اتهام‌زنی به ایران؛ محور اختلاف واشنگتن و ریاض

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، مقام‌های عربستان سعودی به آمریکا گفته‌اند که واشنگتن درباره دست داشتن ایران در حمله روز شنبه به دو پالایشگاه «آرامکو»، مدارک کافی ارائه نداده است.
کد خبر: ۳۶۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ - 17September 2019

اتهام‌زنی به ایران؛ محور اختلاف واشنگتن و ریاضبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع مطلع خبر داده که ریاض و واشنگتن درباره اتهام‌زنی آمریکا به ایران در خصوص حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو و نحوه پاسخ به این حمله اختلاف دارند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از افراد مطلع گزارش داد، «یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که ایران در پشت حمله به صنعت نفت عربستان سعودی قرار دارد».

طبق این گزارش، این ارزیابی اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه (دیروز) انجام شده اما به صورت علنی و عمومی منتشر نشده است.

«منابع مطلع» به این روزنامه گفتند: «مقام‌های آمریکا گزارش‌ها و ارزیابی اطلاعاتی خود را در اختیار عربستان سعودی قرار دادند که در آن آمده است که ایران روز شنبه با بیش از ۲۰ پهپاد و حداقل ۱۲ موشک تاسیسات نفتی سعودی را هدف قرار داده است».

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، «مقام‌های سعودی گفتند که آمریکا درباره این جمع‌بندی که این حمله را ایران انجام داده، مدارک کافی (به عربستان سعودی) ارائه ندادند؛ موضوعی که نشان می‌دهد اطلاعات آمریکا اطلاعاتی قطعی و صریح نیستند».

این رسانه همچنین خبر داد، مقام‌های آمریکایی در نظر دارند که طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری در رابطه با این حمله را در اختیار سعودی‌ها قرار دهند.

وال استریت ژورنال همچنین از اختلافات آمریکا و عربستان سعودی در رابطه با «نحوه پاسخ گفتن» به حمله روز شنبه به تاسیسات آرامکو هم خبر داده است.

در این گزارش آمده است: «مقام‌های آمریکا و سعودی درباره نحوه پاسخگویی (به این حمله) اختلاف دارند. برخی می‌خواهند که به ایران حمله نظامی کنند در حالی که برخی دیگر، نگران هستند که انجام این حمله جرقه یک جنگ منطقه‌ای را روشن کند».

شنبه (۲۳ شهریور) سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو را هدف قرار داد اما «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده‌ که ایران این حمله را انجام داده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها