یادداشت/

رزمایش‌های کمک مومنانه؛ وامدار سیره‌ نبوی و شیوه‌ علوی

هدف از رزمایش کمک مومنانه، کمک کردن به مومنان روزه‌دار کم‌بضاعت و افراد نیازمند است. این‌گونه پویش‌های داوطلبانه و رزمایش‌های خیرخواهانه و خداپسندانه، وامدار سیره‌ نبوی، شیوه‌ علوی و حُسن حَسنی هستند؛ آن هم در شرایط سخت کنونی که احتمال ابتلا به بیماری بالاست.
کد خبر: ۳۹۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 06May 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ در قرآن و احادیث جهت کمک و توجه به نیازمندان به ویژه ایتام مستمند سفارشات موکدی شده است و در آیات متعددی از قرآن مجید درباره انفاق و صدقه و زکات توصیه شده است. در هیچ کجا از کلام الله مجید نامی از نماز برده نشده مگر آن که در کنارش نامی هم از زکات و صدقه برده شده باشد که خود نشان از اهمیت حق الله در کنار حق الناس است؛ چه رسد به حقوق ایتام نیازمند. آیه‌ی دویست و بیستم سوره‌ی بقره‌ می‌فرماید: یسالونک عن الیتامی قل اصلاح لهم خیر و ان تخالطونهم فاخوانکم.

این آیه‌ی شریفه به این نکته‌ی مهم اشاره دارد که ایتام مانند خواهر و برادران ما هستند و حتی اگر زندگی خودمان را با آنها به اشتراک بگذاریم برای خود ما بهتر است. آیه‌ی صد و پنجاه و دوم سوره‌ی انعام نیز به مسائل حقوقی و مادی ایتام اشاره‌ی مستقیم دارد و می‌فرماید به اموال ایتام نزدیک نشوید مگر به شیوه‌ای نیکو و زمانی که یتیم به سن بلوغ رسیده باشد: و لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی هی احسن.

حضرت علی علیه السلام که همواره پدری دلسوز برای ایتام بودند درباره‌ی کمک به ایتام و در نظر گرفتن حقوق‌شان می‌فرمایند: مرد یا زن مومنی که دستی بر سر یتیمی می‌کشد به اندازه‌ی هر تار موی سر یتیمی که لمس می‌کند خداوند ثوابی برایش در نظر می‌گیرد: ما مِن مُؤمِنٍ و َلا مُؤمِنَةٍ يَضَعُ يَدَهُ عَلى رَسِ يَتيمٍ تَرَحُّما لَهُ إِلاّ كَتَبَ اللّه لَهُ بِكُلِّ شَعرَةٍ مَرَّت يَدُهُ عَلَيها حَسَنَةً.

پیامبر خوبی‌ها حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) درباره ی کمک به ایتام روایات بی‌شماری دارند از آن جمله است که فرمودند: هر کس یتیمی را سرپرستی کند تا حدی که بی نیاز گردد خداوند بهشت را بر وی واجب می‌سازد و هر کس مال یتیمی را بخورد از آتش دوزخ در امان نخواهد بود: مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّةَ كَمَا أَوْجَبَ لِأَكْلِ مَالِ الْيَتِيمِ النَّارَ.

در اهمیت کمک به نیازمندان و مستمندان و به ویژه ایتام نیازمند کم حدیث و روایت از معصومین سلام الله علیهم اجمعین و آیه از قرآن کریم مبین نیست. اگر بخواهیم آیاتی که درباره‌ی اکرام حقوق ایتام ذکر شده جمع آوری کنیم، در این مقال نمی‌گنجد.

در روایات آمده است سبط اکبر رسول خدا (ص) سه بار تمامی اموالشان را در راه رضای حق تعالی انفاق کردند و از همین رو به ایشان مجتبی می گفتند.

امسال دهه‌ی اکرام ایتام که با سالروز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام آغاز می‌شود، در شهر الله رنگ و بوی دیگری دارد. با توجه به این که هنوز در برخی از مناطق سیل زده در کشور، خانواده‌ها درگیر بازسازی خانه‌ها هستند و هنوز پویش‌های کمک رسانی به این خانواده ها ادامه دارد، و نیز ضمن در نظر داشتن رزمایش هایی که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور پا گرفته است، به ویژه رزمایش کمک مومنانه که هدفش کمک به مومنان کم بضاعت روزه دار  و افراد نیازمند دراین ماه عزیز است، باید اذعان داشت این گونه از پویش ها و رزمایش های خیرخواهانه و خداپسندانه، وامدار سیره‌ی نبوی، شیوه‌ی علوی و حُسن حَسنی هستند.

باید از تمام رزم‌آوران پویش کمک مومنانه و دیگر پویش‌های مشابه در کشور که این چنین سیره‌ی علوی را به خصوص در قبال ایتام نیازمند زنده نگهداشته اند کمال قدردانی را داشت آن هم در شرایط سخت کنونی که احتمال ابتلا به بیماری بالاست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار