یک کارشناس حوزه رسانه مطرح کرد؛

دوری از اصل خبر در ذهن مخاطب کار اصلی رسانه‌های بیگانه است

علیرضا داوودی گفت: رسانه‌های بیگانه برای اینکه مخاطب به ضعف عربستان، آمریکا، کشور‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نکند، ذهن مخاطب را منحرف می‌کنند و سوژه را ایران قرار داده‌اند.
کد خبر: ۳۶۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ - 20September 2019

ایجاد خط اشغال در ذهن مخاطب برای دوری از اصل خبر کار اصلی رسانه‌های بیگانهبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، علیرضا داوودی کارشناس حوزه رسانه با اشاره به اینکه رسانه های بیگانه در هفته گذشته به سه موضوع پرداختند، اظهار داشت: دختر آبی موضوعی بود که از دو هفته قبل جریان سازی شد و بعد از مستندی که در صدا و سیما با عنوان «دروغ دختر آبی» پخش شد این رسانه ها جهت را تغییر دادند.

وی افزود: این رسانه ها در حدود ۲۴۰ میلیون پیام را در رابطه با دختر آبی ظرف یک هفته تولید کردند اما به محض اینکه هشتک دروغ دختر آبی مطرح شد، این عدد به حدود یک و نیم الی دو میلیون تقلیل پیدا کرد.

این کارشناس حوزه رسانه تاکید کرد: خوشبختانه به رغم اتفاقات میدانی که رخ داد و حرکت عجیب و غریبی که یکی از تیم‌های ورزشی ما در این هفته انجام داد، اما این رسانه‌ها نتوانستند این مسئله را از حالت موج تبدیل به جریان کنند و با شتاب دهنده‌های خودشان این موضوع را تبدیل به یک نوسان اجتماعی کنند.

داوودی حمله یمنی ها به پالایشگاه آرامکو عربستان را موضوع دومی مطرح کرد که رسانه های بیگانه به آن پرداختند و توضیح داد: وزارت دفاع عربستان نشست خبری را برگزار کرد و رسانه‌های زیادی آن را پوشش دادند. قصد آن‌ها این است که اثبات کنند مقصر اصلی این بمباران، ایران بوده است.

وی اظهار کرد: در این مدت رسانه‌های بیگانه فعال بودند تا موضوع آرامکو را به ایران متصل کنند و ایران را به عنوان یک کشور نامطلوب در منطقه و همچنین به عنوان نقطه مرکزی دعوای بین المللی معرفی کنند تا بر اساس آن اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه را راجع به یک دشمن مشترک به نتیجه برسانند.

این کارشناس حوزه رسانه به رادیو گفتگو گفت: این مسئله نشات گرفته از ضربه‌ای است که این ها در بهم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع مقاومت از خودشان بروز می‌دهند.

وی ضمن بیان اینکه این سناریوها نخ نما است، بیان کرد: مخاطبی که در معرض این سناریوها قرار می‌گیرد لزوما به نخ نما بودن آن توجه نمی‌کند. رسانه ها معتقد هستند و یا لااقل امید دارند که بتوانند ولو به اندازه یک لحظه یک عمل کاشت را در زمین مخاطب خود انجام دهند.

داوودی یادآور شد: آرامکو یکی از پیشرفته ترین پدافند را در اختیار داشته و به رغم این موضوع از بین رفته است. این رسانه ها می‌خواهند از تکنیک اختفاء استفاده کنند مبنی بر اینکه مخاطب متوجه نشود آنقدر که موضوع آتش گرفتن آرامکو برایش مهم شود، این موضوع اهمیت پیدا نکند مقاومت و گروه‌های مقاومت به نقطه‌ای رسیدند که می‌توانند عربستان را در درون خاک خودش زمین گیر کنند.

وی افزود: این رسانه‌ها برای اینکه مخاطب از این موضوع فاصله بگیرد و به ضعف عربستان، آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نکند، ذهن مخاطب را منحرف می‌کنند و سوژه را ایران قرار داده‌اند. از این تکنیک‌های نخ نما استفاده می‌کنند برای ایجاد خط اشغال در ذهن مخاطب که به اصل موضوع نپردازد و یا به آن فکر نکند.

وی مذاکرات ایران و آمریکا را موضوع حساس و مهمی برشمرد که این رسانه‌ها در دستور کار خود دارند و گفت: این رسانه بر این موضوع متمرکز شده‌اند که اساسا سطوح عالی اجرایی ایران و آمریکا، چاره‌ای جز مذاکره ندارند.

داوودی متذکر شد: باید به این موضوع توجه کنیم که اساسا رسانه‌های بیگانه به این سیاست مشترک رسیده‌اند که اگر آمریکایی ها یک عکس یادگاری با ایرانی‌ها در سازمان ملل بیندازند، این عمل برگ برنده و امتیازاتی که ایرانی‌ها در منطقه به دست آورده اند، از دست خواهند داد. به همین دلیل رسانه‌ها به شدت بر این موضوع دارند کار می کنند که ظرف ده روز آینده اثبات کنند غایت حل همه مشکلات ما حل می شود به شرط اینکه با آمریکایی‌ها دیدار صورت گیرد.

وی در خاتمه گفت: باید خیلی مراقب این همجمه تبلیغاتی بسیار سنگینی که این رسانه‌ها دارند روی آن کار می‌کنند باشیم چون تله است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها