عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

غرب به چیزی جز دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب راضی نیست/ مشکل کشور دوری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس است

محمدابراهیم رضایی مشکلات کشور را ناشی از دوری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: آن چیزی که امروز دشمن از ما می‌خواهد دست کشیدن از ارزش‌های انقلاب اسلامی است، لذا با توجه به هدف غربی‌ها از مطرح کردن مسئله مذاکره با ما و پافشاری بر تحقق این موضوع، تنها راه پیروزی در برابر توطئه‌های آن‌ها، مقاومت است.
کد خبر: ۳۶۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ - 21September 2019

«محمدابراهیم رضایی» رئیس کمیته هسته‌ای و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، در خصوص هدف بزرگ دولتمردان آمریکایی مبنی بر تضعیف توان دفاعی و اقتصادی کشورمان و هم‌چنین ایجاد خلل در باورها و اعتقادات دینی و ارزشی مردم ایران و به‌ویژه نسل جوان به واسطه جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و نقش تاثیرگذاری فرهنگ و آموزه‌های دفاع مقدس و نقش راهبردی راهیان نور در خنثی‌سازی توطئه‌های غرب سخن گفت که بخش اول این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه جنگ تحمیلی در برهه‌ای از زمان که ما از نظر توان نظامی و دفاعی و هم‌چنین امکانات و تجهیزات جنگی در مضیقه بودیم، به کشورمان تحمیل شد و در حقیقت سربلندی و پیروزی در این جنگ جز با معجزه امکان‌پذیر نبود، از نظر شما رمز اصلی پیروزی در جنگ تحمیلی چه بود؟

دفاع مقدس اگرچه در بُعد ظاهری جنگی بود که به کشورمان تحمیل شد، ولی از آنجایی که ملت ما پرورش‌یافته نهضت علوی و حسینی هستند، برای عقب راندن دشمن و باطل کردن توطئه‌های بلوک شرق و غرب در حمایت از رژیم بعث عراق از نهضت عاشورایی امام حسین (ع)، الگو گرفتند؛ لذا دشمن‌ستیزی و عدم ذلت‌پذیری و جهاد در راه خدا برای آزادگی از مهم‌ترین و بارزترین مولفه‌های نهضت عاشورا است. در واقع وحدت و اتحاد مردم در دوران دفاع مقدس نقشی به شدت تاثیرگذارتر و مهم‌تر از دارا بودن تجهیزات جنگی در شکست دشمن ایفا کرد. امروزه ما شاهد هستیم که برخی از کشورها اگرچه از نظر توان دفاعی حرفی برای گفتن دارند، اما به دلیل ناهماهنگی و ضعف در وحدت میان ملت‌شان، قادر به تحقق اهدافی که برای کم کردن مشکلاتشان در دستور کار دارند، نیستند و برای ادامه حکمرانی‌شان به قدرت غرب متکی می‌شوند، اما دوران دفاع مقدس به اثبات رساند که همیشه تجهیزات جنگی و نظامی رمز موفقیت و پیروزی نیست؛ لذا مقاومت، ایستادگی و حفظ وحدت میان مردم مهم‌ترین رمز پیروزی ما در جنگ تحمیلی هشت ساله بود.

رمز پیروزی در دفاع مقدس، روحیه مقاومت و ایستادگی ملت بود

در دوران دفاع مقدس رژیم بعث عراق از حمایت‌های همه‌جانبه بلوک شرق و غرب بهره‌مند بود و اینکه آن‌ها از مدرن‌ترین تجهیزات روز جنگی استفاده می‌کردند بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه آن‌ها چرا در اکثر عملیات‌ها با شکست مواجه می‌شدند و با تمام برنامه‌ریزی‌ها و در اختیار داشتن تجهیزات جنگی مناسب، ناکام میدان بودند، عدم روحیه مقاومت و ایستادگی در نیروهایشان بود، رزمندگان ما گاهی با کم‌ترین امکانات، اما با توکل و باور قلبی به خدا با دستان خالی در مقابل دشمن بعثی به شدت ایستادگی کردند و سرانجام در جنگ تحمیلی، پیروزی و سربلندی برای ملت و کشورمان را به ارمغان آوردند؛ لذا نه‌‌تنها در دوران دفاع مقدس، بلکه در تمام برهه‌ها، مهم‌ترین رمز پیروزی امت اسلامی در مواجهه با دشمنی و کینه‌ورزی غربی‌ها مقاومت و ایستادگی است. اینکه امروز مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطین و یمن در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح، احساس ضعف نمی‌کنند و تا پیروزی نهایی بر دشمن، مصمم هستند، الهام‌گرفته از آموزه‌های دوران دفاع مقدس ملت ماست؛ چراکه نه تنها فلسطین و یمن بلکه سایر کشورهای اسلامی که همواره تحت فشار استکبار جهانی بوده‌اند، دوران هشت سال دفاع مقدس را نظاره کردند و به خوبی دریافته‌اند که رمز موفقیت و پیروزی در جنگ تحمیلی و عزت و استقلال  ملت ما چیزی جز مقاومت نیست.

غرب به چیزی جز دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب راضی نیست/ مشکل کشور دوری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس است نه مردم

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه کینه‌ورزی و دشمنی آمریکا و متحدانش با نظام و انقلاب اسلامی ما تمامی ندارد و هدفی جز نابودی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دنبال نمی‌کنند، شما تا چه اندازه آموزه‌های دوران دفاع مقدس را در باطل کردن نقشه‌های ضدایرانی آن‌ها در این برهه از زمان مهم و تاثیرگذار می‌دانید؟

در واقع آن چیزی که امروز دشمن از ما می‌خواهد دست کشیدن از ارزش‌های انقلاب اسلامی است؛ لذا با توجه به هدف غربی‌ها از مطرح کردن مسئله مذاکره با ما و پافشاری بر تحقق این موضوع، تنها راه پیروزی در برابر توطئه‌های آن‌ها، مقاومت است؛ چراکه امروز دشمنان جمهوری اسلامی به خوبی دریافته‌اند که امنیت، آسایش و اقتدار ما برگرفته از آموزه‌های دوران دفاع مقدس و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، ما باید به این باور قلبی که مذاکره راهگشای مشکلات کشور نیست، برسیم و بدانیم که تنها هدف غربی‌ها از مذاکره با ما خدشه وارد کردن به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دوران دفاع مقدس، ازخودگذشتگی و ایثار رزمندگان برای خلاصی کشور از بحران‌هایی بود که رژیم بعث عراق به پشتوانه آمریکایی‌ها برای ما ایجاد کرده بود، در دوران دفاع مقدس هیچ رزمنده‌ای به فکر منافع شخصی خود نبود، بلکه تمام رزمندگان و شهدای ما با تمام وجود به حفظ منافع ملی کشور فکر می‌کردند و در طول هشت سال جنگ تحمیلی صرفاً برای دفاع از ملت و کشور در مقابل رژیم بعث ایستادگی کردند. در دوران دفاع مقدس کسی به فکر مال و ثروت‌اندوزی و یا پست و مقام نبود، قطعا همین چشم‌‌پوشی از لذت‌های دنیوی منجر به پیروزی‌های پی‌درپی ما در اوایل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس شده بود؛ لذا اینکه امروز شاهد برخی مشکلات و نابسامانی‌ها در کشور هستیم، نشان از فاصله گرفتن برخی مسوولان از فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس است؛ علت اصلی بروز مشکلات و بحران‌های امروز ما به خصوص در زمینه اقتصادی، تحریم‌های غرب نیست، بلکه سوءمدیریت و بی‌تدبیری مسوولانی است که برای حفظ قدرت و میز ریاست همه کار می‌کنند، جز خدمت به مردم و کشور.

غرب به چیزی جز دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب راضی نیست/ مشکل کشور دوری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس است نه مردم

مسئولان به راه انقلاب و دفاع مقدس برگردند

امروز هم اگر آن دسته از مسوولان که از مسیر انقلابی و ولایی شهدا دور شده‌اند، به راه برگردند و صفات برجسته‌ای همچون ازخودگذشتگی و ایثار را از رزمندگان و شهدا بیاموزند، قطعاً مشکلات و بحران‌های کنونی که در واقع در قیاس با بحران‌های دوران جنگ تحمیلی به مراتب کمتر است، از بین خواهد رفت. اینکه می‌بینیم مردم در زمان حاضر که جنگی علیه ما صورت نگرفته با مشکلات فراوانی به خصوص در حوزه اقتصادی دست به گریبان هستند، به معنای کمرنگ شدن فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی میان مسئولان است؛ چرا که ما یقین داریم اگر مسئولان از سبک و سیره رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی الگو بگیرند و برای مردم صادقانه و خالصانه کار کنند، قطعاً بسیاری از مشکلات مردم از بین خواهد رفت.

اینکه عده‌ای بر این باورند که دفاع مقدس در همان دوران جنگ تحمیلی به نقطه پایان خود رسید و در زمان حاضر الگوگیری از سیره آن دوران کارساز نیست و یا بهتر بگوییم تاریخ مصرفش گذشته است، خیانت به خون تک‌تک شهدا و ظلم در حق خانواده‌هایی است که جگرگوشه‌هایشان را برای صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی راهی جبهه‌ها کردند؛ لذا دفاع مقدس تا زمانی‌که چشم طمع غربی‌ها به این آب و خاک است همچنان ادامه دارد. چه در دوران جنگ تحمیلی و در مقابل توپ و تانک دشمن و چه اکنون در مقابل تمام حربه‌های دشمنان، دفاع ما هم ادامه دارد و هم مقدس است. اینکه برخی می‌گویند سازش و تعامل با غرب راهگشای مشکلات کشور است کذب محض است و جز ساده‌اندیشان و بی‌خردان این ادعا را باور ندارند؛ لذا در دوران دفاع مقدس، مقاومت، وحدت و انسجام مردم تحت رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) و امروز نیز هم همان مولفه‌های مهم و ارزشمند تحت رهنمود‌ها و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) بزرگترین عامل خلاصی کشور از مشکلات است.

در برخی از عملیات‌ها رزمندگان به دلیل اینکه عقبه و پشتیبانی قوی نداشتیم، گا‌هی سه یا چهار شب حتی چیزی برای خوردن نداشتند؛ در یکی از شب‌های طاقت‌فرسا که نه غذایی برای خوردن داشتیم و نه آبی برای آشامیدن، رو به رزمندگان گفتم که شاید آذوقه‌ای به ما نرسد و ما به واسطه گرسنگی و تشنگی شهید شویم، اگر کسی طاقت ماندن ندارد می‌تواند به عقب برگردد، اما حتی یک نفر راضی به عقب‌گرد نبود. رزمندگان شب‌های متوالی گرسنه و تشنه از وجب به وجب خاک کشور دفاع می‌کردند و حتی خللی در روحیه انقلابی و جهادی آن‌ها وارد نمی‌شد. اما امروز متاسفانه با وجود اینکه سالهای زیادی از دوران دفاع مقدس ما نگذشته، روحیه انقلابی و ولایی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی در رزمندگان موج می‌زد، در برخی مسوولان کنونی ما مشاهده نمی‌شود. اینکه روحیه منفعت و جاه‌طلبی جایگزین روحیه ازخودگذشتگی و ایثار در برخی مسوولان شده، علاوه بر اینکه زیبنده انقلاب اسلامی نیست، بلکه به خودی خود چراغ سبز نشان دادن به دشمنانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس به واسطه همین روحیه جهادی و ولایی رزمندگان و شهدای ما، دچار ترس و وحشت شده بودند. امروز یکی از دلایل مهم در بروز مشکلات جاری کشور عدم اعتماد به نسل جوان و میدان ندادن به آن‌ها برای خدمت خالصانه و مخلصانه به کشور است، مسئله بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بار‌ها بر آن تاکید کرده‌اند.

غرب به چیزی جز دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب راضی نیست/ مشکل کشور دوری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس است نه مردم

برای حل مشکلات امروزی دوباره به جوانان اعتماد کنیم

در دوران هشت سال دفاع مقدس اگرچه پیر و جوان، زن و مرد در کنار هم از کشور دفاع کردند، اما مهم‌ترین مسئله‌ای که منجر به تحقق و دست‌یابی به موفقیت و پیروزی‌ها می‌شد، اراده و انگیزه جوانان در جبهه‌ها بود؛ به عنوان مثال بنده وقتی که عازم جبهه شدم ۱۸ سال بیشتر سن نداشتم و با آن سن کم مسوولیت شش کیلومتر از خط مقدم را عهده‌دار بودم. آیا نیاز ما به توانایی‌های جوانان به دوران جنگ تحمیلی و برای به میدان فرستادن آن‌ها و در واقع در زمان بحران و جنگ خلاصه می‌شد؟! امروز که خبری از توپ و ترکش نیست، آیا جوانان ما کارآیی و استعدادهای متعدد و مختلفی ندارند و چاره‌ساز مشکلات نیستند؟!

باید بپذیریم که در دوران دفاع مقدس، ما تنها با یک بحران و مشکل بزرگ و آن‌هم تهاجم دشمن بعثی به کشورمان مواجه بودیم و برای حل این بحران، همه یکپارچه به میدان آمدیم و سرانجام نیز با تمام سختی‌ها طعم شیرین پیروزی را چشیدیم، اما امروز مشکلات و آفت‌های جدی و بزرگتری پیش روی کشور و انقلاب اسلامی است که از بارزترین آن‌ها می‌توان به خوی منفعت‌طلبی، اشرافی‌گری، علاقه وصف‌نشدنی به میز و صندلی ریاست و نگاه غربگرایانه برخی مسوولان اشاره کرد.

دفاع‌پرس: وظیفه مسوولان در قبال رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس که از زندگی‌شان برای کشور گذشتند، چیست؟

امروز که با عنایات خداوند متعال و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نظام جمهورى اسلامى ایران با سرفرازى و قدرت به مسیر خود که همان مسیر تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، با استوارى پیش مى‌رود، بر تمام آحاد جامعه و به خصوص ما مسوولان واجب است که با یادآوری و پاسداشت شهادت‌طلبی‌ها و ایثار تمام کسانی که در جنگ تحمیلی از ملت و کشور دفاع کردند، رشادت‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و حماسه‌های حماسه‌سازان آن دوران را زنده نگه داریم؛ در حقیقت بیان وقایع و رخداد‌های دوران دفاع مقدس برای نسل جوان امروز و تلاش خالصانه در جهت ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های دوران هشت سال دفاع مقدس باید جزو اولویت‌های تمام مسوولان باشد؛ چراکه دشمن پس از شکست در دفاع مقدس، آرایش حمله خود را تغییر داده و به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم روی آورده است که اولین نقطه هدف حمله‌کنندگان جنگ نرم، باور‌ها و اعتقادات ارزشی مردم است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها