فتح خرمشهر، فتح خون/ نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رسانه‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در دفاع مقدس ایفا کردند

«واحدیان اردکانی» گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در دفاع مقدس ایفا کردند و بخش بسیار مهمی از دفاع مقدس به رسانه‌ها گره خورده است؛ چراکه بدون رسانه امکان انتقال اخبار، حوادث و اتفاقات به جامعه وجود ندارد.
کد خبر: ۴۵۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷ - 26April 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «رسانه‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در دفاع مقدس ایفا کردند و بخش بسیار مهمی از دفاع مقدس به رسانه‌ها گره خورده است» این را «مهدی واحدیان اردکانی» پیشکسوت و نویسنده دفاع مقدس می‌گوید.

«واحدیان اردکانی» متولد سال ۱۳۴۸ است و دروس حوزوی را در سال ۱۳۶۴ در حوزه علمیه امام صادق (ع) اردکان آغاز کرد و از اساتیدی همچون آیت‌الله «خاتمی»، آیت‌الله «بهجتی» بهره برد. وی سپس سال ۱۳۶۸ به قم رفت و در محضر اساتید عالم و اندیشمند حضور یافت و در کنار دروس حوزوی، در دانشگاه باقرالعلوم قم نیز در رشته «علوم سیاسی» مشغول تحصیل شد و در این رشته با پایان‌نامه «اندیشه‌های سیاسی شهید بهشتی» فارغ‌التحصل شد.

«واحدیان اردکانی» که این روزها استاد حوزه و دانشگاه است و در قسمت تفسیر و تحلیل برنامه‌های سیاسی صدا و سیمای مرکز یزد فعالیت می‌کند، در مباحث تحقیقاتی با مراکز حوزوی و دانشگاهی اردکان نیز همکاری دارد و صاحب تالیفات و مقالات بیشماری در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و جنگ و دفاع مقدس است.

وی معتقد است: «اینجانب با توجه به رسالتی که در دوران دفاع مقدس برای حضور در مناطق عملیاتی بر دوش داشتم، حال که توفیق شهادت نصیبم نشد و از قافله شهادت و یاران شهیدم باز ماندم، امروز رسالت دیگری، یعنی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتشار خاطرات آن دوران را بر دوش خود حس می‌کنم».

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، با این پیشکسوت و نویسنده دفاع مقدس است:

نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم‌های زندگی به فراموشی سپرده شوند

دفاع‌پرس: خود را کامل معرفی کنید.

اینجانب «مهدی واحدیان اردکانی»، متولد «اردکان» و کارشناس تحقیقات سیاسی صدا وسیمای مرکز یزد هستم.

دفاع‌پرس: چه زمانی به جبهه اعزام شدید؟

اینجانب اوایل سال ۱۳۶۴ در پادگان شهید «بهشتی» یزد (باغ خان یزد) آموزش نظامی دیدم و سپس اول تیر همان سال به جبهه اعزام شده و برای اولین‌بار از واحد مخابرات ادوات تیپ الغدیر به فرماندهی سردار شهید «اشرف» در خط شلمچه مستقر شدم و در عملیات «کربلای هشت» نیز از ناحیه چشم و ریه شیمیایی شدم و در همان خط چندین ترکش نصیبم شد.

زمانی که به جبهه اعزام شدم، دانش‌آموز کلاس دوم راهنمایی بودم و اکثر رزمندگان هم مجرد بودم. آن‌زمان به‌طور کلی خانواده ما نیز همچون سایر خانواده‌های رزمندگان، با دل و جان من را برای رفتن به جبهه همراهی کرده و اصلاً از این موضوع احساس دلتنگی و پشیمانی نمی‌کردند و به‌نوعی حمایت و هدایت فرزندان خود به جبهه را وظیفه شرعی و اخلاقی خود می‌دانستند.

دفاع‌پرس: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات‌تان از دوران دفاع مقدس را بگویید.

شیرین‌ترین خاطراتم از زمان دفاع مقدس حضور در عملیات‌ها، خصوصاً «کربلای هشت» بود، زمانی که تنها رفیقم در سال‌های دفاع مقدس، فرمانده دلاور «حسین فتاحیان» از عملیات بازگشت و تلخ‌ترین خاطراتم از دوران دفاع مقدس هم مفقود شدن تنها همرزم خوبم «مجید حاتمی» در آب‌های شلمچه در فروردین سال ۱۳۶۶ است که پیکر مطهرش در آب‌های شلمچه باقی ماند و همچنین شهادت تنها رفیقم و همرزم «حسین فتاحیان» در عملیات «بیت المقدس ۲» در سال ۱۳۶۶ در ماووت عراق.

نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم‌های زندگی به فراموشی سپرده شوند

دفاع‌پرس: از همرزمان شهیدتان بگویید.

در طول دوران دفاع مقدس همرزمان زیادی داشتم که بعضاً مجروح و برخی نیز شهید و بسیاری هم به اسارت دشمن درآمدند؛ ولی هیچ‌کدام ناگوارتر از مفقودیت بهترین همرزم شهید «مجید حاتمی» در عملیات «کربلای هشت» نبود؛ شهادتی که برای من جانگداز، ولی برای او پرافتخار است. همچنین شهادت بهترین رفیق همراه دوران زندگیم فرمانده مخلص «حسین قتاحیان» در سال ۱۳۶۶ در عملیات «بیت المقدس ۲» که در کنارم به معبود شتافت و این بنده عاصی را برای همیشه تنها گذاشت، نیز برای من بسیار جانگذار است.

دفاع‌پرس: کارنامه بسیار درخشانی در حوزه تألیفات دفاع مقدس دارید، لطفا نام ببرید.

اینجانب با توجه به رسالتی که در دوران دفاع مقدس برای حضور در مناطق عملیاتی بر دوش داشتم، حال که توفیق شهادت نصیبم نشد و از قافله شهادت و یاران شهیدم باز ماندم، امروز رسالت دیگری، یعنی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتشار خاطرات آن دوران را بر دوش خود حس می‌کنم؛ بنابراین در سال‌های پیش، آثاری تحت عنوان «حدیث ایثار» شامل پنج موضوع از وصیت‌نامه‌های شهدای شهرستان اردکان، «همسفران خورشید» شرح زندگی ۴۰ تن از سرداران شهید استان یزد، جلد اول «حماسه یاران» روایت‌گر خاطرات رزمندگان و بسیجیان شهرستان اردکان و کتاب «خستگی ناپذیر» شرح زندگی و خاطرات شهید «حسن زفاک» را به چاپ رسانده‌ام.

همچنین کتاب‌های دیگری همچون: «اطلس تصویری دفاع مقدس و رزمندگان و شهدای اردکان» شامل تصاویر ناب و سوژه‌ای شهدا و رزمندگان شهرستان اردکان، «حدیث ماندگار» شرح زندگانی و خاطرات طلبه شهید «حسین فتاحیان»، «انتظار وصال» شرح زندگی و خاطرات طلبه و جهادگر شهید «محمد پایدار»، «حماسه‌سازان صادق» شرح زندگی و خاطرات شهدای طلبه شهرستان اردکان، «عروج سرداران» شرح زندگی و خاطرات سرداران شهید شهرستان اردکان، «اردکان و دفاع مقدس» نقش مردم شهرستان اردکان در دفاع مقدس، «مشق خون» شرح زندگی دانش‌آموزان شهید شهرستان اردکان، «دانشگاه عشق» شرح زندگی دانشجویان شهید شهرستان اردکان، «جان برکفان» شرح زندگی پاسداران شهید شهرستان اردکان، «با صابران» روایت‌گر خاطرات همسران و فرزندان شهید شهرستان اردکان، «رویا‌های صادقانه» خواب‌های خانواده شهدا در مورد فرزند شهیدشان، «خون نوشته‌ها» وصیت‌نامه‌های شهدای اردکان و «سنگ نوشته‌ها» مطالب حک‌شده بر روی سنگ قبور شهدا در ایام دفاع مقدس، با یاری خدا و همکاری مسئولان، ان‌شاءالله بزودی منتشر خواهند شد.

نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم‌های زندگی به فراموشی سپرده شوند

دفاع‌پرس: آیا موزه‌ای در اردکان برای نمایش آثار جنگ و رزمندگان وجود دارد؟

بله، گنجينه ايثار و شهادت يادگاری ماندنی از دوران دفاع مقدس است كه به‌همت جمعی از جوانان علاقمند اردكانی و با پشتيبانی مسئولين اين شهرستان راه‌اندازی شده است.

این گنجینه که با نام موزه شهدا در اردکان نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۱ با همت عده‌ای از جوانان و رزمندگان به‌ منظور حفظ آثار و زنده نگهداشتن یاد شهدای این شهر برپا شده است که شامل وسایل شخصی و همچنین برخی اشیا و ابزارآلات جنگی است.

دفاع‌پرس: به نظر شما نقش رسانه در دفاع مقدس چیست؟

رسانه‌ها همان‌گونه که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ايران در تمامی عرصه‌های نظام نقش مهمی برعهده داشته و دارند، در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیز مسئولیت مهمی بر گردن داشته و به‌عنوان زبان گویای انتقال این فرهنگ محسوب می‌شوند و بايد همچنان با‌صلابت، در انتقال فرهنگ شهادت و دفاع مقدس به نسل جوان تلاش كنند؛ چراکه نهادينه شدن فرهنگ ايثار و شهادت بين جوانان از اهميت ويژه‌ای برخوردار است.

رسانه‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در دفاع مقدس ایفا کردند

رسانه‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در دفاع مقدس ایفا کردند و بخش بسیار مهمی از دفاع مقدس به رسانه‌ها گره خورده است؛ چراکه بدون رسانه امکان انتقال اخبار، حوادث و اتفاقات به جامعه وجود ندارد. رسانه‌ها با انتقال اخبار و اطلاعات پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه‌ها، نقش بسیار مهمی در ایجاد شادی و انگیزه مردم داشتند؛ به‌عنوان مثال، انتشار خبر پیروزی رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر موجب شادی و سرور در سراسر کشور شد.

امروز نیز با توجه به ترفند و توطئه‌های دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، رسانه‌ها همچنان باید خنثی‌کننده این‌گونه اقدامات باشند؛ چراکه دشمنی دشمنان نظام از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند و رسانه‌ها باید با هوشیاری هرچه بیشتر با پررنگ‌تر کردن نقش خود به‌عنوان بازیگران اصلی با این دشمنان مقابله کنند.

دفاع‌پرس: چه درخواستی از مسئولان دارید؟

خط و راه امام خمینی (ره) و نایب برحقش رهبر معظم انقلاب اسلامی و خون شهدا را زنده نگهداشته و پاس بدارند و قدر مردم مظلوم و شهیدپرور ایران اسلامی را دانسته و نگذارند پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ وخم‌های زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار