشارات «هنر دفاع» خبر داد.
کد خبر: ۴۶۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴ - 29June 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «محمدرضا امیر‌خانی» هنرمند تئاتر و تلویزیون و نویسنده دفاع مقدس در یزد چهره‌ای شناخته شده است و در بین اصحاب فرهنگ و هنر به‌عنوان شخصیتی محجوب و دوست داشتنی نامبرده می‌شود. وی متون نمایشی مختلفی را تاکنون نگاشته است که بسیاری از آن‌ها توسط هنرمندان یزدی، به روی صحنه رفته است.
 
در سال جاری متن نمایشی در مضمون دفاع مقدس، با عنوان «دوست ممد» از این هنرمند و نویسنده یزدی، توسط سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و انتشارات «هنر دفاع» به چاپ رسید. به همین بهانه گفت‌وگویی کوتاه با این هنرمند انجام شد که در ادامه می‌خوانیم:
 
دفاع‌پرس: لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق کاری خود بگویید.
 
سال ۱۳۴۲ در محله گلچینان شهر یزد و در یک خانه قدیمی به دنیا آمدم. اولین بار سال ۱۳۵۹ در نمایش «باغ سبز» بازی کردم و پس از آن تا سال ۸۳ به طور مستمر بازیگری را ادامه دادم. در تعداد زیادی نمایش بازی کردم و در جشنواره‌های مختلفی حضور داشتم از جمله جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۶۰.
 
یک دوره آموزشی در دانشگاه هنر‌های زیبا گذراندم و در طول مدت کاری خود نزد اساتید و کارشناسان مختلفی که امکان همکاری با ایشان را داشتم شاگردی کردم و هنوز هم در حال آموزش و یادگیری هستم. تحصیلات آکادمیک من در رشته مدیریت دولتی است؛ اما نوشتن را به‌طور جدی از سال ۶۵ با متن نمایش «بلبشو» شروع کردم که مرحوم استاد «هاشم ارکان» از متن خوشش آمد و آن‌را به‌روی صحنه برد. از سال 84 به صورت تخصصی در حوزه دفاع مقدس فعالیت کردم و تمام نمایشنامه هایی که تدوین شد در این حوزه بود.
 
دفاع‌پرس: هنر تئاتر و نمایشنامه نویسی در یزد چگونه است؟
 
تئاتر از سال ۱۳۱۲ در مدارس یزد اجباری شد و تا امروز افراد زیادی در این رشته فعالیت کرده‌اند و نام‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. با توجه به فرهنگ بومی غنی که از آن برخورداریم، امیدوارم روزی هنر تئاتر با فرهنگ بومی غنی خود چنان در هم آمیزد که به یک نیاز در بین مردم تبدیل شود و کار هنرمند از این جهت سخت است.
 
آموزه‌های دینی، اخلاقیات و پیشینه‌های تاریخی که همه گواه بر زندگی مردمی متدین و سخت‌کوش بوده‌اند را باید در هنرمان ببینیم و تئاتر باید بتواند آینه خوبی‌های زندگی این مردم باشد. برای رسیدن به این مرحله خیلی راه رفته ایم و هنوز راه زیادی را هم در پیش رو داریم.
 
دفاع‌پرس: در رابطه با تئاتر دفاع مقدس بگویید.
 
تئاتر، هنری مردمی و با سبقه تاریخی است که با ریشه‌های به در اثنای تاریخ خود را تا به امروز ماندگار و مستحکم نگاه داشته است، اما تئاتر دفاع مقدس به عنوان یک قالب نمایشی با شروع جنگ تحمیلی شکل گرفت و هم پای دوران دفاع مقدس رشد یافت و طی سالیان متمادی پس از آن با کسب تجربیاتی ارزشمند به سوی کمال پیشرفت و در حال حاضر به عنوان گونه‌ای موثر و کارآمد در بدنه تئاتر کشور مطرح است.
 
دفاع‌پرس: از اهمیت تئاتر دفاع مقدس بگویید.
 
اهمیت و تاثیرگذاری تئاتر دفاع مقدس تا جایی است که امروزه به عنوان یک ارزش ملی جایگاه خودش را میان اکثر هنرمندان این حوزه تثبیت کرده است. جنگ که آغاز شد همه آحاد مردم تحمیل آن را احساس کردند و تئاتر نیز به عنوان یک یار، همراه و همراز است هم پای مردم کارکردی دفاعی به خود گرفت و گروهی از هنرمندان متعهد و دلسوز پیشکسوت باتجربه با یاری خیل عظیمی از جوانان پرشور در این جنگ نابرابر با هنر تئاتر راوی بخش از تاریخ پر افتخار و جاودانه هشت سال دفاع مقدس شدند.
 
پس از پایان دوران دفاع مقدس این پرچم بیش از پیش قد کشید و مجرب‌تر و کارآمد‌تر شد و برای خود ماهیت شخصیت و اعتبار پیدا کرده و فراتر از گونه‌ای جدید در قامت یک مکتب در بدنه تئاتر کشور هویت یافت‌. تئاتر دفاع مقدس چند سالی است که عنوان مقاومت را به خود پذیرفته است، با فراز و نشیب‌هایی مسیر دشوار، اما تاثیر گذاری را می‌پیماید و البته با موانع و آسیب‌هایی مواجه است. یکی از آسیب‌های مهم در این کارزار، متون نمایشی است که به عنوان نقشه عملیاتی می‌بایست نگاه‌های کارشناسانه و عملیاتی به آن صورت پذیرد تا بخشی از مشکلات این گونه از تئاتر شریف مرتفع شود.
 
دفاع‌پرس: نظرتان در رابطه با چاپ و حمایت نمایشنامه های حوزه دفاع مقدس چیست؟
 
سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چند وقتیست که فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده و در دو مرحله ۶۰ نمایشنامه توسط این حوزه آماده‌سازی شد و ۲۰ متن نمایشنامه دیگر آماده چاپ و انتشار شد. انشالله در آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تئاتر مقاومت باشیم.
 
دفاع‌پرس: از نمایشنامه «دوست ممد» بگویید.
 
در این نمایشنامه «اکبر» یکی از فرماندهان تیپ «فاطمیون» است که توسط دولت اسلامی مستقر در «خان طومان» دستگیر می‌شود. از آنجا که افراد بازجو انگلیسی زبان هستند و نمی‌توانند با اکبر ارتباط کلامی برقرار کنند، از «دوست ممّد» می‌خواهند تا از فرمانده اسیر بازجویی کند. باید در زمینه دفاع مقدس کار کنیم و هر چه کار کنیم باز هم کم است. اگر ما بتوانیم در جهان فخری بفروشیم، با میراث دفاع مقدس‌مان است. باید  از این افتخارهایمان به هر زبان که می‌توانیم، حرف بزنیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار