بخش نخست- مدیر مسئول انتشارات عماد فردا در گفت‌و گو با دفاع پرس:

"عماد فردا" میدانی برای نویسندگان جوان است/ در مقوله دفاع مقدس، نباید به دنبال مخاطب خاص باشیم

موسسه عماد، یکی از مراکز تخصصی مشاوره، توزیع و نشر کتب و محصولات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس و جبهه فکری انقلاب اسلامی است. این مرکز از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از موسسات شناخته شده و معتبر در این زمینه شناخته می‏‌شود.
کد خبر: ۳۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۱ - 18January 2015

سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس - مهدیس میرزایی: موسسه عماد، یکی از مراکز تخصصی مشاوره، توزیع و نشر کتب و محصولات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس و جبهه فکری انقلاب اسلامی است. این مرکز از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از موسسات شناخته شده و معتبر در این زمینه شناخته میشود.

عماد با برگزاری و شرکت در نمایشگاههای بین المللی کتاب تهران، نمایشگاههای استانی و مناطق عملیاتی دفاع مقدس و ایجاد بیش از سی نمایندگی و عامل پخش در شهرستانها در سالهای اخیر تمام توان خود را برای ترویج این فرهنگ غنی بکار گرفته است.

بر همین اساس به سراغ فخرالدین پزشکی، مدیر مسئول این انتشارات رفته و تاریخچه عماد را هر چند کوتاه مرور میکنیم.

**طلایه داران آفاق، مجموعهای خودجوش

مجموعه عماد فردا کار خود را از سال 85 آغاز کرده است. من نیز در سال 89 وارد این مجموعه شده و حدود دو سال است که مدیریت آن را بر عهده دارم.

عماد فردا زیر مجموعه موسسهای مادر به نام "طلایه داران نور آفاق" است. مجموعهای که در حوزههای مختلفی مثل اردویی، فیلم سازی، کتاب و ... فعالیت می کند.

در ابتدا، فرهنگیها و طلبههایی که در حوزه فرهنگی احساس نیاز کردند، به صورت کاملاً خودجوش مجموعهای را با عنوان "طلایه داران آفاق" تشکیل دادند که در نهایت موسساتی از دل آن بیرون آمد که عماد فردا نمونهای از آنها است. پس از گذشت مدتی تصمیم بر این شد که این مجموعه از موسسه مادر مستقل فعالیت کند.

موسسه عمادفردا از سال 85 کار خود را آغاز کرد و با بحث توزیع کتاب در مناطق جنوب، غرب کشور و با برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی وارد عرصه شد.

ما تقریباً هر ساله این کار انجام میدهیم. سال گذشته نیز در منطقه خوزستان و در پادگان دز نمایشگاه برپا کردیم. در واقع میتوان گفت با شروع راهیان نور، کار ما نیز شروع میشود. البته به مناسبتهای مختلف نمایشگاههای مختلفی نیز برپا میشود.

از طرفی با سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز همکاری داریم. بحث تجهیز کتابخانههای تخصصی دفاع مقدس بسیج دانشجویی هم در دستور کار قرار گرفته است.

علاوه بر این در حوزه توزیع کتاب، اولین و بزرگترین مجموعهی شناخته شدهای که کار میکرد، موسسه عماد بود.

**ورود به بحث محتوایی و تولید اثر

پس از آن، مجموعه تصمیم گرفت در بحث محتوا نیز ورود پیدا کرده و به تولید آثار دست بزند. اولین مجموعهای که در عماد به چاپ رسید مجموعه ده جلدی "قصههای کربلا" بود.

البته قبل از اینکه عماد به سمت نشر آثار گام بردارد، آثار مجموعه را در نشر "کتاب یوسف" به چاپ میرساند که این کار تحت نظارت سردبیری انجام و آثار وارد چرخه تولید میشد.

با ورود به عرصه چاپ، به صورت تخصصی در زمینه دفاع مقدس کار کردیم. همچنین جسته و گریخته کارهایی را در جبهه فرهنگی انقلاب، اخلاق و عرفان اسلامی هم ورود پیدا کردیم. اما این بدین معنا نبود که از جریان تخصصی که برای خودمان تعریف کرده بودیم خارج شده باشیم.

نمونهای که میتوانم برای شما در این زمینه ارائه کنم، کتابی با عنوان "نامههای آسمانی" در زمینه مذهبی و مناسک مربوط به آن بود که به صورت مشترک با موسسه کودک شهید چمران انجام دادیم.

یکی از معروف ترین نویسندهها و کارهایی که عماد با آن شناخته شد، حمید داوود آبادی و کتاب "از معراج برگشتگان" بود.

علی اکبر بقایی و کتاب های "شاهد بیاورم" و مجموعه سه جلدی " همه جا همین جاست" نیز از دیگر نمونهای است که عماد با آن شناخته شد. پس از آن بود که نویسندههای جدید نیز به مجموعه ورود پیدا کرند.

از نمونه کارهای عماد که مورد تقدیر واقع شد باید به کتاب "زود پرستو شو بیا" اشاره کرد که به عنوان کتاب برگزیده راهی نمایشگاه کتاب فرانکفورت شد. همچنین کتاب شبهای قدر کربلای 5، اثری دیگر بود که به عنوان کتاب برگزیده دفاع مقدس انتخاب شد. "نبرد در آسمان" را نیز با طراحی جلد منحصر به فردش را هم نباید از قلم انداخت. با این کارها بود که عماد فردا در بخش خصوصی و در بخش دفاع مقدس مطرح شد.

**عماد میدانی برای نویسندگان جوان

ورود نویسندگان جدید را نیز در پیش گرفتیم و به نویسندگان جوان نیز برای نوشتن میدان دادیم. به این صورت که نویسندگان جوان در ارائه کارها با نویسندگان صاحب نام و پیشکسوت در ارتباط بوده و به نوعی میتوان گفت در حال آموزش هستند و زیر نظر آنها کار را جلو میبرند. اما تربیت نویسنده به این صورت که به برگزاری کلاس اقدام کنیم، نداریم.

در انتخاب نویسندگان نیز سعی کردیم، نویسندگانی را برگزینیم که دغدغه انقلاب و نظام را داشتند. در ادامه جهت دهی هم خود به خود انجام میشد. جز در مواردی مانند قصه کربلا که کاری سفارشی برای مجموعه بود، بیشتر نویسندگان کارها را تولید و در اختیار مجموعه قرار میدهند.

یک از کارهایی که در مدت اخیر در دستور کار عماد فردا قرار گرفت، اطلس تصویری است که شامل چندین مجموعه بوده که یکی از این مجموعهها، اطلس راهیان نور است. این مجموعه به عنوان اطلس گردشگری است، اطلاعات جامع و کاملی را پیش رو گذاشته و جذابیتهای بصری نیز دارد.

عماد به صورت تخصصی در عرصه دفاع مقدس فعالیت کرده و ناشری نوپا محسوب میشود. به دلیل کثرت کارهای که وجود دارد باید به آن حق داد تا فرصت و زمان است، به دنبال جریان سازی نیز هستیم. اما مهمتر از ایجاد جریان سازی، هدایت آن است.

در مقوله دفاع مقدس، نباید به دنبال مخاطب خاص باشیم. در غیر این صورت، ظرفیتهای حقیقی عرصهی دفاع مقدس، برای همه افراد آزاد نمیشود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار