«اسما دهقان» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جنگ تحمیلی، صحنه نقش آفرینی دیگری برای زنان بوجود آورد

مسول امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان گفت: جنگ تحمیلی، پس از انقلاب اسلامی، صحنه نقش آفرینی دیگری برای زنان بوجود آورد، زنانی که با ایثار جان و مال و اولاد خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند یکی از مهمترین علل پیروزی جنگ نیز بودند.
کد خبر: ۳۶۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ - 22September 2019

جنگ تحمیلی، صحنه نقش آفرینی دیگری برای زنان بوجود آورد«اسما دهقان» مسول امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان، اظهار داشت: جنگ تحمیلی، پس از انقلاب اسلامی، صحنه نقش آفرینی دیگری برای زنان بوجود آورد، زنانی که با ایثار جان و مال و اولاد خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند یکی از مهمترین علل پیروزی جنگ نیز بودند.

دهقان افزود: زنان علاوه بر اینکه فرزندان، همسران، برادران و پدران خود را به مشارکت در دفاع مقدس تشویق می‌کردند، پس از شنیدن خبر شهادت عزیزان خود، شکیبایی و بردباری کم نظیری از خود به نمایش می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: در استان‌های مرزی و نزدیک به مناطق جنگی حضور بانوان در نقش امدادگر و رزمنده به روشنی رویت می‌شد، استان سیستان و بلوچستان با وجود کیلومترها فاصله با مناطق جنگی و درگیری‌های داخل استانی به واسطه همسایگی با کشورهای پاکستان و افعانستان یکی از استان‌های نقش آفرین در دوران دفاع مقدس بوده است.

دهقان بیان داشت: به دلایلی اعزام زنان این استان به مناطق جنگی خیلی کم بوده اما باز هم ما چند نمونه از زنان امدادگر در پشت خط مقدم را در استانمان داریم و همچنین مکتب نرجس زاهدان که یکی از اصلی‌ترین ستادهای پشتیبانی در کمک رسانی به جبهه بوده است، بانوان شیعه و سنی در استان دست در دست هم برای جمع آوری کمکهای مردمی اقدام می‌کردند و حتی مواردی از پناه دادن به خانواده‌های جنگ زده در منازل شخصی مردم زاهدان را نیز در سابقه استان شاهد هستیم.

اسما دهقان در ادامه در خصوص فداکاری‌های بانوان این استان افزود: وجود خانواده‌های چند شهیدی در استان، گواهی واضح به ایثار و از خودگذشتگی زنان و مادران سیستانی و بلوچستانی است. مادرانی که خودشان، پسرانشان را به جایی می‌فرستند که می‌دانند شاید هیچ وقت دیگر آنها را نبینند و حتی بعد از شهادت اولین پسر، اسلحه او را به پسر بعدی میدهند و یا حتی بعد از شهادت شوهر، پیشانی بند او را به پیشانی پسرش می‌بندد و او را روانه جبهه‌های حق علیه باطل می‌کند.

وی افزود: وجود کم سن و سال‌ترین شهدای دفاع مقدس از شیعه و سنی از این استان و همچنین وجود خانواده‌های چند شهیدی از جمله میرحسینی، اکبریان، برازنده، بشارتی، خدری، میرزایی، بهمنی و ... سند این ایثار و از خودگذشتگی بانوان استان است.

این مسئول عنوان داشت: هم اکنون بعد از گذشت 40 سال از انقلاب و دفاع مقدس استان سیستان و بلوچستان با تقدیم کردن شهدای مدافع حرم و وطن برای حفظ کیان و خاک جمهوری اسلامی ایران همچنان نمایانگر حضور بانوان در صحنه ایثار و شهادت است که آمار همسران شهدای دهه هفتادی و تقدیم کردن 17 شهیده در حوادث استانی به وضوح بیانگر این سخنان است.

دهقان در پایان ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: آغاز ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اوج افتخار و غیرت ایرانیان را گرامی میداریم و زنده نگه می‌داریم، یاد و نام تمامی شهیدان 8 سال غیرت و مردانگی را و از خداوند متعال برای جانبازان و یادگاران این 8 سال عاشقی سلامتی و طول عمر مسئلت داریم و همچنین یاد می‌کنیم از تمامی مادران و همسرانی که آب و آیینه و قرآن را بدرقه راه عزیزانشان کردند، چه بسا اگر زنان نبودند دفاع مقدسی نیز باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار