کارگردان سینما در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فیلم دفاع مقدس راهبرد و متولی مشخصی ندارد

هادی حاجتمند با بیان اینکه در حال حاضر مشغول تهیه و تدارک سریالی پیرامون شهدای غواص خراسانی در عملیات‌های کربلای چهار و پنج است، گفت: معتقدم علاوه بر نبود راهبرد و استراتژی برای ساخت یک اثر در زمینه دفاع مقدس؛ این موضوع در کشور متولی مشخصی ندارد.
کد خبر: ۴۳۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ - 26January 2021

«هادی حاجتمند» کارگردان فیلم سینمایی اشنوگل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌‌پرس در مشهد، با اشاره به اینکه انجام فعالیت سینمایی و یا تلویزیونی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیازمند یک شعور، فهم و استراتژی در مدیران مرتبط و فرهنگی است اظهار داشت: متأسفانه این مولفه‌ها هنوز در همه مدیران مربوطه بوجود نیامده است یعنی اگر فیلم یا اثری مرتبط با شهیدان یا جانبازان ساخته شود کار آنها کار فقط تحسین کردن است و خود برنامه‌ای در این زمینه ندارند تا آن را دنبال کنند. به نظر من اگر کار درستی در این عرصه انجام می‌شود این کار، تصادفی است نه کاری که دارای پشتوانه عظیم فکری باشد.

حاجتمند در ادامه با اشاره به آثار هنری ساخته شده درباره جنگ سوریه با داعش توسط فیلمسازان آمریکایی گفت: در قصه سوریه که حول محور ماجرای داعش است؛ آمریکایی‌ها شروع به ساخت آثاری در این زمینه کرده‌اند مثل «موصل» و سریال «سرزمین بی‌طرف». برای نمونه در فیلم موصل؛ در گام نخست به مخاطب این طور القا می‌شود که در آزادسازی موصل فقط نیروهای عراقی بودند که این منطقه را آزاد کرده‌اند و نیروهای ایرانی حاضر در آنجا فقط از چنین فرصتی به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: در گام بعدی و در سریال سرزمین بی‌طرف، کارگردان این پیام را منتقل می‌کند که در مبارزه با داعش؛ دختران کُرد به اسارت رفته به دست داعش، توسط جریان‌های مقاومت کُرد سوری آزاد می‌شوند و در این زمینه آمریکا و کشورهای اروپایی به آنها کمک کرده‌اند. در این اثر به مخاطب القا می‌شود که همه آنچه که در مقابل آنها ایستاده دین اسلام؛ و جمهوری اسلامی ایران حامی داعش است.

کارگردان فیلم سینمایی مدیترانه در تکمیل صحبت‌های خود عنوان کرد: با یک نگاه اجمالی به این دو اثر ساخته شده می‌توان فهمید که طرف مقابل ایران، یعنی آمریکایی‌ها، در آثار خود در ابتدا امثال سپهبد شهید سلیمانی را به عنوان یک ابرتروریست در منطقه غرب آسیا معرفی نمی‌کنند بلکه محتوای مورد نظر آنها گام به گام به مخاطب این طور منتقل می‌شود که اولاً ایران در سوریه و عراق اصلاً حضور نظامی نداشته است، ثانیاً ما ناجی مردم آن مناطق هستیم و شهید سلیمانی هم یک تروریست است. این مطلب حکایت از همان استراتژی یا راهبردی دارد که در آغاز اشاره کردم که متأسفانه این نوع نگاه در بدنه مدیریتی فرهنگ کشور، حاکم نیست.

حاجتمند با بیان اینکه در حال حاضر مشغول تهیه و تدارک سریالی پیرامون شهدای غواص خراسانی در عملیات‌های کربلای چهار و پنج است، افزود: نمی‌دانم که آیا مدیران فرهنگی کشور به این نتیجه می‌رسند که چنین کارهایی دارای اولویت هست یا خیر؟ اما معتقدم علاوه بر نبود راهبرد و استراتژی برای ساخت یک اثر در زمینه دفاع مقدس؛ این موضوع در کشور متولی مشخصی هم ندارد و برای اینکه کاری در این عرصه صورت بگیرد باید با برخی از افراد و سازمان‌ها همسفره شد تا بتوانیم کاری را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار