شورجه در گفت‌وگو با دفاع پرس-2:

پرده نقره‌ای باید 8 سال عزت، پایداری و سلحشوری ملت ایران را نشان دهد/ خبری از مدیریت جهادی در جشنواره فیلم فجر نیست

کارگردان فیلم "33 روز" گفت: مقام معظم رهبری، مقوله فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را تبیین کردند ولی متاسفانه در جامعه بزرگ سینما و تلویزیون خبری از تحقق این دغدغه‌ها و خواسته‌ها نیست و به تبع آن در جشنواره فیلم فجر هم دچار نوعی عقب‌ماندگی در حوزه‌های مقاومت و دفاع مقدس شده ایم.
کد خبر: ۴۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲ - 06April 2015

پرده نقره‌ای باید 8 سال عزت، پایداری و سلحشوری ملت ایران را نشان دهد/ خبری از مدیریت جهادی در جشنواره فیلم فجر نیست

جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان با سابقه حوزه مقاومت و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی دفاع پرس، در پاسخ به این سوال که آیا متولیان عرصه فرهنگ و هنر به ویژه فیلمسازان و سینماگران توانستهاند در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر عزم ملی و مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ گام بردارند یا خیر، گفت: رهبر معظم انقلاب بسیار مدبرانه و هوشمندانه، فرهنگ را با عزم ملی و مدیریت جهادی تبیین کردند؛ زیرا این مقوله پیچیده و با اهمیت به یک عزم ملی و برخورد جهادی در مدیریت نیاز دارد. البته بعدها حضرت آقا تأکید کردند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت اسلامی نیز باید جهادی عمل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم تولید اثر در حوزه دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت اسلامی در جشنواره فیلم فجر این پیام را داشت که تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و اهتمام به سینمای دفاع مقدس و مقاومت اسلامی دچار نوعی بیتوجهی و غفلت شده است.

شورجه با بیان اینکه متاسفانه پیام مقام معظم رهبری توسط متولیان سینما، تلویزیون، تئاتر و موسیقی محقق نشده است، اظهار داشت: نسبت به اهمیتی که موضوعات انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی دارد، آثار معدودی به اندازه انگشتان دست و بدون جذابیت و برجستگی خاصی به منصه ظهور رسیده اند.

کارگردان فیلم "33 روز" با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسئولین در اعمال سیاستها، مدیریت، اتخاذ تصمیمات و برنامهریزیهای خود به فرمایشات مقام معظم رهبری تأسی شایسته و بایسته نمیکنند، افزود: این غفلتها تا جایی ادامه پیدا میکند که برخی از فیلمسازان اعلام میکنند که اگر ما نمیتوانیم در حوزه دفاع مقدس اثری خلق کنیم، به دلیل مشکلات مالی و عدم تمایل تهیهکنندگان به ساخت این نوع فیلمهای پرهزینه است لذا به این دلیل است که دچار عقبماندگی و روزمرگی میشویم.

شورجه با بیان اینکه ما در راستای نمایش 8 سال عزت، افتخار، پایداری و سلحشوری یک ملت "کم کاری" کردهایم، خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری در بُعد کلان اعلام میکنند که دفاع مقدس نیاز به 50 سال کار دارد، نشانگر این است که تاکنون در نمایش ابعاد و زوایای جنگ تحمیلی 8 ساله به عنوان نماد عزت، شرف، پایداری، مقاومت و سلحشوری یک ملت، نوعی کملطفی، کمکاری و غفلت آگاهانه و در برخی موارد  ناآگاهانه صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضوع تخصیص بودجه برای سینمای حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: درست است که برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت اسلامی ردیف بودجهای مشخص میشود اما واقعاً معضل و مشکلی که وجود دارد این است که مجلس و برخی نهادهای دولتی به مجامع فرهنگی اعتماد ندارند که بودجه مربوطه را در اختیار آنها بگذارند.

کارگردان فیلم "خلبان" گفت: سپاه پاسداران و سازمان بسیج بیش از نهادهای دیگر قابل اعتماد هستند و در این حوزهها بسیار همکاری میکنند و هزینهها و امکانات بسیار مناسبی برای ساخت یک اثر دفاع مقدسی در اختیار اهالی حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افتخار میکنیم که دوستان انقلابی و دغدغهمند سپاه و بسیج اجازه نمی دهند که توسعه فرهنگ غنی دفاع مقدس مهجور باقی بماند، حتی در عرصه آموزش نیروهای جوان انقلابی نیز با بینش و نگاه مقام معظم رهبری همسویی ایجاد میکنند و تاکنون نیز چندین اثر شاخص به سینما و رسانه ملی عرضه کردهاند.

گفتگو از : "مجتبی برزگر"

برای مشاهده و مطالعه قسمت اول مصاحبه "دفاع پرس" با جمال شورجه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها