ظریف طرح‌های دیپلماتیک و صلح‌آمیز ایران را برای آمریکا یادآوری کرد

وزیر خارجه ایران با یادآوری طرح‌های دیپلماتیک ایران برای حفاظت از امنیت منطقه از حدود 30 سال پیش تاکنون، ائتلاف به اصطلاح مسالمت‌آمیز آمریکا را زیر سوال برد.
کد خبر: ۳۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ - 20September 2019

ظریف طرح‌های دیپلماتیک و صلح‌آمیز ایران را برای آمریکا یادآوری کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) با انتقاد از تلاش‌های آمریکا، عربستان سعودی و دیگر شرکای آنها برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی به بهانه حفاظت از امنیت منطقه، تلاش‌های ایران در این زمینه را برای آنها یادآوری کرد.

ظریف در صفحه شخصی توئیتر به کنایه پرسید: «ائتلاف راهکار مسالمت‌آمیز؟» وی سپس لیستی از «طرح‌های دیپلماتیک ایران» برای حفظ امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های صلح‌آمیز را مجددا ذکر کرد.

«1985 امنیت در خلیج فارس
1997 گفت‌وگوی تمدن‌ها
2013 جهان علیه خشونت
2013 طرح صلح سوریه
2014 انجمن گفت‌وگوهای منطقه‌ای
2015 طرح صلح یمن
2017 روند [مذاکرات] آستانه
2019 معاهده هدم تجاوز منطقه‌ای»

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که در سفری منطقه‌ای به عربستان سعودی و بعد از آن امارات عربی متحده رفته، روز گذشته (پنجشنبه) مدعی شده بود کشورش همچنان به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز در منطقه و ایجاد ائتلاف است و این در حالی است که ظریف به «تهدید دنیا» و «تهدید‌های خود به جنگ در منطقه» ادامه می‌دهد.

ظریف نیز روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» به واشنگتن و ریاض در مورد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد. او در پاسخ به این سؤال که تبعات اقدام نظامی آمریکا یا عربستان سعودی علیه ایران چیست، گفت: «یک جنگ تمام‌عیار.»

در روزهای گذشته پس از عملیات ارتش و انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در مناطق «بقیق» و «خریص»، آمریکا و عربستان سعودی که در مقابله با تسلیحات یمنی‌ها ناکام مانده‌اند، ایران را عامل این ناکافی معرفی کرده‌اند. واشنگتن و ریاض مدعی هستند که ارتش یمن توان انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را نداشته است، بنابراین این ایران بوده که این عملیات را انجام داده است.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز با رد این ادعا، گفت دلیل اتهام‌زنی به ایران این است که آمریکا و عربستان باور نمی‌کنند ملت یمن با دستان خالی، به چنین توانمندی‌هایی دست یافته باشند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار