دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت راهبردی سوریه برای جمهوری اسلامی ایران

ایران و سوریه در غرب آسیا دارای منافع مشترکی هستند که شروع رابطه این دو کشور نیز از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.
کد خبر: ۳۹۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۸ - 17May 2020

تحلیلی بر اهمیت راهبردی کشور سوریه برای جمهوری اسلامی ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جمهوری اسلامی ایران همواره در پی ارتباط نزدیک و سازنده دوجانبه و چندجانبه با کشور‌های مختلف است و حتی یکی از اهداف مهم در رویکرد سیاست خارجی خود را تعامل سازنده با قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تعریف کرده است؛ در این رویکرد مهم کشور سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است و دلیل این امر نیز قرار گرفتن این کشور در محور مقاومت اسلامی است.

این مبحث که چرا در کشور سوریه اساسا مسئله‌ای تحت عنوان بحران شکل گرفت، عوامل متعددی دارد که از آن‌ها می‌توان به مشکلات اقتصادی، شکاف‌های طایفه‌ای و قومیتی، رشد اسلام‌گرایی افراطی و مداخله خارجی اشاره کرد.

کشور سوریه دارای اقوام متعددی از جمله کُرد، ترک، عرب و ارمنی است و نیز مذاهب رایج در سوریه هم اهل سنت، مسیحی و علوی هستند؛ این تنوع قومیتی و مذهبی نه‌تنها در کشور سوریه بلکه در هر کشور می‌تواند یکی از عوامل فزاینده در راستای تنش و بحران باشد.

کشور سوریه از طرفی محل جذب اندیشه‌های اسلام رادیکال نیز شده است که در بررسی عوامل آن می‌توان به مواردی همچون تنفر شدید مردم سوریه از ایالات متحده آمریکا به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی، حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله آمریکا به کشور‌های خاورمیانه اشاره کرد.

رخداد این حوادث باعث محبوبیت هرچه بیشتر اسلام بنیادگرایانه در این کشور شد؛ اما از منظر اقتصاد هم نیز نباید غافل شد، از آنجا که کشور سوریه یک کشور ضعیف است، سازمان ملل متحدد در راستای بهبود این امر اصلاحاتی را در این کشور آغاز کرد.

سوریه از منظر راهبردی و ژئوپلیتیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و این اهمیت از آنجا سرچشمه می‌گیرد که نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است.

ایران و سوریه در غرب آسیا دارای منافع مشترکی هستند که شروع رابطه این دو کشور نیز از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.

کشور سوریه برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت راهبردی بسیار زیادی است و این اهمیت، دلایل متفاوتی از جمله موارد زیر را شامل می‌شود:

۱- سوریه پس از انقلاب اسلامی ایران نزدیک‌ترین متحد در کشور‌های عربی با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

۲- با وجود نظام‌های سیاسی متفاوت و هممگونی ناسونالیسم عربی با کشور عراق در زمان جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرد.

۳- همکاری‌های مشترک این دو کشور در زمینه ایجاد و تقویت محور مقاومت.

۴- مواضع مشترک با جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهونیستی.

۵- موقعیت ویژه این کشور در انتقال نفت و گاز ایران به اروپا.

در نهایت جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند منطقه‌ای از آغاز شکل‌گیری بحران در سوریه همواره تلاش کرده تا با حساسیت ویژه، موضعی کاملا متفاوت از دیگر بازیگران نوظهور منطقه‌ای در پیش گرفته و حمایت از نظام سیاسی سوریه را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در سیاست خارجی پیگیری کند.

گزارش از پرهام پوررمضان

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار