۲۰ نکته کلیدی که سارقان را در نوروز ناکام می‌گذارد

با شروع تعطیلات نوروز و آغاز سفر‌های نوروزی، سارقان از این فرصت دو هفته‌ای استفاده می‌کنند تا افکار خود را عملی کنند؛ بنابراین توجه به هشدار‌های پیشگیرانه پلیس در این ایام ضروری است و موجب ناکامی سارقان خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 18March 2021

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: با نزدیک شدن به ایام نوروز قطعاً یکی از دغدغه‌های مردم پیشگیری از سرقت منزلشان است؛ چراکه آمار سرقت منزل در ایام نوروز که بیشتر مردم به مسافرت می‌روند، به مراتب بالاتر از روز‌های عادی بوده است و لذا سارقان از فرصت دو هفته‌ای تعطیلات نوروز برای سرقت استفاده می‌کنند. در این شرایط مسافرت زمانی به یادماندنی و دلنشین خواهد شد که قبل از آغاز سفر به نکات ایمنی و پیشگیرانه توجه داشته باشیم.

البته نیروی انتظامی در سال‌های اخیر همواره با طرح‌های مقتدرانه‌ای که در آستانه نوروز و در طول تعطیلات برگزار کرده است، توانسته آمار سرقت در کشور به‌ویژه در کلانشهر‌ها را کاهش دهد؛ یکی از این طرح‌ها، طرح «ابوذر» بود که در سال گذشته با هدف پیشگیری از سرقت برگزار شد. در قالب این طرح، ۱۳ هزار گشت موتوری و خودرویی در شهر‌های مختلف مشغول حفاظت از منازل، خودرو‌ها و مغازه‌های مردم بودند. نتیجه اجرای این طرح در سال گذشته این شد که کشفیات سرقت در نوروز ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با رشد ۲۲ درصدی همراه بود و از طرفی دستگیری سارقان نیز حدود ۱۹ درصد رشد داشت. در کنار این طرح، نیروی انتظامی سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار را در تعطیلات تحت نظر داشت و حتی به برخی از آن‌ها اجازه مرخصی نداد تا به‌نوعی از وقوع سرقت جلوگیری کند.

بنابراین نیروی انتظامی که در طول چهار دهه گذشته همواره برای تأمین امنیت مردم و حفاظت از اموال مردم ازجان‌گذشتگی کرده است، در مقوله مبارزه با پدیده شوم سرقت، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، اما از سوی دیگر، شهروندان نیز باید توجه داشته باشند که دو عامل انگیزه سارقان و زمینه‌سازی بستر مناسب برای وقوع یک سرقت باید دست به دست هم دهند تا یک سرقت انجام شود.

از بین بردن انگیزه مجرمان که به عهده شهروندان نیست و قطعاً نهاد‌های انتظامی و قضائی باید در این زمینه فعال باشند که الحق والانصاف این اقدام انجام شده است و دلیل این مدعا نیز کاهش وقوع سرقت در کشور است. اما شهروندان باید توجه داشته باشند که می‌توانند با توجه به هشدار‌های پلیسی، حداقل از فراهم شدن بستر برای وقوع یک سرقت جلوگیری کنند و از آنجا که سرقت در ایام نوروز بیشتر مورد اقبال و پسند سارقان است، طبیعی به نظر می‌رسد که توجه به این هشدار‌ها در این ایام ضروری است.

در ادامه به ۲۰ هشداری که بار‌ها از سوی پلیس پیشگیری نیز در این زمینه اعلام شده است، اشاره می‌کنیم.

۱- تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری کنید.
۲- با نصب چشمی روی در ورودی از غافلگیر شدن خود و اعضای خانواده ممانعت کنید.
۳- پیش از شناسایی کامل از ورود افرادی که به‌عنوان مامور ادارات مختلف و... به منزل‌تان مراجعه می‌کنند، ممانعت کنید.
۴- هنگام خروج از منزل نسبت به اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های متوقف شده در نزدیک منزل خود بی‌تفاوت نباشید و در صورت مشاهده موارد مشکوک شماره و سایر مشخصات آن‌ها را یادداشت کرده و به مرکز فورت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهید.
۵- نخستین نکته در زمینه پیشگیری از سرقت این است که هنگام ساخت و ساز همان‌قدر که به زیبایی ساختمان اهمیت می‌دهید، به استحکام ایمنی آن نیز توجه کنید.
۶- زمانی که خانه را ترک می‌کنید از بسته بودن همه راه‌های ورودی اعم از در‌ها و پنجره‌ها اطمینان حاصل کنید.
۷- اگر تمایل دارید که پنجره‌ها را باز بگذارید، حتماً برای آن‌ها حفاظ در نظر بگیرید.
۸- باور کنید که رعایت نکاتی بسیار ساده و بدیهی می‌تواند در پیشگیری از سرقت اموال‌مان به ما کمک کنند و تبهکاران را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام بگذارد.
۹- روی دیوار حیاط منزل خود حفاظ مقاوم نصب کنید. حفاظ را طوری تعبیه کنید که اگر تیر چراغ‌برق، علمک گاز، درخت یا ماشینی در کنار آن قرار داشت، سارقان نتوانند از آن‌ها برای ورود به ساختمان استفاده کنند.
۱۰- هنگام اسباب‌کشی و انجام کار‌های ساختمانی که به باز ماندن در منجر می‌شود، مراقب تردد افراد ناشناس باشید.
۱۱- از باز کردن در برای افرادی که با سایر واحد‌ها کار دارند، خودداری کنید.
۱۲- اگر در پارکینگ منزل به صورت کنترلی باز و بسته می‌شود، پس از خروج منتظر بمانید تا کاملاً بسته شود.
۱۳- همه با هم از منزل خارج نشوید، خروج همزمان ساکنان و چندقفله کردن در‌ها توجه سارقان را جلب می‌کند.
۱۴- در صورت امکان از چراغ‌های دارای حسگر که با حرکت افراد روشن می‌شوند، استفاده کنید.
۱۵- اگر می‌خواهید به مسافرت بروید یا مجبورید چند روزی خانه را خالی بگذارید، وسایل برقی منزل خود از جمله سیستم‌های روشنایی و نیز وسایل صوتی و تصویری را به سیستم‌های دارای زمان‌بندی مجهز کنید. این سیستم‌ها با توجه به زمانی که روی آن‌ها تنظیم کرده‌اید در طول شبانه‌روز وسایل برقی شما را به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌کنند.
۱۶- از بستن پرده‌ها بپرهیزید؛ زیرا این کار در طول ساعات روز غیرطبیعی به نظر می‌رسد و نشانه این است که شما در منزل نیستید.
۱۷- دوربین‌های حفاظتی در هر قسمتی از منزل نصب کنید و آن را به رایانه شخصی خود متصل کنید و حتی زمانی که در منزل نیستید فضای داخلی و محوطه بیرونی را کنترل کنید.
۱۸- همسایه‌های امین می‌توانند زمانی که شما در منزل نیستید، مراقب اوضاع باشند. با این حال مراقب باشید که افراد ناشناس و غیرمطمئن را از برنامه سفر خود مطلع نکنید.
۱۹- بهتر است خط تلفن منزل خود را به شماره تلفن همراه‌تان انتقال دهید تا در صورت تماس دیگران با تلفن منزل‌تان آن را پاسخ داده و هرگونه سوء‌ظنی را نسبت به حضور نداشتن‌تان خنثی کنید.
۲۰- و در نهایت اگر وارد خانه شده و متوجه سرقت شدید، بدون اینکه به چیزی دست بزنید، فوراً با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرید.

بنابراین همه ما می‌توانیم با رعایت نکاتی که ذکر شد، زمینه بروز یک سرقت را از بین ببریم و معمولاً سهل‌انگاری و توجه نکردن به هشدار‌های پلیسی یکی از عواملی است که سارقان روی آن حساب ویژه‌ای کرده‌اند و ما می‌توانیم با رعایت این نکات، سارقان را ناکام گذاشته و با خیال راحت منزل را ترک کنیم؛ البته این نکات فقط مختص به زمانی که می‌خواهیم به مسافرت برویم نیست، بلکه ما همواره باید به نکات پیشگیرانه توجه کنیم تا دچار خسارت نشویم.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار