دفاع پرس از آخرین تحولات یمن گزارش می‌دهد/

راهپیمایی گسترده مردم یمن در چهارمین سالروز انقلاب/ناکامی شورای همکاری در صدور قطعنامه علیه انصارالله

ناکامی شورای همکاری در صدور قطعنامه علیه انصارالله، بررسی مداخله نظامی ریاض و قاهره در یمن، راهپیمایی گسترده مردم یمن در چهارمین سالروز انقلاب از مهم‌ترین تحولات یک هفته گذشته یمن است.
کد خبر: ۴۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲ - 14February 2015

راهپیمایی گسترده مردم یمن در چهارمین سالروز انقلاب/ناکامی شورای همکاری در صدور قطعنامه علیه انصارالله

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، ناکامی شورای همکاری در صدور قطعنامه علیه انصارالله، بررسی مداخله نظامی ریاض و قاهره در یمن، توافق بین گروههای سیاسی یمن بر سر تشکیل کمیته قانون گذاری، راهپیمایی گسترده مردم یمن در چهارمین سالروز انقلاب، فشار غرب به مردم یمن با بستن سفارتخانه ها، تاثیر ناآرامی سیاسی این کشور بر قابلیتهای ارتش آمریکا، تجهیز سلفیهای مأرب یمن توسط عربستان، هشدار رهبر جنبش انصار الله به عربستان و تشکیل اتاق عملیات مشترک در وزارت دفاع برای نظارت بر ماموریتهای امنیتی از مهمترین تحولات یک هفته گذشته یمن است.

.. ناکامی شورای همکاری در صدور قطعنامه علیه انصارالله:  نشست شورای امنیت سازمان ملل ویژه رسیدگی به مسائل یمن پنجشنبه شب برگزار و بدون دستیابی به توافقی میان اعضای این شورا به کار خود پایان داد. شورای همکاری خلیج فارس طرح پیش نویس قطعنامه ای علیه جنبش انصار الله در یمن را در دستور کار خود داشت اما این طرح پیشنهادی با مخالفت روسیه روبرو شد. روسیه همچنین با صدور بیانیه ای در نشست شورای امنیت سازمان ملل که در آن جنبش انصارالله به عنوان عامل تحولات اخیر در یمن شمرده شده بود، مخالفت کرد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در طرح پیش نویس قطعنامه خود، جنبش انصارالله به عنوان عامل شکست فرآیند سیاسی در یمن دانسته بودند.

.. بررسی مداخله نظامی ریاض و قاهره در یمن: خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشته است «در حالیکه دیپلماتهای و کارکنان کشورهای غربی، عصر چهارشنبه گذشته 22 بهمن از یمن فرار کردهاند، نگرانیها نسبت به ناآرامیهای فزاینده در این کشور فقیر افزایش یافته است و کشور عربستان سعودی مردان قبایل وفادار به خود را از طریق مرزهای جنوبی این کشور که شمار زیادی از عناصر مسلح وابسته شاخه محلی «القاعده» دشمن سرسخت حوثیها مستقر هستند، تجهیز میکند و مصر نیز در صورت لزوم، یگانی نظامی را (جهت مداخله در یمن) تجهیز میکند.»

.. توافق بین گروههای سیاسی یمن بر سر تشکیل کمیته قانون گذاری: برخی از منابع در گفتگو با شبکه خبری المیادین از حصول توافق مهم بین نمایندگان نیروهای سیاسی یمن بر سر تشکیل کمیته قانون گذاری به جای پارلمان و مجلس شورای منحل شده خبر دادند. با تداوم بنبست سیاسی در یمن که در پی استعفای رئیسجمهور و نخستوزیر کشور شکل گرفته است، جنبش انصارالله، با صدور«بیانیه قانون اساسی»، پارلمان را منحل و یک شورای ریاستی را برای دوره انتقالی تشکیل داد. مذاکرات بین نیروهای سیاسی یمن برای برون رفت از بحران از روز دوشنبه 20 بهمن با نظارت جمال بن عمر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد از سر گرفته شده است.

.. راهپیمایی گسترده مردم یمن در چهارمین سالروز انقلاب:
شبکه العالم، مردم یمن از مناطق مختلف این کشور خود را برای شرکت در راهپیمایی به شهر صنعا رساندند و با سردادن شعار بر ادامه راه خود تا تحقق خواسته هایشان تاکید کردند. این راهپیمایی به طور مشخص در میدان التغییر و دو خیابان الستین و السبعین در حمایت از انقلاب و تایید اعلامیه قانون اساسی یمن برگزار شد.

.. فشار غرب به مردم یمن با بستن سفارتخانه ها:
جنبش انصارالله یمن بسته شدن سفارتخانه های کشورهای غربی در این کشور را اقدامی برای فشار بر انقلابیون و شکستن اراده مردم یمن توصیف کرد. بعد از صدور بیانیه قانون اساسی یمن در صنعاء، این کشور شاهد تحولات گستردهای بوده است، با توجه به این تحولات وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیهای از شهروندان این کشور خواست به دلیل وخامت اوضاع امنیتی هر چه سریعتر خاک یمن را ترک کنند.از  طرفی دیگر بریتانیا کارکنان دیپلماتیک خود را صبح روز چهارشنبه از یمن خارج کرده و سفارت خود را به دلیل آنچه وخامت اوضاع امنیتی در چند روز اخیر خوانده، تعطیل کرده است. پایگاه خبری بی بی سی عربی نیز گزارش داد که دولت فرانسه تصمیم گرفت سفارت خود را در شهر صنعاء پایتخت یمن تا اطلاع ثانوی تعطیل کند. در پی ادامه تعطیلی سفارتهای اروپایی در یمن ایتالیا هم سفارت خود را به دلایل امنیتی در صنعا پایتخت یمن تعطیل کرد.


.. تاثیر ناآرامی سیاسی یمن بر قابلیتهای ارتش آمریکا: طبق گزارش رویترز، پنتاگون ضمن اشاره به این مساله که ناآرامیهای سیاسی یمن بر تواناییهای ارتش آمریکا در مقابله با تروریسم تاثیر داشته، افزود: وزارت دفاع آمریکا هنوز به آموزش نیروهای یمنی ادامه میدهد و میتواند عملیات خود علیه شبه نظامیان القاعده را در داخل خاک یمن اجرا کند. جان کربی سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری، تاکید کرد که هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد که بی ثباتی سیاسی در یمن، تاثیر منفی بر تواناییهای ما برای مقابله با تروریسم داشته است. در حالی که من اینجا ایستادهام، به برخی مأموریتهای آموزشی در یمن ادامه میدهیم. ما هنوز این توانایی را داریم که در صورت نیاز حتی به صورت یکجانبه، عملیات مقابله با تروریسم را در داخل خاک یمن انجام دهیم.


.. تجهیز سلفیهای مأرب یمن توسط عربستان: بر اساس گزارش منابع خبری یمن، در حالی که مردم یمن تلاش دارند تا با اقدامات جدید به مرحله تازه ای از تاریخ سیاسی خود وارد شوند عربستان در حال تجهیز سلفیهای استان نفت خیز مأرب به سلاح های جدید است. منابع نظامی تایید کردند که گارد مرزی عربستان با همکاری برخی از سران نظامی یمنی مقادیر زیادی اسلحه را به یمن وارد کرده است. این سلاحها شامل تفنگهای کلاشینکف و موشکهای دوش پرتاب سام 7 است. گروههای تکفیری با حمایت مستقیم عربستان تلاش دارند تا «امارت القاعده» را در استان مأرب تأسیس کنند.


.. هشدار رهبر جنبش انصار الله به عربستان:
عبدالملک الحوثی در سخنانی به مناسبت اعلام بیانیه قانون اساسی  بیان کرد که اعلام بیانیه قانون اساسی، مسیر اداره مرحله انتقالی را به سمت مشارکت تصحیح کرد. وی پشت پرده استعفای عبدربه منصور هادی اینگونه توصیف کرد که  که آنها می خواستند تمام نهادها را تعطیل کنند تا از این طریق اهداف خود را محقق سازند. رهبر جنبش انصارالله به عربستان هشدار داد که اگر القاعده در یمن موفق شود و آن را به پایگاه خود تبدیل کند، شک نکنید که علیه شما هم اقدام خواهد کرد و از آن به عنوان مکانی برای هدف قرار دادن و تهدید عربستان و دیگر کشورهای عربی استفاده خواهد کرد. الحوثی تاکید کرد که بازی با اقتصاد کشور و با معیشت ملت، خط قرمز است و ما هرگز اجازه چنین اقداماتی را نخواهیم داد. این انقلاب، انقلاب همه مردم چه شمال و چه جنوب، انقلاب تعز و صعده و صنعا، انقلاب همه مردم یمن است و این انقلاب می خواهد که ملت یمن، یکپارچه و متحد باشد و در کرامت و استقلال و عزت و زندگی کند، انقلاب بیانگر این ملت مقاوم است که قویتر از همه توطئه هاست، ملتی که دارای ارزشهای اخلاقی و انسانی و اسلامی و اصالت است.


.. اتاق عملیات مشترک در وزارت دفاع برای نظارت بر ماموریتهای امنیتی:
خبرگزاری رسمی یمن به نقل از الصبیحی اعلام کرد:«نیروهای مسلح شجاع یمن وظیفه ملی و میهنی خود را برا اساس اختیاراتی که قانون اساسی به آنها واگزار کرده است، انجام میدهند و از اصول و ارزشهای ملی که نیروهای قهرمان ما از زمان انقلاب یمن در 26 سپتامبر و 14 اکتبر به ثمر نشاندند، حمایت میکنند.» وی همچنین افزود: روزهای آینده شاهد استقرار تعداد زیادی نیروی امنیتی در شهرداری پایتخت و برخی استانها خواهیم بود و این اقدام با  هماهنگی یگانهای نیروهای مسلح و امنیتی و نیز کمیته های مردمی صورت گرفته و به همین منظور اتاق عملیات مشترک در وزارت دفاع تشکیل میشود تا بر هر گونه ماموریت امنیتی و نظامی نظارت داشته و آن را مورد پیگیری قرار دهد.
 

انتهای پیام/ف

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار