دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خباثت کرونایی صهیونیست‌ها/ زنگ خطر برای آوارگان فلسطینی به صدا درآمد

در روز‌هایی که آوارگان فلسطینی وضعیت خطرناک و فاجعه‌باری را برای مقابله با ویروس کرونا تجربه می‌کنند، صهیونیست‌ها خباثت خود را به بالاترین حد ممکن رسانده‌اند.
کد خبر: ۳۹۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲ - 14April 2020

خباثت کرونایی صهیونیست‌ها/ زنگ خطر برای آوارگان فلسطینی به صدا درآمدگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: انتشار ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» از ماه دسامبر ۲۰۱۹ (آذر ۹۸) در شهر ووهان چین آغاز شد و به‌تدریج تمام کشور‌های جهان با این ویروس درگیر شدند؛ نکته بسیار مهم در انتشار ویروس کرونا، این است که سالمندان و اشخاصی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، راحت‌تر مبتلا می‌شوند و می‌توان گفت که زنگ خطر برایشان به صدا در آمده است.

اما در کنار این اشخاص (سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند)، افرادی هم هستند که به‌دلایلی از جمله سبک زندگی و کمبود تجهیزات درمانی و بهداشتی، به این ویروس مبتلا می‌شوند؛ آوارگان فلسطینی از جمله این افراد هستند.

تقریبا نیمی از فلسطینیان یعنی شش میلیون نفر آواره هستند؛ «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس چند روز قبل، همزمان با روز بهداشت جهانی با اشاره به اینکه نوار غزه (۶۰ درصد ساکنان در نوار غزه در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند) از امکانات و تجهیزات لازم پزشکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست، هشدار داد که وضعیت آوارگان فلسطینی برای مقابله با ویروس کرونا نامناسب است.

همچنین وزارت بهداشت نوار غزه با هشدار نسبت به کمبود کیت‌های شناسایی ویروس کرونا، اعلام کرد که ۴۰ درصد دارو‌های بیمارستان‌های این منطقه تمام شده است.

این وخامت اوضاع برای فلسطینیان فقط در نوار غزه یا کرانه باختری نیست بلکه وضعیت آوارگان فلسطینی در کشور‌هایی نظیر اردن، سوریه و لبنان نیز خطرناک است و می‌تواند تلفات بسیاری به‌جای گذارد.

در کرانه باختری نیز وضعیت همچون نوار غزه است؛ طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده نزدیک به ۳۰ درصد از ساکنان کرانه باختری را آوارگان فلسطینی تشکیل می‌دهند که در اردوگاه‌های جنین، الدهیشه، الامعری، قلندیا، العروب، طولکرم و شعفاط زندگی می‌کنند.

فقدان ابتدایی‌ترین امکانات زندگی و امکانات پزشکی و بهداشتی، تحریم و محاصره، فشرده و متراکم بودن مکان‌های استقرار آوارگان، تداوم جنگ‌ها و درگیری‌ها از جمله دلایلی هستند که می‌توانند فاجعه‌ای تاریخی را برای آوارگان فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری یا اردوگاه‌های سوریه، لبنان و اردن رقم بزنند.

روزنامه فلسطینی «قدس» می‌نویسد: درحال حاضر بسیاری از کشور‌ها قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را پیاده‌سازی می‌کنند، اما سوال اینجاست که در اردوگاه‌های درهم‌تنیده آوارگان فلسطینی که در آن‌ها صد‌ها هزار نفر زندگی می‌کنند، آیا آوارگان از چنین امکانی برخوردار هستند؟

روزنامه «قدس» آورده است: فاصله‌گذاری اجتماعی برای در امان ماندن از خطرات و پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا یک گزینه رفاهی است که آوارگان فلسطینی از آن محروم هستند؛ واقعیت این است که ویروس کرونا شرایط زندگی برای آوارگان فلسطینی را بیش از گذشته سخت کرده است و به یک بار اضافه بر دوش آن‌ها تبدیل شده است؛ شرایط ناامیدکننده امروز اردوگاه‌های فلسطینی، احتمال شیوع ویروس کرونا در آن‌ها را بیش از پیش افزایش داده است.

خباثت کرونایی صهیونیست‌ها

اما نکته مهم این است که در کنار این کمبود‌ها و مشکلات، رژیم صهیونیستی با خباثت دیرینه خود، تمام تلاشش برای آلوده ساختن فلسطینیان و آوارگان ساکن کرانه باختری به ویروس کرونا را به کار بسته است؛ «محمد اشتیه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد برخی از نظامیان اسرائیلی به‌صورت عامدانه در حال پخش ویروس کرونا بر روی دستگیره‌های خودرو در کرانه باختری هستند.

کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در کمک‌رسانی به فلسطینیان در سایه شیوع کرونا از دیگر خباثت‌های صهیونیست‌ها است؛ «کمال الشحره» مدیرکل بخش مراقبت‌های اولیه وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها مانع از کمک‌رسانی به فلسطینیان مبتلا به کرونا می‌شوند، می‌گوید: طرف اسرائیلی حتی به وزارت بهداشت فلسطین اجازه نمی‌دهد که به نمونه‌گیری در شهر قدس بپردازد؛ در واقع، تل‌آویو به وزارت بهداشت فلسطین اجازه هیچ اقدامی را در قدس به‌منظور مهار کرونا، نمی‌دهد.

این خباثت صهیونیست‌ها، ممکن است به کشته شدن صد‌ها یا حتی هزاران فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری یا حتی اردن، سوریه و لبنان بیانجامد و باعث سیاه‌تر شدن پرونده جنایات رژیم صهیونیستی شود.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار