دور شدن کودکان و نوجوانان از هویت ایرانی اسلامی نتیجه کارتون های غربی است

داور جشنواره فیلم کودک گفت: تلویزیون ما به علت نداشتن برنامه، خالی بودن آنتن و نداشتن تولید کارتون ها، فیلم هایی را به روی آنتن می برد که ساخته شده فرهنگ غرب است و تا زمانی که یک نظام تولیدی قانونمند و طراحی قوی برای کودک و نوجوان در زمینه فیلم وجود نداشته باشد، نتیجه آن را باید در سمت و سو گرفتن کودکان و نوجوانان باید دید.
کد خبر: ۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴ - 08October 2013

دور شدن کودکان و نوجوانان از هویت ایرانی اسلامی نتیجه کارتون های غربی است

خبرگزاری دفاع مقدس: خشونت یکی از شاخصه های اصلی آثار سینمایی و تلویزیونی غالب بر فضای رسانه ای جهان امروز است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رسانهها مهم ترین عامل ترویج و آموزش خشونت نزد کودکان و نوجوانان هستند. کودکان و نوجوانان در برخورد با تصاویری که از قاب تلویزیون پخش می شوند، اغلب فراموش می کنند، آنچه که می بینند تنها یک فیلم و اتفاقات ان به دور از واقعیت است.

باید به این مساله توجه ویژه کرد که کودکان و نوجوانان امروز در سنی هستند که آثار سینمایی و بازی های رایانه ای در شکل گیری شخصیت آنها تاثیر بسزایی دارد.

سیروس حسن پور داور جشنواره کودک، با اشاره به ضعیف بودن فیلم سازی کودک در ایران، گفت: علت آن را باید در برنامه ریزی مسئولین جست وجو کرد. در این یکی دو دهه اخیر، علی رغم ادعای مسئولین مبنی بر ساخت آثار خوب، به هیچ عنوان کارها ایده آل نبوده اند.

وی ادامه داد: نه تنها  مهندسی طراحی در سطح کلان برای نسل کودک و نوجوان اتفاقی نیافتاده است، بلکه کارها کمرنگ تر هم شده اند و حتی رو به فراموشی هم است.

حسن پور با بیان اینکه غرب در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است، افزود:  ما در هیچ زمینه ای تکلیفمان مشخص نیست در حالی که غرب کاملاً حرفه ای و جدی به قضیه توجه می کند که پیامد آن یک سری دانشهای مختلف است. غرب برای تک تک شخصیت های کارتونی خود طرح و برنامه دارد و علاوه بر آن  حتی روی اکران آن نیز برنامه ریزی مدونی دارد.

این داور جشنواره کودک ضمن اشاره به اینکه تلویزیون ما به علت نداشتن برنامه، خالی بودن آنتن و نداشتن تولید کارتون ها، فیلم هایی را به روی آنتن می برد که ساخته شده فرهنگ غرب است، اذعان داشت: تا زمانی که یک نظام تولیدی قانونمند و طراحی قوی برای کودک و نوجوان در زمینه فیلم وجود نداشته باشد، نتیجه آن را باید در سمت و سو گرفتن کودکان و نوجوانان باید دید.

وی تصریح کرد: باید به تاثیرات فعالیتهایی که در زمینه فرهنگی در تولید فیلم، کانون پرورش فکری کودکان، نمایش فیلم در دهه های گذشته انجام شده است، توجه کرد.امروزه ما میبینیم که هر کدام از این ها در یک جزیره جداگانه فعالیت می کنند.

حسن پور در پایان با اشاره به فعالیت هایی در زمینه انیمیشن دفاع مقدس، گفت: در زمینه انیمیشن و در زمنیه دفاع مقدس اتفاقات خوبی در این چند ساله افتاده است. کیفیت این فیلم ها بد نیست، اما نباید به همین حد اکتفا کرد. باید آنها را هم از لحاظ موضوعی و هم کیفی حمایت کرد، این در حالی است که در زمینه سینمای زنده هیچ اتفاقی نیافتاده است.

نظر شما
پربیننده ها