دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

از بالستیک‌های دوربرد تا قاتل کروز‌های متجاوز در رژه نیرو‌های مسلح

مراسم رژه ۳۱ شهریور با نمایش سامانه توپخانه‌ای «حائل»، موشک‌های بالستیک دوربرد و سامانه پدافندی «باور ۳۷۳» به پایان رسید.
کد خبر: ۳۶۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ - 22September 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در رژه ۳۱ شهریور نیرو‌های مسلح که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جوار مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد، یگان‌های نمونه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج از مقابل جایگاه  عبور کردند.

در این مراسم که بیانگر اقتدار دفاعی نیروهای مسلح در طول ۴۰ سال گذار از پیروزی انقلاب اسلامی است، آخرین دستاوردها و تجهیزات نظامی در حوزه‌های زمینی، هوایی، پدافندی، موشکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک و کنترل و فرماندهی به نمایش درآمد.

نمایش اقتدار نیروهای مسلح/ از بالستیک های دوربرد تا قاتل کروزهای متجاوز

بر اساس این گزارش، سامانه موشکی و راداری باور ۳۷۳ برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمد. این سامانه پدافندی ارتفاع بلند و کاملاً بومی، با برخورداری از تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف، قابلیت اولویت‌بندی ۶۵ هدف و همچنین توان درگیری با شش هدف را به طور همزمان دارد.

نمایش اقتدار نیروهای مسلح/ از بالستیک های دوربرد تا قاتل کروزهای متجاوز

همچنین سامانه توپخانه ای بومی «حائل» با قابلیت رهگیری و انهدام اهداف مختلف در ارتفاع پایین و متوسط برای نخستین بار در رژه امسال به نمایش درآمد. این سامانه بومی قادر است انواع اهداف پرنده و ریزپرنده‌ها را در ارتفاع کم بدون انتشار امواج راداری کشف و منهدم کند.

این سامانه بدون اینکه دیده شود، هدف را می‌بیند و برای مقابله با آن اقدام می‌کند. حائل متحرک است، به سرعت توانایی جابجایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست مثل موشک های کروز یا پهپاد های مهاجم و ریزپرنده ها طراحی شده است. این سامانه نیاز پدافند هوایی کشور در حوزه ارتفاع پست را مرتفع می‌کند.

سامانه موشکی «۱۵ خرداد» نیز از دیگر سامانه های پدافندی است که در مراسم امروز به نمایش درآمد. این سامانه قابلیت کشف اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری را دارد و همچنین می‌تواند اهداف را در برد ۴۵ کیلومتری منهدم کند.

سامانه ۱۵ خرداد از قابلیت تحرک بالا، شناسایی اهداف پنهانکار و درگیری همزمان با شش هدف برخوردار است.

نمایش اقتدار نیروهای مسلح/ از بالستیک های دوربرد تا قاتل کروزهای متجاوز

سامانه موشکی «سوم خرداد» از دیگر سامانه‌های پدافندی به نمایش درآمده در این مراسم بود. این سامانه پدافندی میان‌برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط طراحی شده و از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با چهار هدف درگیر شود.

شبکه یکپارچه پدافندی کشور در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری توانست یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی را که در حال تعرض به حریم هوایی کشورمان بود، بر فراز دریای عمان سرنگون کند. پهپاد ساقط شده از سری BAMS-D و در حقیقت همان «گلوبال هاوک» است که برای مأموریت شناسایی و گشت دریایی تجهیز شده است.

از بالستیک‌های دوربرد تا قاتل کروز‌های متجاوز در رژه نیرو‌های مسلح

همچنین در مراسم رژه امروز، بیش از ۱۰ فروند از انواع موشک‌های بالستیک قدر، عماد، سجیل، خرمشهر و قیام نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

نمایش اقتدار نیروهای مسلح/ از بالستیک های دوربرد تا قاتل کروزهای متجاوز

خودروی تاکتیکی ضد مین و ضد کمین «طوفان» (امرپ) ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز برای نخستین بار امروز در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح تهران از مقابل جایگاه عبور کرد. این خودروی تاکتیکی توسط وزارت دفاع ساخته شده است و در نقاط صفر مرزی کاربرد دارد.

از بالستیک‌های دوربرد تا قاتل کروز‌های متجاوز در رژه نیرو‌های مسلح

موشک «فکور ۹۰» نخستین موشکی هوا به هوای ایرانی است که در مراسم رژه امروز به نمایش درآمد. این موشک یک سلاح میان‌برد راداری است که برای نبرد هوایی طراحی و ساخته شده است، «فکور ۹۰» دارای بردی معادل ۱۶۰ کیلومتر و سرعتی برابر با پنج ماخ و از قابلیت هدایت هوشمند برخوردار است.

«فکور ۹۰» از سوخت جامد بهره می‌برد و مهندسی معکوس شده موشک افسانه‌ای AIM-۵۴ «فینیکس» است و از نظر شکل ظاهری شباهت‌های فراوانی به آن دارد؛ هرچند در بخش‌های گوناگون ازجمله رادوم (بخش دماغه)، محل اتصال بال‌ها و بخش خروجی پیشران موشک با تفاوت‌هایی همراه است و احتمالاً این موشک از سیستم خنک‌کننده جدیدتری نسبت به موشک فینیکس بهره می‌گیرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار