حجت الاسلام پناهیان در جمع زائرین اربعین حسینی مطرح کرد:

آفرینندگان ۹ دی آنقدر حماسه خلق می‌کنند تا «ظهور» اتفاق بیفتد

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت امام (ره) رسماً انقلاب را ثمره روضه های اباعبدالله می دانستند گفت: وقتی روضه چنین انقلابی می آفریند، اربعین ۲۰ میلیونی چه انقلابی را در جهان خواهد آفرید. مسلما چراغ اربعین دیگر خاموش نخواهد شد و تا ظهور حضرت حجّت ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۳۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷ - 31December 2014

آفرینندگان ۹ دی آنقدر حماسه خلق می‌کنند تا «ظهور» اتفاق بیفتد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، حجّت الاسلام علیرضا پناهیان در اجتماع زائرین اربعین حسینی در شب شهادت امام حسن عسگری(ع) و همزمان با یوم الله ۹ دی گفت: بسیار به جا است مؤمنینی که با دستور و اشاره امام حسن عسگری(ع) به زیارت اربعین مشرف شدند و این حماسه تاریخی را شکل دادند، از باب تشکر از این امام مظلوم، در شب شهادتش گرد هم جمع شوند.

وی با ابراز امیدواری از فراگیر شدن این سنّت حسنه در شهرهای دیگر و همه ساله اظهار داشت: اربعینی ها وعده بگذارند که هرسال بعد از زیارت اربعین در شب شهادت امام حسن عسگری دور هم جمع شوند، هم از باب تشکر از این امام بزرگوار و هم برای مرور خاطرات این حماسه و حتّی برای برنامه ریزی اربعین سال های بعد.

این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر ضرورت سخن گفتن پیرامون حماسه ۲۰ میلیونی اربعین گفت: پس از برگزاری یک مسابقه فوتبال، همه با اشتیاق می نشینند و درباره آن سخن می گویند و تحلیل می کنند. پس لازم است در مورد حماسه ۲۰ میلیونی که بدون دخالت و توصیه هیچ نهادی حتّی نهادهای مذهبی شکل گرفته و آثاری به طور تاریخی- نه مقطعی- به جا می گذارد، سخن گفته شود.

پناهیان به تقارن برگزاری این مراسم با سالگشت یوم الله ۹ دی اشاره کرد و گفت: پدیدآورندگان حماسه ۹ دی، حماسه اربعین امسال را آفریدند و با یک اشاره مقام معظم رهبری چهار الی پنج برابر جمعیت سال گذشته به کربلا رفتند و اگر ظرفیت و امکانات اجازه می داد ده تا بیست برابر شرکت می کردند.

وی تصریح کرد: کسانی که ۹ دی را آفریدند، آنقدر حماسه خواهند آفرید که منجر به ظهور آقا امام زمان(عج) خواهد شد.

وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) رسماً انقلاب را ثمره روضه های اباعبدالله می دانستند گفت: وقتی روضه چنین انقلابی می آفریند، اربعین ۲۰ میلیونی چه انقلابی را در جهان خواهد آفرید. مسلما چراغ اربعین دیگر خاموش نخواهد شد و تا ظهور حضرت حجّت ادامه خواهد داشت.

وی حماسه اربعین را رخدادی معنادار توصیف کرد و گفت: امام حسن عسگری(ع) به عنوان آخرین امام حاضر، یک قرارگاه و میعادگاه برای مؤمنین تعیین می کنند و دوران غیبت آغاز می شود. اکنون این میعادگاه دارد خودش را نشان می دهند. اینکه چرا امام حسن عسگری(ع) باید این کار را انجام دهند و چرا سایر ائمه بر این میعادگاه تأکید نمی کنند خیلی معنا دار است، انگار این میعادگاه را اختصاص می دهند به دوران غیبت. گویی قرار است از این میعادگاه کاری بر آید و انگار زیارت این مکان و در این زمان هدفی را دنبال می کند. شاهد بنده بر این مدعا، خودجوش بودن این حماسه است.

حجّت الاسلام پناهیان ادامه داد: تمام زمین های طول مسیر نجف تا کربلا خریداری شده و به سختی می توان یک متر زمین با قیمت مناسب خریداری کرد. این زمین ها را برای چه خریده اند، آیا می خواهند کاسبی راه بیاندازند. این ها را خریده اند تا در اربعین مالشان را در اخیار زائران پیاده امام حسین(ع) قرار دهند.

وی به دیدار خود با یکی از علما در نجف اشاره کرد و گفت: او سالها همراه با مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی بوده و می گفت سالی ۳ الی ۴ دفعه با ایشان پیاده به کربلا می رفتیم.

وی افزود:  از این شخص پرسیدم آیا علمای نجف به مردم توصیه کرده اند که این پیاده روی اربعین را شکل دهند، گفت اصلا چنین چیزی نبوده، آنها خودشان گاهی از من می پرسیدند چه اتفاقی افتاده که مردم اینگونه استقبال نشان می دهند.

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، اشتیاق مردم به پیاده روی اربعین را یک علامت دانست و گفت: دلیل بنده، فرمایش حضرت امام(ره) است. ایشان در دوران دفاع مقدّس می فرمودند دلهای جوانان ما متحول و شهادت طلب شده و این از علامت های ظهور است. اینکه دل متحول بشود بدون اینکه کسی با آن کاری انجام داده باشد و بدون هیچ سرمایه گذاری و تبلیغات ویژه، خیلی معنا دارد.

وی با بیان اینکه حماسه ۹ دی نیز از این جنس بود تأکید کرد: هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تبلیغات فلان نهاد باعث شد تا مردم این حماسه را شکل بدهند.

وی با بیان اینکه واقعا نمی شود به سادگی از کنار پیاده روی اربعین عبور کرد و این، مقدمه حماسه های بزرگتر خواهد بود، به یکی از آثار برکات آن اشاره کرد و گفت: یکی از علمای نجف میگفت در بعضی از مناطق به دلیل تهدیدات شدید تکفیری ها، تصمیم داشتند حتّی موکب هم دایر نکنند، امّا وقتی حضور فوج فوج ایرانیان را دیدند اشک شوق می ریختند و موکب ها را پرشورتر از سال قبل برقرار کردند و به زائران ایرانی می گفتند چگونه با این همه تهدید، حضورتان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: احترام مردم ایران نزد ملّت عراق بسیار بالا رفت؛ هرچند  هیچ کس هم به این خاطر به زیارت نرفته و همه به عشق امام حسین (ع) قدم در این مسیر گذاشتند. مگر می شود خون اباعبدالله و هرچه مرتبط با ایشان است برکت عظیم نداشته باشد. بیاییم خودمان را برای امام حسین وقف کنیم؛ یا اباعبدالله آیا شما اداره موقوفاتی دارید که ما خودمان را وقف تو بکنیم.

پناهیان مسئولین را مورد خطاب قرار داد و گفت: حالا که این برکات و آثار با عظمت دیده شده و از طرف دیگر، مردم نیازمند این نور هستند و حقشان است که این نور را در جان خود قرار دهند، چرا نباید مسیری ایجاد کنندکه ده میلیون نفر زائر بتوانند شرکت کنند. کسانی که امسال و سالهای قبل به پیاده روی اربعین رفتند، سال های بعد نمی توانند صرفنظر کنند. این قرارگاهی است که برای ما تعیین شده، ما باید هرسال برویم حضورمان را اعلام کنیم، ما دیگر نمی توانیم نرویم.

این مبلغ دینی با بیان اینکه اگر ما به اربعین اهمیت بدهیم به برکات زیادی می رسیم، از مسئولینی که به برگزاری مراسم اربعین کمک کرده بودند قدردانی کرد و گفت: نیروی انتظامی در مرزها واقعا همت به خرج داد. شهرداری تهران و سایر نهادهایی که کمک کردند، خود را بیمه امام حسین(ع) کردند. همچنین برخی از ائمه محترم جمعه مخصوصاً ائمه جمعه اهواز و حضرت آیت الله جزایری که همه در این مراسم حضور یافتند و نمازجمعه اهواز تعطیل شد، و این حرکت بسیار زیبایی بود.

وی افزود: مسئولین بدانند خیلی از مردم  قند در دلشان آب شده و می خواهند اربعین به زیارت بروند، ما نمی توانیم مردم را از این نور باعظمت محروم کنیم. امسال حدود ۲ میلیون نفر شرکت کرده اند، سال های بعد هیچ قدرتی نمی تواند جلوی اینها را بگیرد و بگوید شما نروید تا نوبت به دیگران هم برسد. اینها برای دیگران نیز تعریف کرده اند و آثار برکت این پیاده روی را نشان داده اند پس بسیاری دیگر که تاکنون نتوانسته اند بروند، دارند برای سال بعد نقشه می کشند. باید از مدت ها قبل در این خصوص یک فکر اساسی بشود.

پناهیان ادامه داد:  مطمئناً مسئولین برای سال آینده برنامه ریزی لازم را خواهند داشت و اگر تعداد شرکت کنندگان سال بعد نیز مثل امسال پنج برابر بشود، حداقل ۱۰ میلیون نفر در این پیاده روی شرکت خواهد کرد و اینها به پذیرایی و امکانات نیاز خواهند داشت.

وی به یکی از بیانات امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمود ائمه علیهم السلام از روز اول نقشه داشتند؛ اینکه ثواب اشک بر اباعبدالله را انقدر با عظمت اعلام کرده اند، حاکی از یک نقشه است، انگار با این کار اتفاقی می خواهند رقم بزنند و اثر بزرگی در حیات اجتماعی بشر خواهد گذاشت و ما امروز این آثار را داریم می بینیم. تا ۲۰ میلیون عاشق دور حرم امام حسین جمع نمی شدند، کسی امام حسین را نمی

وی پیاده روی اربعین را اقدام فرهنگی بسیار مهمّ وکم هزینه ای عنوان کرد و گفت:  جدا از رابطه عاطفی، اربعین موجب عزت اسلام عزت اهلبیت شده و دیگر نباید این جمعیت کم شود؛ موضوع حیثیتی شده و هرگز نباید رونق پرچم اربعین که اینچنین برافراشته شده، کم بشود؛ همه شما در این باره مسئول هستید.

حجّت الاسلام پناهیان حدیث امام حسن عسگری که زیارت اربعین را از علائم مؤمن برشمرده اند مورد اشاره قرار داد و گفت: امام حسن عسگری در این حدیث شریف، زیارت اربعین را در کنار اعمال یومیه ای چون انگشتر به دست کردن، سر بر تربت گذاشتن، نماز نافله و گفتن بسم الله با صدای بلند مطرح می کنند و می فرمایند این ۵ مورد از علامت های مؤمن است. یعنی اینها سبک زندگی مؤمن هستند بنابراین زیارت اربعین باید تبدیلبه سبک زندگی مؤمنین بشود.

وی یک روایت امام صادق(ع) را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان از فردی پرسیدند من شنیده ام که هستند برخی دوستان ما که چهار سال سپری شده و به زیارت امام حسین(ع) نرفته اند. آن شخص گفته بود خیلی ها هستند که چهار سال است به یارت نرفته اند و امام صادق(ع) به این مضمون فرمودند این ها جواب پیغمبر خدا را چه می دهند.

وی با اشاره به اهمیّت اصل پیاده روی در سیره اهلبیت علیهم السلام گفت: امام حسن مجتبی(ع) ۲۰ بار، امام حسین(ع) ۲۵ بار و امام سجاد(ع) ۲۰ بار پیاده به زیارت خانه خدا رفتند.

وی درخصوص پیاده روی در سیره علمای پیشین گفت: آیت الله میرزاحسین نوری در بین علما به عنوان احیاگر پیاده روی کربلا مشهور است. ایشان به دلیل استفاده از غذای مسموم در مسیر پیاده روی، جانش را از دست داد و درواقع جان خودش را در راه پیاده روی اربعین داد.

پناهیان در تأکید اهمیّت زیارت امام حسین(ع) گفت: در روایات آمده چهارهزار مَلَک در اطراف مرقد حضرت اباعبدالله وجود دارد که همواره در حال ذکر گفتن و سوگواری هستند. هر زائری که وارد می شود، رئیس این ملائک با او مصافحه می کند و موقع رفتن نیز با او خداحافظی می کند. وقتی کسی از زائرین اباعبدالله(ع) مریض می شود، رئیس ملائکه به عیادت او می رود و هنگام مرگ نیز بالای جنازه حاضر می شود و در نماز او شرکت می کند.

گفتنی است اولین تجمع زائران پیاده روی اربعین شب گذشته(۹دی) با حضور اقشار مختلف مردم در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. در این مراسم همچنین سردار سعید قاسمی و حاج سعید حدادیان سخنرانی و نوحه سرایی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار