لاریجانی در کنگره همفکری آینده‌سازان انقلاب اسلامی:

به دنبال امپراطوری‌سازی نیستیم/ باید وحدت را بین مسلمانان رواج دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در منطقه جریان‌های تندرو نفهمی شیطنت‌هایی دارند، اما ما باید با روشنگری، وحدت را بین مسلمانان رواج دهیم، و از فعالیت‌های این جریانات عصبانی نشویم.
کد خبر: ۴۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ - 22April 2015

به دنبال امپراطوری‌سازی نیستیم/ باید وحدت را بین مسلمانان رواج دهیم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در اولین کنگره ملی همفکری آیندهسازان انقلاب اسلامی اظهار داشت: نکتهٔ مهم حکومت کردن احساس مسئولیت نسبت به آینده کشور است. اما این آدابی مثل سایر فرایض دینی دارد که باید رعایت شود.

وی افزود: احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور وظیفه است اما اگر آداب آن را رعایت نکنیم ممکن است مضراتی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از این آداب را مطلع بودن از شرایط مختلف در زمینههای مسائل داخلی، منطقهای و بینالمللی دانست و گفت: دانشآموزان باید شناخت کافی نسبت به مسائل داخلی، منطقهای و بینالمللی داشته و نسبت به آن بصیر باشند.

لاریجانی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که برخی به دنبال وارونه جلوه دادن حقایق در صحنه بینالمللی هستند بیان داشت: بهعنوان مثال در درگیری یمن رسانههای عربستان و برخی کشورهای منطقه حقیقت را وارونه جلوه دادهاند به نحوی که دیروز اعلام کردند ما به اهدافمان دست یافتیم و به دنبال اجرای مرحله دوم یعنی مرحله امید بخشیدن به مردم یمن هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رسانهها عنوان میکردند ایران در یمن دخالت میکند، ولی نتوانستند حتی یک سند که نشان دهد ایران در یمن دخالت دارد ارائه دهند؛ درحالی که عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا حملات خود را علیه مردم یمن آغاز کرد و وقتی دیدند نتیجهای ندارد حملات خود را متوقف ساختند و حتی بر اساس همین حرفها شورای امنیت از حمله سعودیها حمایت کرد. باز این سؤال مطرح میشود که آیا این حمایت، برای سازمان ملل فضاحت نیست؟

وی با یادآوری این مطلب که خیلی از حقایق را در این دنیا وارونه جلوه میدهند عنوان کرد: شرایط امروز ایران، شرایط حساس و مهمی است که باعث شده پیشرفتهایی به دست بیاوریم، هرچند نقایصی هم داریم.

لاریجانی بیان داشت: یکی از پیشرفتها این بود که نیروهای مستعد احساس مسئولیت داشتند که نمونه بارز آن را در هشتسال دفاع مقدس شاهد بودیم. در واقع طی هشت سال دفاع مقدس این جریان توفندهٔ جوانان در قالب بسیج سرنوشت جنگ را تغییر داد که شهید فهمیده نمونهای از این جریان بالندهٔ فکری است.

لاریجانی با اشاره به اینکه بعد از جنگ حضور جوانان در کارهای کشور مانند توان هستهای نمود یافت، گفت: قشری که سرافرازی در دستیابی به دانش صلح آمیز هستهای را برای کشورمان بهوجود آورد، جوانان بودند. پس یکی از دستاوردهای مهم کشور ما همین جوانان هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه امروز پای میز مذاکره برگشتهاند به دلیل این است که دیدند تحریمها اثر ندارد و این مطلبی است که در لابهلای سخنان برخی مسئولان آمریکا دیده میشود و بنابر عقیدهٔ این افراد باید از تحریمها عبور کرده و طراحیهای دیگری را برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران طراحی کنند و این به دلیل تسلط جوانان کشومان در حوزههای مختلف فناوری است.

وی افزود: نکتهٔ دیگر، بخشهایی از اقتصاد کشور است. ما بعد از انقلاب دچار کمبود بودیم، اکنون با وجود همه تحریمها صادرات قابل قبولی داریم. البته باید صادرات غیرنفتی توسعه یابد تا به درآمدهای نفتی کمتر اتکا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشورمان وابستگی حجم زیادی از بودجه کشور به درآمدهای نفتی است، بیان داشت: اقتصاد باید روی پای خود بایستد و نفت از درون خود باید زایندگی اقتصادی به وجود آورد. اما اکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور در بخش عمرانی و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش بودجه جاری کشور اختصاص یافته است. به همین دلیل وقتی نوسانات قیمت نفت بهوجود میآید بر هزینههای کشور تأثیر میگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: عدهای در منطقه به واسطهٔ بهانهگیریهای بچهگانه سخن از دخالت ایران میزنند در حالی که ما هیچگاه به دنبال دخالت نبودیم، اما چون معتقدیم باید در برابر استکبار جهانی و صهیونیستها ایستاد این فکر گیرایی ایجاد میکند، درحالی که ما توپ و تانک به هیچ کشوری نمیفرستیم و تنها این فکر است که درحال گسترش است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چندسالی است شیطنتهای بزرگ که توسط برخی جریانهای معاند انقلاب اسلامی در منطقه دنبال میشود، به دنبال مواد محترقهٔ سیاسی که همان جریانهای تروریستی است، هستند. اقدامات تروریستی که انرژی مسلمانان را مستهلک میکند و این همان خواستهٔ صهیونیستهاست.

وی افزود: کشورهای اسلامی به جای اینکه به حرکتی بالنده تبدیل شوند به جان هم افتادهاند که در این رهگذر گاهی بحث شیعه و سنی، فارس و عرب و گاهی نیز با دخالت نظامی، با یکدیگر نزاع میکنند که همه اینها باعث شد در منطقه رکود ایجاد شود و فرصت خوبی برای نفس کشیدن رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

لاریجانی در بخش دیگری سخنان خود اظهار داشت: در درون جریان تندروی منطقه، نفهمی و شیطنت وجود دارد اما ما باید با روشنگری وحدت مسلمانان را ترویج دهیم و عصبانی نشویم.

وی یادآور شد: برخیها برای ایجاد ایرانهراسی نفوذ ایران در کشورها را عنوان میکنند و براساس آن صحبت از ایجاد امپراتوری توسط ایران میکنند درحالیکه ما به دنبال امپراتوری سازی نیستیم و دورهٔ اینگونه کارها گذشته است و فکر آن فکری عقب افتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع هستهای نیز عنوان کرد: کشورهای استکباری در موضوع هستهای میگویند ایران چون فریبکاری میکند، نمیتوان به آن اعتماد کرد در حالی که کارنامهٔ این کشورها مانند فرانسه، آلمان و آمریکا که تکنولوژی ساخت نیروگاه اتمی و غنیسازی اورانیوم را پیش از انقلاب قرار بود به ایران بدهند، پر از فریبکاری است.

لاریجانی ادامه داد: این کشورها در مذاکرات هستهای در ابتدا صحبت از مذاکره برای رفع اختلافات میگفتند، ولی بعد در پایان مذاکرات سخن از تعطیلی فعالیتهای هستهای کشورمان میزدند. در واقع یک روز پشت میز مذاکره بودند و روز دیگر علیه مردم کشور ما توطئه میکردند.

وی در خصوص مذاکرات اخیر نیز با اشاره به اینکه با دقت موارد اخیر را بررسی و تمام سناریوها را دنبال میکنیم عنوان کرد: تصمیم کنگره آمریکا بر نوع مذاکرات تأثیر میگذارد چراکه ما شرایط مختلف را مورد توجه قرار میدهیم و همچنان حرف قبلی خود را تکرار میکنیم که همان حرف رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن تولید سلاح هستهای است.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: طرفهای مذاکرهکنندهٔ ما در مسائل هستهای قسمتی از این مطالب را میفهمند اما در مذاکرات پیچشهایی وجود دارد که مذاکرهکنندگان کشورمان باید به آن توجه کنند.
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها