فتح خرمشهر، فتح خون/ مجتهدزاده:

تاریخ معاصر ایران گویای حضور همه‌جانبه زن مسلمان ایرانی است

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به نقش ریشه‌دار و ارزشمند زن در دفاع مقدس گفت: تاریخ معاصر ایران شاهد گویایی بر حضور همه‌جانبه و فعالانه زنان مسلمان ایرانی در صحنه‌های گوناگون دفاعی، رزمی، سیاسی و اجتماعی بوده است.
کد خبر: ۴۵۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ - 24May 2021

تاریخ معاصر ایران گویای حضور همه جانبه زن مسلمان ایرانی استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، وبینار نقش بانوان رزمنده در مقاومت خرمشهر با عنوان «سفیران ایثار» به مناسبت سوم خرداد با حضور مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، پری حورسی، زهرا دلپسند، مریم شادی، کبری عارف زاده و فاطمه جهان آرا برگزار شد.

مریم مجتهدزاده در این وبینار نقش بانوان رزمنده در مقاومت خرمشهر را تشریح کرد.

مجتهدزاده در این وبینار اظهار داشت: فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از آنکه فتح یک سرزمین باشد؛ نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها و شهادت‌ها و استقامت‌ها است. سوم خرداد روز آزادسازی شهری است که در جنگ. اراده‌ها، اراده دشمن زمین‌گیر می‌شود و این پیام به دشمن داده می‌شود که وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: خرمشهر یا همان خونین شهر پس از ۵۷۵ روز اشغال، در ۲۵ روز نبرد سخت در ۱۱ صبح سوم خرداد سال ۶۱ در عملیات پیروزمند بیت‌المقدس آزاد و نمادی از مدیریت جهادی و مردمی گردید.

وی خاطرنشان کرد: فتح خرمشهر یک نقطه عطف مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس است که علاوه بر دستیابی به یک پیروزی بزرگ سیاسی- نظامی، همواره می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار تاریخی بر تقویت انسجام ملی و مظهر خودباوری ملی مورد توجه قرار گیرد.

مجتهدزاده با بیان اینکه فتح خرمشهر یک پدیده ماندگار تاریخی است، گفت: این رخداد در تاریخ دفاع مقدس به‌عنوان یک درس عملی نشان داد؛ ملت ایران اسلامی با وجود تحریم‌های ظالمانه و کم‌سابقه و با کم‌ترین تجهیزات و امکانات، در سایه اعتماد به نسل جوان با انگیزه و در سایه توجه به فرمان رهبرش توانست بر تمام قدرت‌های پشتیبانی‌کننده صدام غلبه کند و یک پیروزی مهم، تاریخی و عبرت‌آموز را به دست بیاورد.

وی در تشریح علل فتح خرمشهر گفت: این فتح بزرگ به‌طور خلاصه مرهون تحقق علل و عواملی بود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از تقویت وحدت و همدلی سیاسی و اجتماعی در کشور، سرعت بخشیدن به اقدامات نظامی و عملیاتی با به‌کارگیری تفکر جهادی و انقلابی، حضور انسجام بخش خانواده در فتح خرمشهر. حضور زنان در کنار مردانشان در این فتح بسیار شنیدنی است، انسجام و وحدت مثال‌زدنی نیرو‌های ارتش و سپاه و استفاده از ظرفیت‌های دانش، تجربه و عمل انقلابی، تقویت بصیرت و شناخت عموم جامعه در مورد مکر و نیرنگ دشمن و توجه به توان داخلی به‌جای دل بستن به اردوگاه استکبار، اتخاذ راهبرد تفکر انقلابی در صحنه نبرد و پیروزی این تفکر بر تفکر لیبرال‌های غرب‌زده، ظهور و بروز استعداد‌های نهفته بر محور خودباوری ملی و فراهم شدن زمینه برای به منصه ظهور رسیدن نبوغ جوانان و رزمندگان با شناخت توانمندی‌های آنان، صبر و استقامت و ایستادگی بی‌نظیر ملت و رزمندگان در برابر همه مشکلات موجود آن زمان.

مجتهدزاده با اشاره به نقش ریشه‌دار و ارزشمند زن در دفاع مقدس تصریح کرد: تاریخ معاصر ایران شاهد گویایی بر حضور همه‌جانبه و فعالانه زنان مسلمان ایرانی در صحنه‌های گوناگون دفاعی، رزمی، سیاسی و اجتماعی بوده است؛ زنانی که در راه آرمان و عقیده خویش حاضرند از عواطف و احساسات خود چشم پوشی کنند. آنان در دفاع مقدس، نقشی ریشه‌دار و ارزشمند داشته‌اند و با پیروی از مکتب عاشورا حماسه‌های فراموش نشدنی آفریدند. همانطور که امام خمینی (ره) درباره نقش آنان در دفاع مقدس می‌فرمایند: پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران، افتخار بر این قشر عظیمی‌که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع، میهن اسلامی و قرآن‌کریم و انقلاب را به پیروزی رسانده و اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده فداکاری هستند.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: با قدرت می‌توان گفت همراهی و استقامتی که از ناحیه زنان قهرمان ایران در جریان فتح خرمشهر به منصه ظهور رسید در هیچ زمانی و در هیچ منطقه‌ای از جهان سابقه ندارد. به تعبیر امام (ره) چه افتخاری بالاتر از اینکه زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق و پس از سرکوبی آن در مقابل ابرقدرت­‌ها و وابستگان آنان در صف اول، ایستادگی و مقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری، چنین‌مقاومتی و چنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است. مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در خرمشهر آنچنان اعجاب‌انگیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز، بلکه شرمسار است.

مجتهدزاده در ادامه گفت: زنان و بانوان کشورمان در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارز، حمایتگر، راوی و مشوق مردان بر آمده اند.

جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه‌های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام، به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم، همت، ایثارگری و کمک رسانی آن‌ها چنین مقاومت پیروزمندان‌های در آن دوران شکل نمی‌گرفت.

مجتهدزاده ادامه داد: حلاوت و شیرینی فتح خرمشهر در سایه خودباوری ملی همواره باعث سربلندی ملت ایران خواهد بود. اگر در این زمان و در سال جهش تولید نیز بخواهیم آن سربلندی‌ها را تکرار کنیم و تحقق‌بخش منویات مقام معظم رهبری که فرمودند «خرمشهر‌ها در پیش هستند» شده و شاهد فتوحات ماندگار در صحنه‌های اقتصادی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… باشیم توجه به مؤلفه‌های پیروزی‌بخش در زمان فتح خرمشهر راهگشاترین مسیر خواهد بود.

مجتهدزاده درپایان گفت: ان شاالله خداوند متعال توفیق فتح الفتوحات بزرگ و سرنوشت ساز را برای ما فراهم آورد و به برکت مجاهدت‌های همه مردان و زنان این سرزمین به خصوص شهید سلیمانی عزیز، ما را در فتح خرمشهر‌های پیش رو یاری نماید.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها