پوتین در نشست مشترک با همتایان ترک و ایرانی:

ما می‌خواهیم امنیت کل منطقه در کنار امنیت سوریه تامین شود

رئیس جمهور روسیه گفت: هر سه کشور آماده هستند تا کمک کنیم مناقشه سوریه هرچه زودتر پایان پذیرد. ما می‌خواهیم امنیت کل منطقه در کنار امنیت سوریه تامین شود.
کد خبر: ۳۶۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ - 16September 2019

ما می‌خواهیم امنیت کل منطقه در کنار امنیت سوریه تامین شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امشب در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا، اظهار داشت: ما در این نشست بر تامین صلح و امنیت سوریه تاکید کردیم و می‌دانیم که این کار فقط با روش های سیاسی و قطعنامه ۲۲۵۴ می‌تواند انجام شود.

وی گفت: هر سه کشور بر تمامیت ارضی سوریه تاکید داریم و بر این باور هستیم که فقط با گفتگوی سیاسی می‌توان به حل و فصل مناقشه سوریه پرداخت. ادامه گفتگو بین سه کشور ضامن روند گفت‌وگوهای آستانه، کمک سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه می تواند به حل و فصل مسئله سوریه کمک کند.

رئیس جمهور روسیه بیان کرد: سال گذشته در سوچی ما تصمیم گرفتیم به تشکیل کمیته‌ قانون اساسی و حل و فصل موضوع پناهندگان سوری کمک کنیم و برای این هم، کارهای بسیار زیادی انجام شده است. لیست مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی مورد قبول قرار گرفته و لازم است که هر چه زودتر فعالیت خود را در ژنو آغاز کند.

پوتین ادامه داد: هر سه کشور آماده هستند تا کمک کنیم مناقشه سوریه هرچه زودتر پایان پذیرد. ما می‌خواهیم امنیت کل منطقه در کنار امنیت سوریه تامین شود.

وی گفت: مسائل در شمال شرق سوریه موجب نگرانی است و فقط با برگرداندن کنترل آن منطقه به دست ارتش می‌توانیم به ایجاد صلح و امنیت در آن منطقه کمک کنیم. بیش از سیصد و نود هزار سوری در سال ۲۰۱۸ به سوریه بازگشته‌اند و تعداد قابل توجه دیگری نیز می توانند و علاقه‌مند هستند که به کشور خود بازگردند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: میزان خشونت در سوریه کاهش پیدا کرده و زیرساخت‌های اجتماعی در حال شکل‌گیری است، اما آسیب های وارده به این کشور آنقدر زیاد است که باید سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای توسعه یافته به این مسئله کمک کنند. کشورها یا سازمان‌هایی که به دنبال این نیستند که از آوارگان برای منافع خودشان از جمله در زمان رای گیری استفاده کنند، باید وارد میدان شوند.

پوتین ادامه داد: ما دیدارهای جداگانه ای با آقایان اردوغان و روحانی داشتیم. در دیدار با رئیس جمهور ترکیه، مسائل دوجانبه، توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله در زمینه نیروگاه برق، انرژی، خطوط لوله و همکاری‌های نظامی مورد بحث قرار گرفت. ما پروژه های نظامی با ترکیه داریم و پروژه فروش اس ۴۰۰ به ترکیه را داشتیم. بیش از ۶ میلیون روسی از ترکیه بازدید داشتند.

وی گفت: در دیدار با آقای روحانی همکاری دو کشور در زمینه انرژی و صنعت را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مسئله برجام و لزوم حفظ آن یکی دیگر از محورهای مورد گفتگوی ما با ایران بود. هرچند که آمریکا از برجام خارج شده اما همچنان معتقد هستیم که برجام بسیار مفید است و سایر اعضای برجام هم با این موضوع موافق هستند.

رئیس جمهور روسیه بیان کرد: در حال حاضر جایگزین معقولی برای برجام نداریم و ما ارتباط بسیار خوبی را با اعضای باقی‌مانده در برجام و همچنین با آمریکا که از آن خارج شده است داریم و گفتگوهای ما در این خصوص با ایران ادامه دارد.

پوتین تصریح کرد: امیدوارم این نشست نتیجه بخش، مفید و موثر باشد و بتواند به برقراری ثبات آرامش و امنیت در سوریه کمک کند.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: یک بار دیگر تاکید می کنم که ما بر این باور هستیم که همه کشورهای منطقه از جمله ترکیه، اجازه دفاع و حفاظت از منافع و مرزهای خود را دارند و این تضادی با صحبت آقای اردوغان مبنی بر حمایت همگی طرف ها از تمامیت ارضی سوریه ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر این باور هستیم که هر وقت که مشکل تروریسم حل فصل شود، تمامیت ارضی سوریه هم تأمین خواهد شد، در واقع همه ما بر این مسئله تاکید و باور داریم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها